Lustgas vid blodprov?
Jag är sjukt rädd för blodprov och kan inte hantera en sån situation. Kan inte ens sträcka ut armen mot dem. Inom de kommande veckorna behöver jag ta ett blodprov och jag undrar om man kan få lustgas när man gör det?
Jag är sjukt rädd för blodprov och kan inte hantera en sån situation. Kan inte ens sträcka ut armen mot dem. Inom de kommande veckorna behöver jag ta ett blodprov och jag undrar om man kan få lustgas när man gör det?
Lustgas tror jag inte du kan få. Fråga läkaren som skriver remissen på blodprov om du kan få lugnande. Sen skulle Emlakräm kanske hjälpa lite för sticket.
Lustgas tror jag inte du kan få. Fråga läkaren som skriver remissen på blodprov om du kan få lugnande. Sen skulle Emlakräm kanske hjälpa lite för sticket.
Många blodprover kan man ta via stick i fingret. Det gör inte lika ont. Du kan höra med läkaren om det går att ta kapillära provet istället.
Många blodprover kan man ta via stick i fingret. Det gör inte lika ont. Du kan höra med läkaren om det går att ta kapillära provet istället.
Det beror väl på om mottagningen ens har lustgas. Ta reda på det och fråga.
Annars får du strunta i blodprovet.
Har svårt att tro det men det kan ju bara det labb som du ska till blodprovet på svara på. Ring och fråga.
Man kan få Stesolid tablett ( lugnande ) om man har bekräftad fobi mot sprutor, och det hjälper ganska bra. Men det finns ingen "mirakel" metod, måste du ta blodprovet, måste du. Men meddela redan på förhand till labbet eller vem som nu ska ta provet, att du har sprutfobi och behöver både lugnande och extra tid - så brukar dom fixa det riktigt bra och det blir mindre jobbigt/stressigt för dig.
Jag har extrem blod och sprutfobi. Så pass att mina blodådror drar ihop sig och det kommer inget blod. Jag fick lätt narkos vid ett tillfälle när jag skulle fylla några rör med blod. Det hjälpte... blev typ halvsovande.
Vid annat tillfälle fick jag starkt lugnande medel och kommer inte ihåg någonting från det tillfället. Fick hjälp att ta mig hem.
Har även testat KBT för att bli av med fobin. Det tog inte bort skräcken men det hjälpte mig att förstå och hantera ångestkänslorna bättre.