• Imali76

    Hur är det att ha tre barn?

    Hej, vi har två barn, ett och fyra år och funderar på att försöka få ett till och är nyfikna på era erfarenheter, så skriv gärna och berätta lite! Jag är mestadels själv med barnen men tror att det praktiska skulle fungera ändå. Tycker om idén att vara många och tycker väldigt mycket om att vara med barnen. Men är fundersam kring att inte känna att man hinner med barnen. Redan med två tar markservicen ju mycket tid. Antar att det blir lättare att göra saker ihop alla när barnen är lite mer på samma nivå. Känner mej ofta otillräcklig, men det kanske inte bara beror på att de är två utan också just deras hittills olika åldrar. En bebis och en treåring har ju inte så många gemensamma intressen, men det borde ju kunna blir mer så. Hur har ni upplevt det med tre barn? Förutom att det är fantastiskt, vad kan vara bra att ta med i funderingarna? Markservicen blir väl kanske inte så mycket mer omfattande, förutom i början med en bebis till så klart. Tacksam för era tankar!

  • Svar på tråden Hur är det att ha tre barn?
  • daimstrut

    Hej! Har tre barn på 7,5 och 2. Markservicen ökar ju men sjuåringen klarar ju det mesta själv så det är mer att man förlänger småbarnsåren. Längtar till minsta är blöj, vagn och kladdfri . Det är lite extra jobb såklart men barnen får lära sig att vänta vilket jag inte ser som en nackdel. Dynamiken i familjen är bättre och den enorma konkurrensen som lätt blir mellan de två stora täta bryts upp och de kan leka med minsta var för sig. Men såklart är det tufft ibland speciellt då vi inte har familj i närheten som avlastar. På det hela taget tycker jag dock inte det är SÅ stor skillnad från två till tre då man redan lever småbarnslivet. Lite mer intensivt, men man är också mer avslappnad som förälder med trean.

  • daimstrut

    Det kostar ju såklart mer med tre barn, speciellt när de kommer i tonåren. 1 miljon per barn fram till 18-årsdagen eller vad är det ekonomerna brukar säga? Jag ser dock inget jag hellre lägger mina pengar på.

  • Flickan och kråkan

    Var har tre barn som är 8, 7 och snart 3. Jag tycker inte heller att det var så stor skillnad mellan 2 och 3 barn. Man hade liksom renan erfarenheten och vanan av flera barn. Barnen var vana vid att ha syskon och dela och vänta på varandra och hela den biten. Den stora skillnaden tycker jag är rent logistiskt. Det är tre barn som ska till skola/förskola. Det är tre barn som ska ha med sig badkläder och vill ha med sig lekgrejer till stranden. Det är tre barn som har aktiviteter, vill leka med kompisar etc.

  • pigglet

    När de var små - ingen större skillnad alls. Nu har vi ganska tätt mellan barnen, så det var liksom att alla var på samma ställe och hade ungefär samma rutiner. Det flöt på.

    Ju äldre de blir desto knepigare att räcka till. När alla ska börja iväg på olika förskolor/skolor. Och i de åldrar vi har dem nu, 9- snart 14, alla aktiviteter och kompisar! Nu krävs det att vi är två för att få ihop livet. Vi går om varandra och skjutsar hit och dit. En väldig massa planerande. Maj är värsta månaden, glad att den är över och snart lägger sig lugnet iom sommarlovet.

    När de var små kunde jag aldrig i min vildaste fantasi drömma om hur stressigt det kunde kännas när barnen är äldre. De klarar ju liksom att gå på toa, äta själva osv. Ändå upplever jag det som SÅ mycket stressigare nu.

Svar på tråden Hur är det att ha tre barn?