Huvudregeln är att man inte får studera samtidigt med a-kassa förutom om följande villkor är uppfyllda (detta gäller för akademikerna men det finns snarlika villkor för Unionen- jag vet inte vilket avtalsområde du tillhör):
www.aea.se/arbetslos/under-arbetslosheten/studera
Du kan studera med a-kassa i max 20 veckor under en ersättningsperiod. Det gäller om
-studietakten är högst 50 procent av heltid,
-du inte slutat ditt tidigare arbete för att studera,
-utbildningen inte hindrar dig från att söka och ta ett heltidsarbete, och att
-du inte har någon form av studiestöd.
Om studietakten är flexibel eller om du är osäker på studietakten ska du skicka in intyg från skolan där kurstider och uppgifter om utbildningen framgår. Det har ingen betydelse om kursen ligger på dag, kväll eller helg.
Vad räknas som deltid?
Som mest får du läsa 0,75 högskolepoäng per vecka eller högst 15 poäng på en termin. Ditt antagningsbesked ska ange att studietakten är på deltid och vilket antal högskolepoäng du är antagen till.
På Komvux får du läsa cirka 10 studiepoäng per vecka med a-kassa, vilket motsvarar ungefär 200 poäng på en termin.
För andra studier ska du bifoga en kursbeskrivning till din ansökan så gör vi en bedömning av studietakten.
--
Samkörning av register gäller främst ur ekonomisk synpunkt, jag vet inte om de kollar om man tar poäng också vs. a-kassan. Jag har själv en gång fått muntligt besked att det var okej att deltidsstudera (kvällskurs) på a-kassa men senare i brev fick jag beslut på att jag måste ha hoppat av kursen sex veckor innan jag fick brevet för att inte förlora min ersättning! Helt idiotiskt och sen dess litar jag inte ett smack på handläggare, allt måste vara skriftligt.