Ny med asperger
Min 7-åriga dotter fick idag diagnosen asperger. Vad kommer att hända nu? Vi ska till bup om några veckor. Undrar vad diagnosen som sådan kommer att medföra, positivt och negativt, och vilka rättigheter hon har.
Min 7-åriga dotter fick idag diagnosen asperger. Vad kommer att hända nu? Vi ska till bup om några veckor. Undrar vad diagnosen som sådan kommer att medföra, positivt och negativt, och vilka rättigheter hon har.
Lite ot, men vem har satt Aspbergers? Asperger som diagnos ställs inte längre, dom har gjort om så allt går under autism spektrumtillstånd.
Det finns de som fortfarande får diagnosen Aspbergers idag.
Lite ot, men vem har satt Aspbergers? Asperger som diagnos ställs inte längre, dom har gjort om så allt går under autism spektrumtillstånd.
Det finns de som fortfarande får diagnosen Aspbergers idag.
Det har vi ifrågasatt också vi som jobbar inom Lss. Istället för att sätta ASD så får de Aspbergers och de svar vi fått är typ att de fasas ut typ. Och de finns de som går efter de gamla mallarna
Jaha, de hade jag ingen aning om. Men varför är de så? Om man gjort om de tycker jag de borde vara självklart att alla går efter den nya mallen.
Det var psykologen på bup som sa att hon och läkaren satt diagnosen aspberger. Svara gärna på mina övriga frågor också :)
Det var psykologen på bup som sa att hon och läkaren satt diagnosen aspberger. Svara gärna på mina övriga frågor också :)
Aspbergers innebär att man går under lagen om särskilt stöd med andra ord LSS. Idag finns det massa bra hjälp att få. Man kan få stöd i skolan om behovet finns mm mm
De finns grupper på Facebook, om du har fb, många som kan svara på dina frågor där. Bl.a. Fantastiska föräldrar och stödgrupp för föräldrar med barn som har autism och adhd. Slutna grupper.
Ni borde ha rätt till vårdbidrag, extra stöd i skolan, pengar via barnets försäkring och stöd genom habiliteringen.
Här är ett bra forum för folk med asperger och anhöriga:
www.aspergerforum.se/