• Jolilu

    Cykla själv i trafiken

    Jag undrar när ni föräldrar tycker att det är okej att låta era barn cykla själva. Alltså utan fullständig uppsikt av medföljande förälder. Nu tänker jag på en trafikerad villagata, hastighet 30 som ofta inte hålls. Tex cykla före till lekparken eller förskolan.

    Vår son har nyss fyllt 6 år och grannarnas barn som är mellan 2-6 får cykla runt på gatan medan föräldrarna står med ryggen till och grejar i garaget eller plockar med saker i trädgården. Jag vill absolut inte att våra barn ska göra det. Jag är jätterädd att de ska bli påkörda, då sikten är skymd och de har noll koll själva, cyklar och jagar varandra osv. Det kommer få bilar men vissa kör alldeles för fort och dessutom har tonåringarna i området mopeder och det vet man ju hur deras konsekvenstänk ser ut.

    Jag pratar ofta om detta med grannarna, att jag är rädd för olyckor, men ändå kommer deras barn och ringer på och vill att våra ska komma ut och "cykla på gatan". Då blir våra barn förtvivlade när jag säger nej för alla andra får ju. Det förs en hätsk diskussion om bilarnas hastigheter på Facebook i området, och jag håller med, men måste inte även vi föräldrar ta ansvar och hålla barnen från gatan?

    Min åsikt är att det är ganska oansvarigt att vuxna låter barn leka på gator över huvudtaget, träna på att cykla ska man göra tillsammans med barnen. Och jag skulle aldrig låta barn som leker hos våra barn springa runt på gatan utan uppsikt när deras föräldrar inte är med. Det tillåter vissa i vårt område. Är jag för hysterisk?

  • Svar på tråden Cykla själv i trafiken
Svar på tråden Cykla själv i trafiken