• Anonym (karin)

är jag färdig behandlad?

Hej

Jag hos min läkare förra veckan.

Kommer inte ihåg allt som läkaren sa.

Läste den min journal.

Vi bokar ingen ny tid utan om sex månader om patient jag behov är hon välkommen att göra av sig.

Är det vanligt?

• Svar på tråden är jag färdig behandlad?
  • Anonym (karin)

Jo fått kbt i höstas.

Men om inte läkaren kommer höra av sig kommer jag att ha med psykratrin att för mer nu?

• Anonym (karin)

Vill min läkare inte träffa mig mer?

• Anonym (Oklart)

Nu är det du skriver lite oklart, men jag tolkar det som om att ingen tid bokas men om du behöver hjälp kan du kontakta henne igen. Kan det stämma?

Ofta får man ett visst antal gånger via psykiatrin och sedan är det du slut. 

• Anonym (karin)

Ja om behovet att träffa läkaren igen finns kvar efter 6 månader kan jag kontakta läkaren. Läkaren kommer inte kontakta mig.

• Anonym (Tror)

Jag tolkar det som om du själv ska höra av dig om du behöver mer hjälp. Självklart så kan du höra av dig tidigare än 6 månader om du skulle behöva.

• Anonym (karin)

Jag har gått hos läkaren i ca fem år varit inskriven i ca 15 år sammanlagt.

Känns konstigt allt. Tommhet.

• Anonym (karin)

Fast det känns ju konstigt att höra av sig när läkaren har skrivit så i min journal.

• Anonym (Oklart)

Jo, det kan känna tomt till en början, men man får försöka använda de verktyg man fick i KBT.

• Anonym (m)

Men om du är färdigbehandlad så behöver du inte ha kontakt längre?

Så sa de till min syster med när hon behandlats med kbt för ocd och depression och de var färdiga. Enl. den läkaren var det för att hon inte skulle ha "tryggheten" av att bara kunna kontakta dem, utan hon skulle bli tvungen att möta sina problem själv, använda de verktyg hon lärt sig och på så sätt lära sig leva med sin problem, funkade förvånansvärt bra.

Om du blir sämre får du väl ta kontakt. Varför vill du att läkaren ska höra av sig?

Svar på tråden är jag färdig behandlad?