• Anonym (förvirrad)

Kommer kronofogden ta min skatteåterbäring?

Det är ju dags för skatteåterbäring nu igen, och jag har en fundering. Det är så att jag har skulder som ligger hos kronofogden. Det är inget nytt eller konstig, jag har dragits med dessa skulder i 10+ år nu. Jag har ingen utmätbar inkomst, har aldrig haft och kommer aldrig att ha. I alla fall, de senaste 5 åren har jag fått tillbaka lite pengar på skatten, det har handlat om max 300 kr per år. 2011-2014 tog kronofogden pengarna, men inte förra året. Jag har fortfarande skulder hos dem, men inte hört av dem på något sätt, förutom att de skickar en uppdatering i januari om vilka skulder jag har.

Vågar jag hoppas att de inte kommer ta skattepengarna i år heller? Det skulle vara så bra att få en lite större slant så jag äntligen kan köpe en diskmaskin för att avlast mina eksemiga, reumatiska händer. 

För att vara glasklar: Jo, jag vill betala mina skulder, men jag har absolut inga marginaler. Jag kan sluta äta och betala betala mina skulder istället, det är valet jag har. 

• Svar på tråden Kommer kronofogden ta min skatteåterbäring?
  • Anonym (Skri)

Skulle inte räkna med att få några.

Nu vet jag inte om det är några nya regler men dom drog varje år för mej, snarare en miss det året du fick.

• Anonym (78)

Här har du lite information:

https://www.kronofogden.se/Skatteaterbaring.html#

Är du sjukskriven? Jag tänker om du har ett medicinsk handikapp i din vardag, finns det ingen hjälp att få då?

Eller att se över dina utgifter. Vad går dina pengar till om du inte har några marginaler nånstans?

• Anonym (78)

Länken blev ju inte klickbar

• Anonym (78)

Men vad f*n! Här kommer texten från Kronofogdens hemsida.

"Skatteåterbäring

Har du skulder hos oss kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att betala dina skulder.

Eventuell återbäring på skatten ska i första hand ska gå till dina skulder. Överskott från skattekontot berörs inte av de så kallade beneficiereglerna och är därför inte skyddat från utmätning eller avräkning.

Det innebär att du först får ett besked om överskottet från Skatteverket. Därefter får du ett brev från oss. Det dröjer några dagar mellan dessa båda brev och anledningen är att pengarna måste bokföras hos oss innan vi kan skicka ett brev till dig.

Beroende på vilken sorts skuld du har kommer vi att antingen avräkna eller utmäta överskottet. Brevet från oss kan därför heta antingen "Besked om avräkning" eller "Bevis om utmätning". Har du flera olika skulder kan du få brev av båda typerna.

Får du tillbaka mer pengar än vad du har i skuld hos oss kan Skatteverket betala ut resterande belopp till dig."

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (Skri) skrev 2016-06-04 21:37:57 följande:

Skulle inte räkna med att få några.

Nu vet jag inte om det är några nya regler men dom drog varje år för mej, snarare en miss det året du fick.

Nej, jag räknar inte med något, men jag hoppas lite i alla fall.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (78) skrev 2016-06-04 21:41:05 följande:

Här har du lite information:

Är du sjukskriven? Jag tänker om du har ett medicinsk handikapp i din vardag, finns det ingen hjälp att få då?

Eller att se över dina utgifter. Vad går dina pengar till om du inte har några marginaler nånstans?

Tack för länken, jag har läst den tidigare, och det är just det som gör mig lite förvirrad, eftersom de inte tog pengarna förra året. 

Jag är sjukpensionär för många saker, händerna är bara en liten del. Jag har hjälp i hemmet, men disken blir alltid lidande för andra saker som behöver göras, eller tvärt om. Jag behöver end iskmaskin.

Det mesta av min inkomst går till hyran, som de chockhöjde förra året från 5000 kr till 7000 kr. Med en inkomst på bara 9000 kr är det fruktansvärt mycket pengar. Jag letar efter någon annan stans att bo, men det är inte så lätt, eftersom min lägenhet är anpassad och jag inte kan flytta ifrån området där jag bor.
  • Anonym (tur)
    Anonym (förvirrad) skrev 2016-06-04 21:51:35 följande:
    Tack för länken, jag har läst den tidigare, och det är just det som gör mig lite förvirrad, eftersom de inte tog pengarna förra året. 

Jag är sjukpensionär för många saker, händerna är bara en liten del. Jag har hjälp i hemmet, men disken blir alltid lidande för andra saker som behöver göras, eller tvärt om. Jag behöver end iskmaskin.

Det mesta av min inkomst går till hyran, som de chockhöjde förra året från 5000 kr till 7000 kr. Med en inkomst på bara 9000 kr är det fruktansvärt mycket pengar. Jag letar efter någon annan stans att bo, men det är inte så lätt, eftersom min lägenhet är anpassad och jag inte kan flytta ifrån området där jag bor.
    Ingen aning men hoppas du får behålla pengarna! Det har hänt andra flera år. Lite tur eller otur gissar jag. 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (tur) skrev 2016-06-04 21:59:54 följande:
    Ingen aning men hoppas du får behålla pengarna! Det har hänt andra flera år. Lite tur eller otur gissar jag. 
    Jag hoppas. Vi får se nästa vecka.
  • Anonym (Åsa)

Kronofogden tar pengarna. Har troligtvis blivit någon miss förra året.

• Anonym (Mia)

Men om din situation är så illa, kan du då inte få skuldsanering? Det måste ju vara jättejobbigt för dig med en sådan besvärlig ekonomi. Kontakta gärna Insolvens (en förening för överskuldsatta) och se vad de säger.

Tänk på att det också finns fonder att söka ur, och de brukar vara extra snälla om man är sjuk och behöver något i sin vardag. Kolla GlobalGrant (via ditt lokala bibliotek) eller ring FVO. Det är en bra start. Klart att du ska ha en diskmaskin om du har det jobbigt!

Lycka till!

Svar på tråden Kommer kronofogden ta min skatteåterbäring?