• Anonym (?)

Gravid - Attraktioner på Liseberg?

Är det någon här som vet om det är okej att åka det mesta på Liseberg som gravid? Och då menar jag i vecka 35-36, dvs slutet.

Har varit där ett par gånger men aldrig sett skyltar eller så där det förbjuds, och vet inte heller om det är skadligt för fostret?
    Men som sagt, vet någon om det är okej? 

• Svar på tråden Gravid - Attraktioner på Liseberg?
  • Anonym (Lilo)

Nej du får inte åka som gravid. Det finns skyltar gällande det på i princip alla 'större' attraktioner. Du kan ju dock åka farfars bilar och liknande...

• Aileen Allannah

Du får inte åka någonting där du spänns fast till exempel. Men det är ju lätt gjort att maila Liseberg och fråga.

• Anonym (H)

Det kan dels vara svårt att ens säkert kunna spännas fast men också farligt för fostret då det ofta blir ett tryck på magen och hastiga inbromsningar som kan trycka till, även snabba höjd skillnader och g-krafter kan vara extra känsligt för gravida då det kan höja/sänka blodtrycket hastigt

Karuseller där du bara sitter utan att spännas fast och där inget kan trycka på magen kan vara okej

Det är skyltat! Du har nog bara inte lagt märke till det.

• Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2016-05-30 14:42:23 följande:

Är det någon här som vet om det är okej att åka det mesta på Liseberg som gravid? Och då menar jag i vecka 35-36, dvs slutet.

Har varit där ett par gånger men aldrig sett skyltar eller så där det förbjuds, och vet inte heller om det är skadligt för fostret?

Men som sagt, vet någon om det är okej? 

Om du är sent i graviditeten, spelar det då roll om det är skyltat eller inte? Jag hade inte vågat ta den risken. Skulle något råka hända skulle jag gräma mig resten av livet.
  • The one in Blue

Nej, tyvärr kan du inte åka särskilt mycket. Var där i vecka 18 och då var det mest hålla folks väskor som gällde för mig

• Anonym (Qwe)

Om du mailar kommer du får svaret:
    -"Vi rekommenderar inte gravida att åka våra attraktioner då vi inte vet din medicinska historia"

Du kommer inte få åka någon attraktion som har en säkerhetsanordning över magen (alla de större attraktionerna) eller där din mage på något sätt påverkar säkerhet. Med andra ord kvarstår typ Kaninresan, Sagoslottet och Kristallsalongen (typ)

• Anonym (Qwe)
    Anonym (Qwe) skrev 2016-05-30 19:50:38 följande:

Om du mailar kommer du får svaret:
    -"Vi rekommenderar inte gravida att åka våra attraktioner då vi inte vet din medicinska historia"

Du kommer inte få åka någon attraktion som har en säkerhetsanordning över magen (alla de större attraktionerna) eller där din mage på något sätt påverkar säkerhet. Med andra ord kvarstår typ Kaninresan, Sagoslottet och Kristallsalongen (typ)

Har med andra ord provat och fått exakt det Elenor skriver för dem.
Svar på tråden Gravid - Attraktioner på Liseberg?