• woodridgeemprium

järntabletter

Hej, är gravid i v 33 och har fått lägre järnvärde nu 116. Barnmorskan tyckte jag ska äta järntabletter för att värdet kan sjunka snabbt.
    Jag har ju hört att många blir förstoppade, mår illa och får ont i magen av det.
    Vet nån om man kan dricka blodsaft istället?
    Eller har nån några tips på hur man inte blir så hård i magen?

• Svar på tråden järntabletter
  • Annelie 76

Alla blir inte hårda i magen av dem, jag blev tvärtom lös i magen. Duroferon var lite snällare än Niferex. Du kan ju testa med Blutsaft men den är svag så det är inte säkert den räcker.

• Linnis92

Jag har ätit Niferex sedan vecka 24 och är absolut inte förstoppad, ungefär som innan, alltså "normalmage". Har jag däremot glömt ta ett par tabletter för att jag varit bortrest och glömt dem hemma så kan jag blivit lite förstoppad precis i början när jag tagit dom igen.

• tulip79

Jag åt niferex vid båda mina graviditeter o märkte ingen skillnad på min mage. Jag fick inga biverkningar alls av järntabletterna.

• woodridgeemprium
    Annelie 76 skrev 2016-06-02 06:41:01 följande:

Alla blir inte hårda i magen av dem, jag blev tvärtom lös i magen. Duroferon var lite snällare än Niferex. Du kan ju testa med Blutsaft men den är svag så det är inte säkert den räcker.

Ok men mådde du illa av den?
  • woodridgeemprium

Det känns som att barnmorskorna tar ganska lätt på det med om man ska äta järntabletter. Någon sa till mig att jag skulle äta det i vilket fall även om dom inte visste om jag hade ett lågt värde! Men man vill ju inte må dåligt i onödan!

• Annelie 76
    woodridgeemprium skrev 2016-06-02 06:53:46 följande:
    Ok men mådde du illa av den?
    Nej. Inget illamående.
  • Annelie 76
    woodridgeemprium skrev 2016-06-02 06:55:51 följande:

Det känns som att barnmorskorna tar ganska lätt på det med om man ska äta järntabletter. Någon sa till mig att jag skulle äta det i vilket fall även om dom inte visste om jag hade ett lågt värde! Men man vill ju inte må dåligt i onödan!

Jag mådde dåligt utan. Trött och orkeslös, ett piller om dagen och vips så var jag pigg igen. Gick efter hur jag mådde med och utan, inte mätvärde.
    Mår du inte dåligt så behöver du inte ta dem än men gå inte och må dåligt i onödan bara för att du är rädd för ev biverkningar.
  • Hbsson

Finns en väldigt ny sorts järntabletter eller kapslar. Min barnmorska rekommenderade mig dessa för jag blir precis tvärtom i magen. Får akut springa hela nätterna på toa, så inte kunnat äta järn förut.
    Tydligen är de gjorda för att passera magen och lösas upp senare i tarmen, för slippa problem.
    De heter SiderAl och finns att köpa på Apotea på nätet. Enda stället jag vet att de finns hittills. Prova!

• woodridgeemprium
    Hbsson skrev 2016-06-02 16:01:10 följande:

Finns en väldigt ny sorts järntabletter eller kapslar. Min barnmorska rekommenderade mig dessa för jag blir precis tvärtom i magen. Får akut springa hela nätterna på toa, så inte kunnat äta järn förut.
    Tydligen är de gjorda för att passera magen och lösas upp senare i tarmen, för slippa problem.
    De heter SiderAl och finns att köpa på Apotea på nätet. Enda stället jag vet att de finns hittills. Prova!

Tack för tipset!
  • Kakmonsterarg

Blodsaft är ju gott lite som vin :) den blir du inte förstoppad på! De blir jag på järntablleter o sjukt ont i magen :/

• Tess1990

Min förra förlossning gav mig läxan att det är väldigt bra om man höjer järnet rejält innan den!

Fick en rätt stor blodförlust och sen amningen tar en massa järn, tog väldigt lång tid innan jag var normal igen

Så det är definitivt värt att ta järntabletter och prova olika innan man avfärdar dom

Svar på tråden järntabletter