• Jojjann

När lämna snuttefilt/snuttedjur i sängen över natten?

Mina tvillingar är 6,5 månader och sover si så där på nätterna. När de vaknar upp är det ganska lätt att få dem att somna om om man gossar lite med deras snuttedjur (PoP kaniner) eller en snuttefleecefilt. När de har somnat om så har jag tagit bort snutten, men då har de inget att hålla i när de vaknar upp senare på natten och då börjar vi om från början. Bor i usa och här är rekommendationen att man inte skall ha något mjukt (inte kudde heller) i sängen i början, men jag är osäker på när det är ok att börja lämna ett snuttedjur eller -filt i sängen över natten. När har ni börjat med det och vilken snutte funkar bra för era barn?

• Svar på tråden När lämna snuttefilt/snuttedjur i sängen över natten?
  • Visslan

Jag har hela tiden haft gosedjur eller snuttefilt i sängen till mina barn.. min son ska bara ha sin snutte över ansiktet när han sover eller så ska han sova på mage.. så han gör verkligen allt man inte ska göra..
    Jag tycker absolut att du kan ha snutte filten kvar i sängen..
    Mitt tips är att du använder en snutte som är gjord av flanell i stället för fleece då det inte är lika varmt och tätt eller använd ett gammalt örngott som är mjukt och urtvättat och klipp det i bitar.. kanske 20x20 cm och fålla kanterna så att det inte fransar sig.
    Jag tycker absolut att du kan låta deras snutte ligga kvar om det får dom att somna bättre.. det är bara synd att störa deras dygnsrytm.
    Hoppas du kommer på en bra lösning
    Kram

• nero

Här blev vi tillsagda att använda kudde från start för att barnet inte skulle platt bakhuve !?!? Sover med snuttefilt och nalle, helst då med nallen över ansiktet Hon är 6 1/2 månad.

• Vilmagbg

Max gillade att ha en filt överhuvudet när han skulle sova redan på BB.
    Han har en tunn bomullsfilt som "snutte" och han lägger den fortfarande över ansiktet och han är 2 år.

• Mickis74

Det har våra haft ända sen BB.

• Lot

I Sverige är ju rekomendationen att ha kudde och vet ingen som inte har snuttedjur i sängen. Noel har haft sedan han var nyfödd... Så om jag hade varit du så hade jag låtit dem ha sina djur så mkt de ville

• Jojjann

Tack för alla svar! Det blir nog snutte i sängen i fortsättningen då.

Jo, jag vet att man i Sverige nu har sagt att det skall vara kudde igen (det var ju inte kudde innan, för min äldsta syster har två barn under icke-kudde rekommendationen och ett efter...) och funderade på att ha det, men här säljer de inga babykuddar. Kändes också dumt att gå emot rekommendationerna här ifall att det skulle hända något. Men ena tvillingen har blivit lite tillplattad. Har hört att det oftast växer bort...

Svar på tråden När lämna snuttefilt/snuttedjur i sängen över natten?