• Crista

HELT FRI amning, eller?

Hur gör ni; får era bebisar mat närhelst de vill eller försöker ni hålla några intervaller? Min femveckors vill äta mycket tätt (ibland blir det varje timme), och hon är nu rejält tjock. Jag har hört att små spädbarn inte kan få för mycket och att det inte gör något om de blir mycket tjocka. Vad är er uppfattning om detta?

• Svar på tråden HELT FRI amning, eller?
  • Noklen

Låt bebisen äta så ofta den vill. Min dotter åt också väldigt oregelbundet i början men det ordnade sig efter nån månad. Kvällstid låg hon som klistrad vid bröstet och bara snuttade I början går de upp i vikt rätt fort men bebisar ska ju vara lite runda Ammar du eller får barnet ersättning?

• missmary2

Nej de kan inte bli för tjocka men min BVC-sköterska sa att om man märker att barnet går upp bra i vikt så kan man dra ut lite på amningen, vänta 10 minuter eller så när man märker att barnet är hungrigt. Men hon sa också att man inte kan begära av en så liten att vänta mer än 2 timmar mellan ammningarna.
    Jag gjorde så och snart märktes det att Vega inte alltid var så hungrig som hon verkade och kunde vänta lite längre än vad jag trodde.

• atopia

Jag har alltid ammat fritt och det har inneburit flera gånger i timmen ibland. Jag tycker att det är jätteviktigt att själv låta barnet reglera amningen!

• Nathana

Min lilla kille är matglad och har gått upp jättemycket i vikt (ligger och snusar på gränsen till utanför på vikturvan). Fri amning tillämpar jag ändå, för det gör inget att de blir tjockisar av bröstmjölk (det är ju de rekommendationer vi får på BVC och jag har valt att lita på och följa det, även om jag också funderade som du i början..). Han äter numera var tredje till var fjärde timme och är 3,5 månad. Men i början åt han precis som din tjej. Ofta och gärna varje timme. Jobbigast var det förstås på natten..

• Polgara

Helt fri amning JA!

/Polgara

• atopia

Jag tycker att snuttamningen är lika giltig som matamningen så att barnet borde vara mätt ser jag inte som en anledning att låta det vänta när det kanske inte är mättnad det är ute efter.

• Tygtiiger

Vi körde halvfri amning. Sonen åt en timme i taget de första tre månaderna, så vi försökte medvetet glesa ut amningstillfällena så att det var 2 - 3 timmar emellan, annars hade jag blivit knäpp.
    Om han insisterade så fick han såklart amma tätare, men oftast räckte det med kramar och underhållning.
    Han var också rejält tjock...

• Caro Lin e

Med min äldsta försökte jag strukturera tiderna lite och dra ut på tiden som gick mellan amningarna, inkörda i fyratimmarsschma som vi var från Neo... :-/ Alltså, dvs, jag trodde att jag ammade fritt, för jag tittade inte på klockan, men jag försökte ofta skjuta på amningen för att det skulle gå längre tid emellan. Trots allt jag hade läst innan barnet kom så fick jag på något sätt för mig att barn inte skulle/behövde amma så ofta. På Neo fick hon bara ammas var fjärde timme och där sa läkaren att det var så det skulle vara hemma också. Normalt sett hade jag väl varit starkare och stått på mig och ammat som jag ville, men efter allt vi varit igenom vid det laget så gjorde vi till sist som vi blev tillsagda. I alla fall, jag ångrar det nu i efterhand och även om jag började amma friare och friare så blev det ändå onödigt mycket gråt och frustration.
    Med yngsta barnet har jag ammat så fritt och mycket det går. Hon får amma i princip när hon vill, hur mycket hon vill. Det är helt naturligt att barn ammar väldigt ofta, tom många gånger i timmen! For oss har det fungerat jattebra sa!

• J o E

Vi tillämpade fri amning de första månaderna. Funkade inte så bra för min dotter dock, då hon aldrig blev riktigt mätt vilket ledde till att hon sov väldigt korta stunder (ibland endast 45 min åt gången, vilket var väldigt jobbigt för henne. Det märktes på att hon till slut blev övertrött och inte sov allsmellan 16-22 på em - och då var hon bara 3-4 veckor)

När hon var drygt 2 månader började jag mata henne mer regelbundet och se till att hon verkligen åt mycket de gångerna. Jag matade från ena bröstet så mycket det gick, sen rapa och leka lite, kanske byta blöja. Sen matade jag från andra bröstet. Sen fick hon en extra påfyllnadsslurk som gjorde att hon somnade in gott. Denna matningsprocedur tog ca 1-1,5 timme och sen sov hon i 1,5 -2 timmar. Det var jätteskönt för hela familjen, men mest för Elsa, när hon fick lite mer styrsel på sömnen.

Tycker dock att fri amning är det bästa den allra första tiden och din dotter är ju så liten än!

• LiVM

min lille är 1v 3dagar, han äter hela tiden och jag erbjuder båda brösten varje gång,,,tycker det är bättre att låta barnet suga så mycket det vill,,,kan bara vara bra för alla inblandade
    Fri amming: JA!

Svar på tråden HELT FRI amning, eller?