• syster yster

Ändra lön på försäkringskassan

Vet inte om jag har gjort fel på försäkringskassan.
    Jag började arbeta efter föräldrarledigheten i september förra året och arbetar 75%. Sen lägger jag in föräldrardagar de resterande 25% för att behålla mitt SGI. Igår la jag in dagarna för april och då stod det att jag inte ändrat min lön på ett år, vilket jag inte gjort. Men i och med att jag jobbar 75 % är ju min lön efter det med. Skulle jag ha ändrat lönen i september redan då och även för nu i år och lagt in lönen för min 75% tjänst?
    Nu blev jag orolig att jag gjort nåt fel! :(

• Svar på tråden Ändra lön på försäkringskassan
  • nnnnnnnn

De flesta får löneförhöjning varje år.
    Så därför påminner FK om att man ska uppdatera sin lön.

Har du fått löneförhöjning så läser du på det beskedet, där bör stå "Din nya heltidslön är XYZ kr/mån" eller liknande.
    Det är denna heltidslön som du tar ggr 12, så du får. fram årslönen. Sen fyller du i den nya lönen på FK's hemsida när du söker föräldraledigt tex lägger till nya dagar i planeringen

• syster yster

ja det har jag gjort innan så det vet jag. Men man ska inte lägga in sin månadslön jag har nu när jag arbetar 75% ? Lönen som står där nu är ju den jag hade när jag arbetade 100%

• nnnnnnnn

Det är heltidslönen som ska fyllas i .

Det är ju den du vill behålla och basera din SGI på. Det är därför du fyller upp med FP, för att få behålla din höga SGI.

Fyller du i bara en liten del av din lön, så sänks ju din SGI!

(Tänk på hur du skulle gjort om barnet var under 1 år och du inte tog ut FP alls. När du då börjar ta ut FP för att barnet fyllt 1 år, ska du då ange din månadslön som 0 kr/mån??? Nej! Du ska ange den lönen du har om du jobbar 100%, får att få din SGI beräknad på den!)

• Anonym (Ellen)

Du ska fylla i heltidslönen. Sedan brukar FK verifiera med arbetsgivaren att den lön man angett stämmer. Då intygar din arbetsgivare inkomsten och anger att du har en viss lön och en viss anställning men att du för tillfället har gått ner i tid pga du har barn. Och då kollar FK sina register och ser att du ju fyller upp med FP så att du behåller SGI'n.

Svar på tråden Ändra lön på försäkringskassan