• surferboy

Hur många kurser har ni på via barnmorskan MVC

Hej jag undrar lite hur andra har det. 
    Vi har BF 13 september (är i v 26 nu) och var precis hos barnmorskan i Göteborg för lyssna på hjärtljud. Har varit på kub och sånt innan. 
    Nu fick vi känslan att man hamnar lite mellan stolarna under sommaren. Kurser är fulla och hålls enbart vid enskilda tillfällen och känns inte som det är något speciellt som man "bör" gå på.  
    Vi har vänner i andra delar av landet och även i Göteborg som har BF ungefär samtidigt där dom redan börjar gå på informationskvällar /kurser som mvc erbjuder och håller på 5-6 tillfällen under sommaren.  I vårt fall hålls det en Intensivutbildning på 2.5 timmar som vi fick plats på i slutet av augusti för blivande föräldrar. Vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Hur många kurser har ni på via barnmorskan MVC
  • Norris

Jag blev inte erbjuden en enda kurs. Vad är det för kurser?
    Bor i norrbotten

• Topcom

Har inte gått någon kurs alls och har idag tre barn. Man klarar sig fint utan kurser också

• Jennymariaa

Samma här. Uppehåll under sommaren typ & jag ville gå på den som heter inför förlossning. Den hade tid 4 september. Mitt bf datum är 6 september. Känns inte alltför lönt..

• tjejenA

Jag har bf 30/6 och har varit på psykolog, förlossning och profylax. Och om 2 veckor ska jag på amning. Första kursen gick jag när jag var i vecka 27.

• syntharen

Jag har också BF 13/9 och har inte blivit erbjuden några kurser, än iaf. Ska till BM idag och jag vet att dom har rätt många olika kurser på den MVC jag går till. Dock är det här mitt andra barn även om det är 6 år sedan sist så kanske tycker min BM att jag kan allt redan... jag ska höra med henne idag om dom erbjuder kurser under sommaren. Jag skulle vilja gå nåt med amning och förlossning iaf för det var dom bitarna som inte funkade förra gången.

• Linnis92

Jag var på informationsträff i vecka 33, föräldrarkurs vecka 35 och amningsworkshop i vecka 38.

De kurser som fanns innan var fullbokade så fick gå ganska "sent".

• surferboy

Tack för alla svar , ja det verkar ju onekligen som de skiljer sig åt väldigt mycket. 
    @Norris Det är kurser där man får information om allt som har med födseln och vägen dit att göra. Verkar som man berör ämnen som amning, profylax mm . Sen får man boka egna sådana kurser men jag har förstått det som att man ger en bred bild på vad man kan göra och hur man bör gå till väga.

Blev nyfiken på hur innehållet ser ut när man går under längre tid typ 5-6 tillfällen gentemot en "intensivkurs" som dom kallar det på vårt ställe på 2.5 timmar.   

• Santin

Då jag hade bf i slutet av August blev sig erbjuden föräldrakurser april maj då de inte hade något under sommaren. Man missar inget om man inte går. Det mesta kan man prata med tillsammans med bm eller läsa på nätet eller böcker.

• Ompalompan

Hade också bf i september fick gå en föräldrautbildning i maj genom mvc, Amningskurs var man tvungen att anmäla sig själv till för den var genom landstinget och inte primärvården gick den i slutet av augusti. Det som ingick hos oss var bara en föräldrakurs för förstagångs föräldrar resten fick man anmäla sig själv till om man ville gå.

Svar på tråden Hur många kurser har ni på via barnmorskan MVC