• Sommarlov1234

c-uppsats opposition

Jag har fått veta att jag får gå upp till opponering med min C-uppsats. Jag undrar om det finns någon som varit med om att någon blivit underkänd på sin uppsats efter opponeringen? Kan en uppsats som fått "ok" att gå upp till opposition bli underkänd? Har inte hört att det hänt på min utbildning tidigare, men är rädd nu då jag hört att den jag fått som min examinator tydligen är riktigt sträng, vilket jag inte upplevde att min handledare var, även om h*n så klart hade sina regler för uppsatser.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-30 18:28
    Jag undrar även om det är så att när man skickat sitt arbete till examinatorn, borde denna då meddela om denna anser att uppsatsen inte håller för att gå till opposition? För mig känns det som att de inte borde låta en "underkänd" uppsats gå till opponering, då det inte är rätt mot uppsatsförfattarna att behöva sitta och skämmas.

• Svar på tråden c-uppsats opposition
  • Carambolan

Jag har inte heller sett någon bli underkänd, däremot har jag haft kursare som fått så mastiga kompletteringsuppgifter (både på c- och master) att det var obegripligt att de ens fick lägga fram.

• tundra

Jag har sett uppsatser underkännas på C nivå. Då får man revidera uppsatsen och komma tillbaka och opponera igen vid ett senare tillfälle.

• Topcom

I vår grupp fick alla förbättra en eller annan del av uppsatsen, om det inte gjordes fick eleven inte godkänt.

• JA77

De allra flesta blir ju underkända, eftersom det krävs revideringar (= ändringar) för att bli godkända (och då är man ju per definition underkänd). Men man får tydligt veta både muntligt och skriftligt vad man ska ändra på. 

• Carambolan

På min skola skiljde de mellan underkänd (måste skicka in för ny opponering) och "inte godkänd än" (måste skicka in komplettering till examinatorn men inte opponera på nytt).

• Palestrina
    Sommarlov1234 skrev 2016-05-30 18:08:18 följande:

Jag har fått veta att jag får gå upp till opponering med min C-uppsats. Jag undrar om det finns någon som varit med om att någon blivit underkänd på sin uppsats efter opponeringen? Kan en uppsats som fått "ok" att gå upp till opposition bli underkänd? Har inte hört att det hänt på min utbildning tidigare, men är rädd nu då jag hört att den jag fått som min examinator tydligen är riktigt sträng, vilket jag inte upplevde att min handledare var, även om h*n så klart hade sina regler för uppsatser.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-30 18:28
    Jag undrar även om det är så att när man skickat sitt arbete till examinatorn, borde denna då meddela om denna anser att uppsatsen inte håller för att gå till opposition? För mig känns det som att de inte borde låta en "underkänd" uppsats gå till opponering, då det inte är rätt mot uppsatsförfattarna att behöva sitta och skämmas.

Eftersom examinatorn får din uppsats samtidigt som övriga som ska delta i seminariet (gissar jag) och opponera på varandra har denne ingen möjlighet att underkänna i förväg för att du ska slippa sitta och skämmas, det skulle innebära problem för läsordningen. 

De flesta får större eller mindre revideringar att göra innan uppsatsen kan bli godkänd. Om du har satt dig ordentligt in i ditt område, förstått hur en uppsats ska se ut och gjort ditt bästa tycker jag inte att du ska oroa dig. Visst kan handledaren och examinatorn ställa olika krav, men om du har fått "ok" för att lägga fram den är det knappast katastrofläge.
Svar på tråden c-uppsats opposition