• Anonym (Anonym)

Är livet ens värt leva om man är så ensam?

Jag är en tjej i 30 års åldern som känner mig så fruktansvärt ensam , jag har en nära vän jag umgås med ca varannan vecka och hon är verkligen mitt allt. Utöver de har jag ingen kontakt med min familj sen tonåren, jag har inga släktingar kvar. Aldrig träffat mina kusiner. Mormor, morfar, farmor och farfar är döda sen över 20 år tillbaka. Jag träffa dom aldrig under uppväxten heller max 3 ggr såg jag mormor och morfar. Inga kusiner jag vet om. Är ensam på julafton o nyår /midsommar (tack o lov inte födelsedagar då min vän alltid tagit ledigt för att umgås med mig) om jag inte har partner vid de tillfället (hänt några ggr) annars helt ensam. Håller på försöker komma in på högskolan men svårt när betygen inte räcker till, gjort högskoleprovet 4 ggr men höjdes inte. Allt känns så hopplöst. Gått på både antidepressiva och benzo liknande mediciner som hjälper tillfälligt sen slutar dom fungera efter ett par år. Haft samma psyklog i ca 8 år.

Ska livet vara såhär ensamt? Jag blir så avundsjuk på alla som har så många vänner, dom reser utomlands, går på fik , skojar o festar osv, jag har aldrig haft så. Jag går mycket med vovven ute i naturen, jag försöker må bra. Jag söker jobb men svårt när man inte har utbildning (varit sjukskriven innan många år) De värsta är nog ensamheten.. Känns som åren går o jag får aldrig de där livet andra har. Alla andra har familj som dom träffar, har middag med dom, åker på roliga saker på sommaren eller så ringer ens mamma ibland o frågar hur man mår, så har aldrig jag haft de. De här dödar mig verkligen inombords år efter år! Jag klarar inte mer!!!

• Svar på tråden Är livet ens värt leva om man är så ensam?
  • Anonym (Du..)

Du är inte ensam om detta.

Jag går det likadant är kvinnan 30 årsåldern.

Ännu en helg och ingen att umgås med.

Ingen att träffa

Ingen som ringer

Jul firara jag själv med öl.

Finns ju inget att göra.

Snart midsommar alla på jobbet pratar om vad dem ska göra.

Själv blir jag ensam som vanligt...vill bara försvinnan.

• Anonym (Dalkulla)

Hej! Vart bor ni ensamma? Jag är helt öppen för nya vänskaper!

• Hadraniel

Det är långt ifrån alla som varken kan eller vill leva den typen av social liv som du beskriver att du längtar efter. Till att börja med bör du nog fundera på varför du längtar efter det, om du kan uppfylla den känslan eller fylla de behoven på annat sätt och om du faktiskt skulle trivas med och orka med ett sånt liv om du väl nådde dit.

För min del vore det en mardröm att vara så populär och aktiv som vissa verkar vara då jag har svårt att orka med de få nära personer jag redan har i mitt liv. Dessutom ogillar jag ytliga sociala relationer och det är ju i princip omöjligt att ha en stor bekantskapskrets med enbart personer man verkligen trivs med utan då blir det ju oftare personen man knappt känner istälelt.

Vet dock hur ensam man ofta kan känna sig ibland när man inte hittar någon som vill umgås när man själv vill och orkar det, men överlag trivs jag faktiskt rätt bra med att ta det ganska lugnt och vara själv även om jag troligen upplevs som tråkig av andra.

• Anonym (Anonym)

Tack för svaren! Till dig över som just skrev att du är populär o de är inte heller så kul, jag hade varit nöjd bara ha 1 kompis till umgås med, eller nån ensam liten granntant man kan dricka kaffe med, eller en avlägsnad släkting som vill umgås lite .. De är sjukt ensamt. Jag bor i Göteborg, och ni?

• Hadraniel
    Anonym (Anonym) skrev 2016-06-03 19:56:52 följande:
    Tack för svaren! Till dig över som just skrev att du är populär o de är inte heller så kul, jag hade varit nöjd bara ha 1 kompis till umgås med, eller nån ensam liten granntant man kan dricka kaffe med, eller en avlägsnad släkting som vill umgås lite .. De är sjukt ensamt. Jag bor i Göteborg, och ni?
    Om du menade mig så är jag knappast särskilt populär, utan jag skrev ju bara att jag troligen inte skulle orka med det livet som hör till då jag är alldeles för introvert.
  • Zombie von Rymmen

Själv tycker jag det är ganska behagligt att vara ensam för det mesta. Hadraniels beskrivning stämmer rätt bra in på mig. Jag kan dock upprätthålla en hel del mindre djupa kontakter om jag känner att vi har någon slags gemenskap eller vad jag ska säga, men det är inget måste för mig.

Förut var jag väldigt ängslig över att vara ensam, speciellt vid särskilda händelser, typ fear of missing out. Fastän jag egentligen tyckte det var skönt att skita i det fick jag ångest av det. Men nu har jag släppt det och tycker bara det är skönt :) Med ålderns vishet har jag insett att jag inte missar något, och kan njuta av ensamheten :)

• Anonym (Anonym)

Tycker bara de känns lite konstigt när ni andra människor säger "de är så skönt va ensam o man behöver inte massa ytliga kontakter osv" ni har ju ändå syskon, familj, släkt , arbetskamrater o lite andra vänner , då är de inte så konstigt de kan kännas skönt vara själv? Jag är själv jämt, de är enormt ensamt, känns som jag kommer dö själv.. Då är de inte skönt vara ensam för de inte är ett val, som ni har.. De är liksom hela mitt liv..ensamt :(

Samma om man är kändis o har massor av människor i sitt liv, då är de skönt äntligen va själv en stund för man vet att man har mängder av människor som gör en trygg o som älskar en. Men vi som är ensamma hela tiden vi har ju inget val, då kan man inte njuta av de, förstår ni?

• Anonym (Du..)

Nä det är inget kul att ha det så här.

• Anonym (Pia)

Men TS,varför har du ingen kontakt med dina föräldrar?Finns det inga forum på nätet man kan träffa nya vänner?Och om du skaffar barn en dag blir du inte så ensam.

Svar på tråden Är livet ens värt leva om man är så ensam?