• HepaticaNobilis

Ni med syskon till prematutbarn

Jag födde första barnet 37+0, vattenavgång 36+6. Andra barnet föddes 33+5, förlossningsvärkar 33+4 men de lyckades bromsa mig ett dygn.

Nu är jag lite orolig för att få ett eventuellt syskon för tidigt. Hur har det varit för er andra? Har alla barn kommit tidigt? Och i så fall, hur tidigt?

Det finns inga medicinska skäl till varför mina förlossningar startat tidigt.

• Svar på tråden Ni med syskon till prematutbarn
  • FruNyfiken

Jag fick första barnet i v.36 pga näringsbrist. Var därför ganska nervös när jag sedan väntade tvillingar, men de låg snällt kvar till ett planerat snitt i v.38

• HepaticaNobilis

Oj, vet man varför du fick näringsbrist? Eller var det bebisen som fick det?

Skönt att allt gick bra med tvillingarna sedan!

• FruNyfiken
    HepaticaNobilis skrev 2016-05-29 18:14:59 följande:

Oj, vet man varför du fick näringsbrist? Eller var det bebisen som fick det?

Skönt att allt gick bra med tvillingarna sedan!

Det var problem med näringstillförseln via navelsträngen. Veckan innan hade de mätt henne till att väga 3 kg, vilket var fel. Hade de mätt rätt hade jag blivit igångsatt direkt.
    Ja, det var jätteskönt med twinsen, eftersom man fick höra att de kan komma förtidigt. Dock var de lika små som första barnet, alla har vägt runt 2 kg vid födseln.
  • Stiffin

Hej!
    Jag fick första 24+3 och andra 40+3 så det gick verkligen framåt :)

• HepaticaNobilis
    Stiffin skrev 2016-06-03 20:36:32 följande:

Hej!

Jag fick första 24+3 och andra 40+3 så det gick verkligen framåt :)

Oj! Vad skönt:) Vet man varför första kom så tidigt?

Och hur gick det för den lilla..?
  • Stiffin
    HepaticaNobilis skrev 2016-06-06 11:24:32 följande:
    Oj! Vad skönt:) Vet man varför första kom så tidigt?

Och hur gick det för den lilla..?
    Ja, jag fick en infektion i moderkakan som spred sig till navelsträngen, alla blodkärl och liknande. Lyckligtvis satte förlossningen igång av det, annars hade han inte klarat sig och dött i magen.

Vi fick ligga inne i 18 veckor men har nu en fullt frisk kille som precis håller på att lära sig gå. Han har blivit okejad av neurolog, sjukgymnast, läkare, ögonläkare och psykolog. Han är precis som vilken annan unge som helst (eller ja.. han är ju min son så naturligtvis är han lite bättre ;) ).
  • Anonym (Den lilla)

Fick min tjej i 33+4. Hon fick ligga i värmesäng 3 dagar, sen fick vi stanna på neo i 4 veckor för hon ville inte alls komma igång och amma så jag fick pumpa ta det via slang i näsan. Vi blev hem skickade när hob kom igång med flaskan ordentligt. Nu är hon snart 8 år och det märks inte alls att hon är för tidig född. 

Svar på tråden Ni med syskon till prematutbarn