• kebabtallrik

Bråkar vid flaskmatning?

Vår grabb på snart två månader har börjat bråka en hel del vid matning. Han äter endast ersättning (Neocate). Han svingar huvudet åt alla håll, klämmer, bråkar och får kväljningar etc. Brukar börja efter att han ätit kanske halva flaskan (om man har tur), vilket är 60ml. Känns som att han blir otålig/rastlös nästan, då det brukar ta lång tid (ca 45min) för han att äta hela flaskan på 120ml (om han nu äter hela, ibland blir det 80-90ml). Enda gångerna vi får i han allting är när han är väldigt sömning och nästan äter i sömnen, då duttar jag bara till lite när han slutar suga så sätter han igång igen. 

Kanske är han mätt? Men 60ml känns väldigt lite för en 2 månaders bebis på 5.4kg då jag läser att andra bebisar ofta äter 120-200ml vid den vikten/åldern.

Kan det va att det rinner för sakta? Vi använder Dr.browns flaskor, och vi har inte bytt ut napparna.

• Svar på tråden Bråkar vid flaskmatning?
  • lillefröe

Åh det är som att det var jag som skrev det här när min dotter var nyfödd :D. Jag var sååå rädd att hon åt för lite. Hon som åt så bra första veckorna och sen ba näpp.. och vred sig och vägrade helt enkelt! 

Följ rytm. Efter en halvtimme, prova igen. Gör något annat en stund, hon är förmodligen inte hungrig. Om hon går ner i vikt kommer BVC meddela och DÅ kan man börja fundera.. men det är vanligt att barn 1. vägrar pga de är helt enkelt inte hungriga just då! 2. utvecklingssprång får de att äta mer... men kan också få dom att äta MINDRE! Det är inte många som skriver det.. 

Oroa dig inte <3

• lillefröe

Men förresten! 

OM du oroar dig.. boka en tid på BVC. Då kan man få komma oftare och väga och se vad som händer Det lugnande mig! 

• Saltig

Vi har det likadant! Vår dotter är 2 månader nu och har ätit struligt 3 veckor tillbaka (flaskmatar oxå). Hon bökar, sätter i halsen, tar stora klunkar, vrider huvudet, gråter och vill inte ha. Vi får i henne mellan 30-120 ml per måltid som är var fjärde timme, ibland oftare beroende på hur mycket hon ätit. Äter hon endast 10 ml så provar visningen efter en timme. Hon går upp i vikt, följer sin kurva konstigt nog. Om vi matar henne när hon halvsover så brukar hon äta lugnt och nästan allt.

När hon vägrade äta i två dagar (åt knappt 10 ml) för två veckor sen åkte vi till akuten och läkaren hittade inget fel efter många undersökningar. Jag Berättade att vår dotter inte är den gladaste bebisen och läkaren misstänkte kolik och sa att vi behöver inte oroa oss gällande maten då hon inte visar några symtom på undernäring.

Är otroligt frustrerande när hon måste böka och strula vid matning. Vi har provat allt som tex mata i lugn och ro (det gör vi alltid nu dvs sitter i ett annat rum) ha henne mer upprätt, bära henne och mata, vänta längre så att hon blir hungrig och kanske äter mer (fyra timmar är rätt lång tid om man endast ätit 30 ml tycker jag), provat olika flaskor. Ersättningen har vi inte bytt då vi ska ge henne Pepticate enligt läkaren på BVC.

Vår dotter är inte hård i magen vilket kan göra att de äter sämre (hon får lactulos), hon är inte förkyld.

Vi får acceptera att hon är ingen storätare och äter när hon är hungrig. Så länge hon går upp i vikt så. Men det är lite läskigt nu när det är så varmt, de måste få i sig vätska.

På ett sätt känns det skönt att det finns flera bebisar som inte riktigt äter för man känner sig så ensam då de flesta bebisar verkar äta stora mängder. Men samtidigt vill man inte att någon ska kämpa med få sitt barn att äta. Det är så frustrerande.

Hoppas det löser sig för oss.

• Saltig

Vår dotter vägde oxå 5,4 kg på senaste vägning (för två veckor sen). Hennes födelsevikt var 4,2 kg.

• kebabtallrik
    Saltig skrev 2016-06-05 12:22:13 följande:

Vi har det likadant! Vår dotter är 2 månader nu och har ätit struligt 3 veckor tillbaka (flaskmatar oxå). Hon bökar, sätter i halsen, tar stora klunkar, vrider huvudet, gråter och vill inte ha. Vi får i henne mellan 30-120 ml per måltid som är var fjärde timme, ibland oftare beroende på hur mycket hon ätit. Äter hon endast 10 ml så provar visningen efter en timme. Hon går upp i vikt, följer sin kurva konstigt nog. Om vi matar henne när hon halvsover så brukar hon äta lugnt och nästan allt.

