• Föreningslivet

    Vilka fritidsaktiviteter har era barn? Vad kostar de?

    Hej!

    Jag undrar vilka fritidsaktiviteter era barn

    * går på?

    * hur många dagar och timmar i veckan handlar det om?

    * vad kostar det om året i; medlemsavgift, utrustning, bensin- och ev övernattning (samt andra kringkostnader)?

  • Svar på tråden Vilka fritidsaktiviteter har era barn? Vad kostar de?
  • Flickan och kråkan

    Våra äldsta pojkar är 7 respektive 8 år. De tränar konståkning. Senaste året har de tränat 6 dagar i veckan. Vi bor på landet och har efter flytt 4 mil ena vägen till ishallen. Vad det kostar/år vill jag knappt tänka på. Skridskor (begagnade cirka 2000:-/par + slipning varannan månad à 150:-. Nya skridskor går loss på 6-7000), tränings- och tävlingsutrustning (cirka 2000:-/barn och år - här snålar vi rejält) träning (cirka 8000/termin och barn), läger (totalt cirka 35000 tippar jag), körning (vet ej). Träningskostnaden som sådan är ju inte dyrare än något annat. Det är mängden som gör att det blir så mycket i slutändan.

    När vi började var det billigt. Vi hyrde skridskor (250:-/termin) och tränade 2 gånger/vecka à 950:-/termin och barn. Bodde på gångavstånd. Många tänker att barnen börjar mef en billig idrott .

  • gbgumman

    Tjejen går på gymnastik men valt att inte tävla. Det kostar ca 1500kr i terminen och då har vi valt träning två gånger i veckan.

    Sonen spelar innebandy ca 1000kr om året. Då tillkommer kostnad för klubba och skor glasögon. Sedan vill han ha speciella träningskläderna och det går på ca 1000kr om året om man slår ut det.

    Summa ca 5000kr om året

  • Maggis77

    Hej! Min ena dotter rider och har två egna hästar. Det kostar med foder, hö, hovslagare, träningar, vaccinationer ca 2000kr/månad utslaget på årets 12 månader. Vi slipper den största kostnaden, uppstallning, eftersom vi bor på en gård.
    Andra dottern dansar å thaiboxas, ca 3000kr/år.

  • Bella1000

    Fotboll här för min 13-åring och medlemsavgiften plus träningsavgiften kostar 1900 per år, sen allt runt omkring också .. Träningskläder, skor till både konstgräs och vanligt.. Bensinkostnader till och från mm.. Blir väl ca 4000kr per år då!

  • Bella1000
    Bella1000 skrev 2016-06-05 08:03:15 följande:

    Fotboll här för min 13-åring och medlemsavgiften plus träningsavgiften kostar 1900 per år, sen allt runt omkring också .. Träningskläder, skor till både konstgräs och vanligt.. Bensinkostnader till och från mm.. Blir väl ca 4000kr per år då!


    Träning 2 ggr/V och match ca varannan helg
  • Monstermamman

    Sonen:

    Fotboll: 600kr/år 2ggr/vecka. Plus specialkläder med tryck 500 kr, och lotter som vi "måste"köpa för 1000kr (jag tycker att en 8 åring varken behöver massor i lagkassan eller ska springa på stan och sälja lotter, vi har fullt upp med läxor och bara umgås med familjen).

    cirkus 1000/termin 1 gång/vecka

    Simning 1000/termin

    Lägg till övriga kläder och skor till detta.

    Dottern:

    Fotboll 0 kr

    Simning 1000kr/termin

  • Föreningslivet

    Tackar vänligast för alla svar i tråden!

    Jag har googlat runt på liknande trådar, bl a från familjeliv. Det jag märkt av är att det kan skilja sig något extremt i priser beroende på vart i landet man bor. Men så är det kanske med det mesta? - Där folk i allmänhet tjänar mer, kostar saker och tjänster i allmänhet också mer.

  • Föreningslivet

    En ytterligare fråga jag har är; efter hur många terminer ökade antalet träningspass i veckan för de respektive aktiviteterna?

    Jag tänker att man börjar träna en dag i veckan, sedan är det 2, 3, 4 dagar plus matcher/tävlingar/osv.

  • Mammat3

    Alla mina barn går på fotboll så vi betalar 650kr /barn i avgift plus eventuella extra avgifter om vi inte lyckad sälja alla varor som man ska. Äldsta har träning 2ggr/v de minsta 1. Sen är det sammandrag varannan helg ungefär och vissa cuper förekommer också. Den går de på innebandy också så det är träning där 2ggr/v men den är slut nu under sommaren. Innebandyn kostar ungefär lika mycket som fotbollen. Sen har vi simskola för de yngsta 1 gång i veckan kostar 1200kr för 10 gånger

  • Föreningslivet

    Är det 650:- om året då, eller terminsvis?

    Vad är det ni brukar få sälja? Köper föreningen in det och sedan delar ut kanske tio kakburkar var, eller hur går det till?

    Vart går pengarna?

    När började din äldsta spela 2 ggr/v ist. för 1?


    Mammat3 skrev 2016-06-05 19:20:30 följande:

    Alla mina barn går på fotboll så vi betalar 650kr /barn i avgift plus eventuella extra avgifter om vi inte lyckad sälja alla varor som man ska. Äldsta har träning 2ggr/v de minsta 1. Sen är det sammandrag varannan helg ungefär och vissa cuper förekommer också. Den går de på innebandy också så det är träning där 2ggr/v men den är slut nu under sommaren. Innebandyn kostar ungefär lika mycket som fotbollen. Sen har vi simskola för de yngsta 1 gång i veckan kostar 1200kr för 10 gånger


Svar på tråden Vilka fritidsaktiviteter har era barn? Vad kostar de?