• Anonym (vad gör man?)

studera i smyg med aktivitetsstöd?

Mitt csn är slut och jag har nu gått arbetslös med aktivitetsstöd länge. Jag har hittar en utbildning på distans som leder till jobb men AF säger att dom inte bekostar den eftersom den inte finns i deras utbildningsutbud. Dom hänvisar till csn men det är som sagt slut så det går inte. Frågan är:

Kan man studera på distans i smyg eller märker Försäkringskassan och AF det? Hur märks dettai såfall rent praktiskt?

Gärna inga gissningar tack

• Svar på tråden studera i smyg med aktivitetsstöd?
  • Anonym (A)
    Anonym (vad gör man?) skrev 2016-05-29 19:26:02 följande:

Mitt csn är slut och jag har nu gått arbetslös med aktivitetsstöd länge. Jag har hittar en utbildning på distans som leder till jobb men AF säger att dom inte bekostar den eftersom den inte finns i deras utbildningsutbud. Dom hänvisar till csn men det är som sagt slut så det går inte. Frågan är:

Kan man studera på distans i smyg eller märker Försäkringskassan och AF det? Hur märks dettai såfall rent praktiskt?

Gärna inga gissningar tack

Ifall de samkör registren med CSN och ser att du rapporterat in poäng så ser de det, vet däremot inte om de kan se det annars (alltså om du pluggar men inte rapporterar in några poäng).
  • Anonym (vad gör man?)
    Anonym (A) skrev 2016-05-29 20:07:44 följande:

Ifall de samkör registren med CSN och ser att du rapporterat in poäng så ser de det, vet däremot inte om de kan se det annars (alltså om du pluggar men inte rapporterar in några poäng).

Kanske jag som är trög nu men om jag inte tar csn borde dom ju inte kunna se det eller hur menar du? Min tanke är att fortsätta ta aktivitetsstöd via Fk och Af men ändå gå utbildningen om det nu går
  • Anonym (ex libris)

Huvudregeln är att man inte får studera samtidigt med a-kassa förutom om följande villkor är uppfyllda (detta gäller för akademikerna men det finns snarlika villkor för Unionen- jag vet inte vilket avtalsområde du tillhör):

www.aea.se/arbetslos/under-arbetslosheten/studera

Du kan studera med a-kassa i max 20 veckor under en ersättningsperiod. Det gäller om 

-studietakten är högst 50 procent av heltid,
    -du inte slutat ditt tidigare arbete för att studera,
    -utbildningen inte hindrar dig från att söka och ta ett heltidsarbete, och att
    -du inte har någon form av studiestöd.

Om studietakten är flexibel eller om du är osäker på studietakten ska du skicka in intyg från skolan där kurstider och uppgifter om utbildningen framgår. Det har ingen betydelse om kursen ligger på dag, kväll eller helg.

Vad räknas som deltid?

Som mest får du läsa 0,75 högskolepoäng per vecka eller högst 15 poäng på en termin. Ditt antagningsbesked ska ange att studietakten är på deltid och vilket antal högskolepoäng du är antagen till.

På Komvux får du läsa cirka 10 studiepoäng per vecka med a-kassa, vilket motsvarar ungefär 200 poäng på en termin.

För andra studier ska du bifoga en kursbeskrivning till din ansökan så gör vi en bedömning av studietakten.
    --
    Samkörning av register gäller främst ur ekonomisk synpunkt, jag vet inte om de kollar om man tar poäng också vs. a-kassan. Jag har själv en gång fått muntligt besked att det var okej att deltidsstudera (kvällskurs) på a-kassa men senare i brev fick jag beslut på att jag måste ha hoppat av kursen sex veckor innan jag fick brevet för att inte förlora min ersättning! Helt idiotiskt och sen dess litar jag inte ett smack på handläggare, allt måste vara skriftligt.

• Blackeyed111

FK gör kontroller ibland gällande närvaro/frånvaro hos af och visar det sig att du inte deltagit krävs pengarna tillbaka å ev en polisanmälan.

Om du är ålagd att delta i en aktivitet så kommer det bli svårt att mygla men om du "bara" söker jobb så går det nog. Men kom ihåg att det kan göras kontroller.

• Anonym (Jomenvisst)

Bedrägeri och åtal verkar som en lovande karriärväg att välja, lycka till!

Svar på tråden studera i smyg med aktivitetsstöd?