• Anonym (Orolig)

Vad händer nu?

Ja det är såhär att det var en tjej som ville att jag skulle svara på frågor, och hon jobbade för ett företag. Hon ställde några frågor till mig och jag svarade. Det handlade om att ge människor rent vatten, kommer dock inte ihåg vilket företag hon jobbade för dumt nog. Så jag vet att jag får stå mitt kast. Nu är det såhär att jag gärna stöttar med ekonomisk hjälp för att människor ska ha det bra, så jag sa att jag kan tänka mig att bidra med 150 kr per månad. Så jag lämnade e-postadress, min adress och kontonummer. Nu undrar jag vad som kommer att hända? Vad kan man göra med ett kontonummer? Blir lite orolig nu faktiskt. Vet att jag får stå mitt kast som skrev på men kag ångrar att jag skrev mitt kontonummer? Snälla inga påhopp nu tack!

• Svar på tråden Vad händer nu?
  • Anonym (Orolig)

Hon sa att mer information kommer via epost/sms.

• ostpaj

Läst ngt liknande förut, eftersom jag köper/säljer på tradera, så mailar man ofta sitt kontonr. till höger och vänster. Många har ju sitt personnummer som kontonr. hos Nordea. Då är frågan vad ngn annan kan göra - och svaret blev; ingenting.

Hade det vart osäkert på ngt sätt hade säkert inte en s stor bank som Nordea haft folks personnummer som kontonummer.

• Anonym (Orolig)
    ostpaj skrev 2016-06-04 22:19:34 följande:

Läst ngt liknande förut, eftersom jag köper/säljer på tradera, så mailar man ofta sitt kontonr. till höger och vänster. Många har ju sitt personnummer som kontonr. hos Nordea. Då är frågan vad ngn annan kan göra - och svaret blev; ingenting.

Hade det vart osäkert på ngt sätt hade säkert inte en s stor bank som Nordea haft folks personnummer som kontonummer.

Tack för svar! Tyvärr har jag dock Swedbank och inte Nordea.
  • Anonym (Mimmi)

Sorry...men både jag och syrran har mött på dessa personer och vi upplevde dem ytterst påstridiga och den som kom till min syster var väldigt aggressiv och ställde T.om sin fot i dörren när syrran inte var intresserad och ville stänga dörren. Det var annat också och det gick oss att verkligen dra åt oss öronen! Tror att detta är något BLUFF! Jag vet inte vad dom kan hända om du lämnar ut kontonummer,men jag skulle bli orolig! Spärra kortet kanske vore det bästa..?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-06-04 22:22:47 följande:

Sorry...men både jag och syrran har mött på dessa personer och vi upplevde dem ytterst påstridiga och den som kom till min syster var väldigt aggressiv och ställde T.om sin fot i dörren när syrran inte var intresserad och ville stänga dörren. Det var annat också och det gick oss att verkligen dra åt oss öronen! Tror att detta är något BLUFF! Jag vet inte vad dom kan hända om du lämnar ut kontonummer,men jag skulle bli orolig! Spärra kortet kanske vore det bästa..?

Oj det lät verkligen inte bra! Hon som frågade mig var väldigt glad och trevlig och visade inget sådär aggressivt beteende som du beskriver. Men jag kan ringa min bank och be de spärra mitt kort, vet inte om det hjälper men jag kommer få ett nytt kort snart?
  • ostpaj
    Anonym (Orolig) skrev 2016-06-04 22:22:15 följande:

Tack för svar! Tyvärr har jag dock Swedbank och inte Nordea.

Nej, tror inte det spelar så stor roll. Det jag menade var att har man peraonkonto hos Nordea, så lämnar man ju ut sitt kontonummer OCH personnummer, vilket kan verka kritiskt och känsligt med se två kombinerat. Men man kan som sagt inte göra mkt med det. Det folk kan göra med ditt/dina kontonummer är ju att sätta in pengar.
  • Anonym (Orolig)
    Aileen Allannah skrev 2016-06-04 22:29:28 följande:

Var det kanske wateraid? I så fall bara maila så tar de bort dig som givare.

Kom på det nu. Organisationen heter tydligen Oxfam. Har googlat lite på organisationer och då kände jag igen namnet.
  • Anonym (Orolig)
    ostpaj skrev 2016-06-04 22:31:11 följande:

Nej, tror inte det spelar så stor roll. Det jag menade var att har man peraonkonto hos Nordea, så lämnar man ju ut sitt kontonummer OCH personnummer, vilket kan verka kritiskt och känsligt med se två kombinerat. Men man kan som sagt inte göra mkt med det. Det folk kan göra med ditt/dina kontonummer är ju att sätta in pengar.

Okej tack för svar! Jag tyckte det kändes bra först att veta att jag har skänkt pengar till något bra men sedan när jag pratade med en kompis så var det inte alls bra att lämna ut kontonummer och då blev jag orolig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-06-04 22:39:05 följande:
    Kom på det nu. Organisationen heter tydligen Oxfam. Har googlat lite på organisationer och då kände jag igen namnet.
    Oxfam är seriösa och mailar du dem och berättar att du ångrat dig kan kundtjänst helt säkert hjälpa dig.
  • Aileen Allannah

Antagligen skrev du under på att de får dra pengar från ditt konto varje månad, men som en annan sa, maila och be om att få avsluta.

• Anonym (Adam)

Om det värsta skulle hända, dvs att man upptäcker att företaget/organisationen inte är seriös, så kan man alltid avsluta sitt konto. Då kan de inte längre dra pengar.

Svar på tråden Vad händer nu?