• Anonym (Överviktig)

Överviktig dotter

Det är ett för oss i familjen bekymmer att vår dotter är överviktig varför hennes hälsa påverkas i negativ riktning. Hon vägrar äta nyttigheter och trots restriktioner kring pengar för godis och andra sötsaker så lyckas hon på något sätt få tag pö onyttigheter. Vår dotter är 14 år gammal. Igår ertappade jag henne smygäta mazariner under handfatet i toaletten.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få bukt på problemet?

• Svar på tråden Överviktig dotter
  • Anonym (impad)

Jag är lite imponerad att en överviktig 14-åring får plats under ett handfat! 

• Lena

Sluta gör mat till något förbjudet! Ät nyttigt ihop så hon är för mätt för annat och rör på er ihop. Hon är mycket nära en ätstörning när hon smygäter så.

• Frkmaria

Snälla. Fokusera på annat än hennes övervikt. Hela mitt liv har jag varit överviktig. Fått höra att jag behöver gå ner i vikt. Att kroppen är det viktiga. Jag fick aldrig ta initiativet själv. Ja. Jag smygåt. Jag tröståt. Jag skämdes och vågade inte visa. Som vuxen fick jag sedan reda på att det var kraftigt fel med min ämnesomsättning. Hade någon kollat detta istället för att banna mig och förbjuda mig hade jag inte haft det förhållandet till mat jag har idag. Har iofs alltid ätit nyttigt men har en väldigt konstig bild av mat. Lyft hennes starka sidor och ge henne en självkänsla så kommer resten med tiden. Visa henne att ni älskar henne för den hon är oavsett hur hon ser ut! Det är viktigast!

• anonymamo

Men hon tröstäter ju, kolla vad det är hon mår dåligt av osv och om hon lider av ångest. Ta tag i dem problemen först, SEN kan ni ta med henne till en dietist. Jag vet, jag har erfarenheter

Svar på tråden Överviktig dotter