När hon vägrade äta i två dagar (åt knappt 10 ml) för två veckor sen åkte vi till akuten och läkaren hittade inget fel efter många undersökningar. Jag Berättade att vår dotter inte är den gladaste bebisen och läkaren misstänkte kolik och sa att vi behöver inte oroa oss gällande maten då hon inte visar några symtom på undernäring.

Är otroligt frustrerande när hon måste böka och strula vid matning. Vi har provat allt som tex mata i lugn och ro (det gör vi alltid nu dvs sitter i ett annat rum) ha henne mer upprätt, bära henne och mata, vänta längre så att hon blir hungrig och kanske äter mer (fyra timmar är rätt lång tid om man endast ätit 30 ml tycker jag), provat olika flaskor. Ersättningen har vi inte bytt då vi ska ge henne Pepticate enligt läkaren på BVC.

Vår dotter är inte hård i magen vilket kan göra att de äter sämre (hon får lactulos), hon är inte förkyld.

Vi får acceptera att hon är ingen storätare och äter när hon är hungrig. Så länge hon går upp i vikt så. Men det är lite läskigt nu när det är så varmt, de måste få i sig vätska.

På ett sätt känns det skönt att det finns flera bebisar som inte riktigt äter för man känner sig så ensam då de flesta bebisar verkar äta stora mängder. Men samtidigt vill man inte att någon ska kämpa med få sitt barn att äta. Det är så frustrerande.

Hoppas det löser sig för oss.

Ja visst är det frustrerande. Man läser om alla andra bebisar som glatt mumsar i sig uppemot 200ml var tredje/fjärde timme. Vår bebis går också upp i vikt och följer kurvan, fast då har han iof bara ätit såhär i dryga veckan. Vi ska till BVC så ska bli intressant se om han gått upp i vikt igen. 
    Men för att testa var jag precis och köpte en storlek större flasknapp (från strl 1 till 2 dr.browns) för att se om det kan vara så att han blir frustrerad över att det tar så lång tid att få i sig maten. Sitter och väntar på att han ska vakna så man kan prova.
  • kebabtallrik
    Saltig skrev 2016-06-05 12:24:52 följande:

Vår dotter vägde oxå 5,4 kg på senaste vägning (för två veckor sen). Hennes födelsevikt var 4,2 kg.

Okej nu har jag testat med storlek 2, och han glufsade glatt i sig 120ml på 10 minuter utan att släppa taget om flaskan. Kanske var det som vi trodde att han blev frusterade för att det tog för lång tid. Får se om det håller i sig nästa måltid.
  • Saltig
    kebabtallrik skrev 2016-06-05 14:54:53 följande:

Okej nu har jag testat med storlek 2, och han glufsade glatt i sig 120ml på 10 minuter utan att släppa taget om flaskan. Kanske var det som vi trodde att han blev frusterade för att det tog för lång tid. Får se om det håller i sig nästa måltid.

Vad härligt att höra!

Undrar om det är samma här. Kanske värt att prova. Svalde han maten bra dvs satte inte i halsen?
  • kebabtallrik

Alltid värt prova! Och ja han svalde maten utan problem, och verkar mer nöjd med flödet. Gett honom några ggr nu idag och tycker det gått bra. Visst lite gnäll ibland med i överlag en förbättring. Ätit 120/80/120 de tre senaste måltiderna, vilket är mer än tidigare och dessutom betydligt snabbare. Kvällsmålet nu gick på ca 15-20 minuter, då med rap-paus. Detta brukade ta närmre timmen OM han ens får i sig allting, tidigare.

Så om ni inte provat en napp med högre flöde gör det, kan ju delvis vara det som spökar hos er också!
    Saltig skrev 2016-06-05 19:41:58 följande:
    Vad härligt att höra!

Undrar om det är samma här. Kanske värt att prova. Svalde han maten bra dvs satte inte i halsen?

• Saltig

Oj vad bra! Vi ska prova imorgon med större napp. Få se om matningen blir bättre här med.

• kebabtallrik
    Saltig skrev 2016-06-07 21:22:40 följande:

Oj vad bra! Vi ska prova imorgon med större napp. Få se om matningen blir bättre här med.

Hej,

Hur har det gått för er?
  • Saltig

Det går bra. Hon har börjat äta mer men fortfarande kommer det dagar då hon inte äter så mycket. Senaste dagarna har hon ätit 150 ml vid varje måltid.

Hur går det för er?

Svar på tråden Bråkar vid flaskmatning?