• anthle

Bilköp men förändrat skick på bilen, vad gäller?

Jag har tittat ut en bil på Bilia Haga Norra i stockholm. Det rör dig om en volvo i 170 000 kronors klassen.

Den var fin (fin i lacken pch i övrigt) när jag tittade på den och bestämmde mig för den. Jag prutade ner priset med 3000 men la till parkeringshjälp för 4000. Så 1000 över utgångspris.

De skulle även rekonda bilen åt mig för 2000, samt ta fram däck och gummimattor.

Nu till problemet; igår när jag skulle hämta bilen så är lacken/plasten runt om skadad. Säljaren menar på att han inte sätt detta förens nu? Han trodde att dem hade av misstag polerat bilen för hårt så lacken lossnat!? Ser iallafall förjävligt ut på vissa ställen.. Är jag bunden till köp ändå? Säljaren har instämt på att bilen är i sämre skick idag än vad den var första gången jag såg den.

Men jag har ju lagt på tillval?

Den såg mycket sämre ut på flera ställen så jag vill inte alls ha den längre. Tack för svar

• Svar på tråden Bilköp men förändrat skick på bilen, vad gäller?
  • viseversa

Har svårt att tro att du måste köpa en bil som nu är förstörd. Säg att du vill ha dina pengar tillbaka och att du backar köpet. Men jag fattar inte varför lackade dom bilen ens om den nu redan var i bra skick?

• anthle

Dom lackade inte den. Dom polerade inför en lackförsegling. ???? Jag har inte betalt den än som tur är ???? Ska försöka dra mig ur.

• viseversa
    anthle skrev 2016-05-29 08:52:50 följande:

Dom lackade inte den. Dom polerade inför en lackförsegling. ???? Jag har inte betalt den än som tur är ???? Ska försöka dra mig ur.

Aha då förstår jag. Men ja du borde såklart få dra dig ur. Om dom inte sänker priset rejält pga. Skadorna.
  • Plaztiq
    anthle skrev 2016-05-29 08:52:50 följande:

Du kan backa ur..
  • anthle

tack för svar? även om jag bett om installerad parkeringshjälp?

• viseversa
    anthle skrev 2016-05-29 16:22:23 följande:
    Alltså dom har ju förstört bilen. Det är ju inte du som förstört lacken. Klart dom inte kan tvinga dig att köpa något dom förstört. Det är som om jag skulle köpa en säng och så när jag ska hämta den så har benen gått rakt av. Klart jag kan backa från köpet trots att jag kanske redan beställt hemfrakt och bärhjälp till min lägenhet. 
  • Plaztiq
    anthle skrev 2016-05-29 16:22:23 följande:

Även fast du skjlle köpt bilen och betalt för den så har du två veckors ångersrätt.
  • Eivie
    Plaztiq skrev 2016-05-29 17:01:50 följande:
    Även fast du skjlle köpt bilen och betalt för den så har du två veckors ångersrätt.
    Du verkar hänvisa till distansavtalslagen gällande ångerrätt? Den är inte tillämplig för köp i butik.

TS, häv köpet om de inte kan avhjälpa felet eller sälja dig en annan utan felet. Solklar reklamation. De har ju förstört den, inte du.
  • Plaztiq
    Eivie skrev 2016-05-29 19:44:02 följande:
    Du verkar hänvisa till distansavtalslagen gällande ångerrätt? Den är inte tillämplig för köp i butik.

TS, häv köpet om de inte kan avhjälpa felet eller sälja dig en annan utan felet. Solklar reklamation. De har ju förstört den, inte du.
    Ts har två veckor på sig att häva köpet.
  • Eivie
    Plaztiq skrev 2016-05-30 11:01:29 följande:
    Ts har två veckor på sig att häva köpet.
    Med vilket lagstöd?

Gällande reklamation finns det ingen tidsgräns som har med två veckor att göra. Vid köp i butik gäller som sagt inte distansavtalslagen med sin lagstadgade 14 dagars ångerrätt.
  • Aileen Allannah

Plaztiq - ja, om man köper bilen över nätet så. Annars ska det en hel del till för att häva köpet av en bil, till exempel att det är så stort fel på den att säljaren inte klarar av att åtgärda det trots flera försök.

Svar på tråden Bilköp men förändrat skick på bilen, vad gäller?