• Anonym (Mia)

    Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?

    Om man har regelbunden mens, regelbunden ägglossning och ägglossningsflytningar... Kan man då veta att man en dag kan bli gravid? Är orolig att inte kunna bli det.

  • Svar på tråden Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?
  • Anonym (inte hundra)

    Det kan säkerligen finnas andra anledningar till att man inte blir gravid. Tex att något är skadat. Sedan så har det väl med, vad jag förstått det, att göra hur kompatibel man är med just den personens/donatorns spermier?

    Men i allmänhet blir det väl lättare om man har möjlighet att ha koll på sin ägglossning. Men det är aldrig någon garanti.

  • Fjäril kär

    50% av jobbet gör spermierna så nej helt säker kan du inte vara. Spermierna måste ju klara av att simma in vid rätt tidpunkt, vara livsdugliga och verkligen befrukta dig också.

    Och som viktig info. Der kan ta något år eller två innan du blir gravid utan att det behöver vara något fel på någon av er.

  • Anonym (Lotta)

    Mitt ex gjorde mig gravid fyra gånger under fyra år men fick tidiga missfall. Gjorde utredning och IVF som även det var resultatlöst. Hittades inga fel på mig eller exet.

    Vi separerade och på krogen träffade jag ett one night stand, jag blev gravid direkt. Vi fick en dotter.

  • Anonym (Lotta)

    Bara en parentes, även om du blir gravid betyder inte det att du får ett barn.

    Jag fick fyra missfall innan jag fick ett barn.

    Det befruktade ägget kan vara skadat eller missbildat eller bära på genetiska defekter som gör att det slutar i missfall.

    Även ditt och mannens arvsanlag avgör om det blir ett barn eller inte.

  • Anonym (Jnkvvkn)

    Har alltid haft klockren menscykel, exakt och jag blev aldrig gravida utan utreddes och de hittade inga fel på någon av oss.

    Sen separerade vi och efter 5 månader tillsammans med min nya så blev jag gravid och väntar på bebis just nu.

    Så, exet och jag var nog bara inte kompatibla med varandra :)

  • Anonym (Mia)

    Okej så det kan alltså vara fel på mig eller min sambo eftersom vi inte blivit med barn inom ett halvår? Eller att han och jag inte kan få barn ihop och aldrig kommer få ett barn alltså? Dock så har han varit sjuk under en viss tid vi försökt så det har nog påverkat med. Och jag slutade med P-piller någon månad innan vi började försöka dock så fick jag regelbunden mens och ägglossning direkt. Men det normalaste är väl ändå att jag borde kunna bli gravid? Alltså om vi bortser från mannen? För jag är bara 21, snart 22 år. Och han är 25. Alla i våra familjer har kunnat få barn.

  • Fjäril kär
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-05 11:40:15 följande:

    Okej så det kan alltså vara fel på mig eller min sambo eftersom vi inte blivit med barn inom ett halvår? Eller att han och jag inte kan få barn ihop och aldrig kommer få ett barn alltså? Dock så har han varit sjuk under en viss tid vi försökt så det har nog påverkat med. Och jag slutade med P-piller någon månad innan vi började försöka dock så fick jag regelbunden mens och ägglossning direkt. Men det normalaste är väl ändå att jag borde kunna bli gravid? Alltså om vi bortser från mannen? För jag är bara 21, snart 22 år. Och han är 25. Alla i våra familjer har kunnat få barn.


    Man räknar statistiskt med att det tar 10-12 månader med aktivt försök innan man blir gravid. Det är helt normalt.

    Du får ingen hjälp av landstinget förrän ni försökt minst ett år.
  • Fjäril kär

    Tänk också på hur du och killen lever ert liv. Det påverkar också möjligheten att bli gravid.

    Rökning, snusning, alkohol, fel matvanor, övervikt/undervikt , dåligt med sömn och motion och stress och psykiskt mående påverkar fertiliteten hos er båda.

  • Anonym (Mia)
    Fjäril kär skrev 2016-06-05 11:55:19 följande:

    Tänk också på hur du och killen lever ert liv. Det påverkar också möjligheten att bli gravid.

    Rökning, snusning, alkohol, fel matvanor, övervikt/undervikt , dåligt med sömn och motion och stress och psykiskt mående påverkar fertiliteten hos er båda.


    Vi röker inte, snusar inte, dricker inte, är normalsmala, tränar, äter husmanskost osv. Så det är därför jag känner som jag gör. Allting är så rätt. Jag sover mycket och stressar inte. Han sover normalt mycket och stressar normalt mycket. Han mår inte dåligt över något och det enda jag mår dåligt över är detta. Tänk om vi aldrig får några barn.
  • Anonym (Jnkvvkn)
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-05 11:40:15 följande:

    Okej så det kan alltså vara fel på mig eller min sambo eftersom vi inte blivit med barn inom ett halvår? Eller att han och jag inte kan få barn ihop och aldrig kommer få ett barn alltså? Dock så har han varit sjuk under en viss tid vi försökt så det har nog påverkat med. Och jag slutade med P-piller någon månad innan vi började försöka dock så fick jag regelbunden mens och ägglossning direkt. Men det normalaste är väl ändå att jag borde kunna bli gravid? Alltså om vi bortser från mannen? För jag är bara 21, snart 22 år. Och han är 25. Alla i våra familjer har kunnat få barn.


    Som fjäril kär säger så kan det ta tid att blir gravid fast inget är fel, det är mycket som ska spela in.

    Under min utredning fick jag lära mig av läkaren att man har ungefär 7-8% chans per ägglossning att bli gravid, därav så räknar man att 80% av par som försöker är gravida inom 10 månader, 90-95% inom ett år och tar det längre tid ändå så får man utredas.
Svar på tråden Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?