• cemelie

Någon som laddat ner windows simulator till en macbook?

Har en macbook men jag behöver ladda ner nån slags windows simulator så jag kan ladda ner program som bara kan köras på windows. Någon som vet någon bra och säker?

• Svar på tråden Någon som laddat ner windows simulator till en macbook?
  • Carambolan

Kan du leva med att starta om datorn för att byta till windows, och inte kunna köra både windows och osx-program samtidigt, så finns Apples egna tjänst Boot Camp. Se support.apple.com/sv-se/HT201468

• cemelie
    Anonym (123) skrev 2016-05-30 21:02:59 följande:

Parallels

berätta mer
  • Fontana

Det finns i stort sett tre olika sätt att köra Windows-program på Macen:

1. Genom ett virtualiseringsprogram som Parallels (www.parallels.com) eller VMWare Fusion (www.vmware.com). Båda programmen kostar omkring 900 kronor tror jag, och är ganska likvärdiga. Båda kräver också att du har en installation för Windows, men det kan vara i stort sett vilken version som helst (förutsatt att det fungerar med programmet du ska köra). Windows kan vara igång samtidigt som Mac OS, men man delar på processorkraft och internminne.

2. Som Carambolan skriver så finns BootCamp inbyggt i Mac OS X. Egentligen är det ett program för att installera Windows på Mac. BootCamp är också ganska kinkigt vilken Windows-version som krävs, det går inte att köra Windows XP på El Capitan.  Man måste starta om datorn för att starta Windows, men å andra sidan så får Windows datorns fulla kapacitet.

3. Det finns ett lustigt program som heter Crossover (www.codeweavers.com) som kan köra windowsprogram utan Windows. Fungerar bra på många program, men dåligt eller inte alls på andra. Man kan ladda ner en demo och testa. (Det finns också en Open Source-version som heter Wine,  gratis alltså, men lite pilligare att installera.)

Svar på tråden Någon som laddat ner windows simulator till en macbook?