• Elderberry

Förslag på bra kamera, tack!

Jag har länge tänkt införskaffa en lite bättre kamera som är bra till framför allt porträtt (ansikts/helkropp, studio och natur). Jag är inte speciellt kunnig om olika kameror och det verkar finnas många olika modeller. Det viktigaste, för mig, är att färgerna stämmer (det har det inte gjort på någon av mina kompaktkameror, vilket irriterar mig något enormt) och att kameran ger bra bilder (såklart).

Några förslag? Jag antar att det kanske är något speciellt objektiv man skall ha osv. Så ja, jag är väldigt tacksam för alla tips/förslag! :)

• Svar på tråden Förslag på bra kamera, tack!
  • L'Aurora

Jag har en Canon G15, en allt-i-ett kompaktkamera som tar helt fantastiska bilder. Zoomen är suverän, färgerna blir så fina och den har fler funktioner än jag hunnit lära mig. Dessutom är den marknadens mest ljuskänsliga kamera vilket gör att den tar förträffliga bilder även i dunkel/skymning och mörker. Har testat många kameror och denna är den överlägset bästa hittills. Rekommenderas varmt!

• Elderberry

Tack för förslaget! Jag får kolla upp hur den är. :)
    Är lite tveksam till kompaktkameror då alla jag har använt har gett konstiga färger (märks inte om man tar vanliga bilder som man inte gör något med, men när jag har börjat redigera så märker jag att allt är en nyans/ton fel, eller att bara en färg blir helt fel medan alla andra ser bra ut). 

• Elderberry

Ingen som har fler tips?

• Vickisen

Det är nog svårt. Ögat kan uppfatta så otroligt många fler färger än någon kamera idag kan återge. Jag skulle i ditt fall gå och besöka lite olika specialbutiker som säljer kameror och höra mig för, sedan försöka kolla upp alternativen på nätet efter vad användare tycker och besöuta därefter. Alternativt vända mig till ett specialforum för just fotohobby.

• Elderberry

Det är lite synd att kameror inte kan vara lika bra som ögat :) Har ofta tänkt på det, vilka fantastiska bilder man skulle kunna ta då!

Får se hur jag gör, tror det är lättare att få råd på en fotosajt än i affären då det inte finns specialkameraaffärer här, iaf inte som jag vet om. Vi har elgiganten

Svar på tråden Förslag på bra kamera, tack!