• Danne90

Däck, akut

Hej!

Min passat årsmodell 95, har i stort sett krånglat hela vintern. Den har inte velat starta bland annat. Nu är det så att det går att få igång den, men det sitter två vinterdäck på den. Jag lyckades att byta ett av däcken själv och ett annat däck bytte en kompis till mig. Men jag får inte av de andra två och min kompis är upptagen.

Det är akut eftersom vi håller på att flytta ut och hela huset ska vara tomt 15 juni. Säg hur mycket ni vill ha för tjänsten och som sagt, det är akut! Jag behöver alltså hjälp med att byta två vinterdäck. Jag finns i västernorrland, närmare bestämt i Härnösand.

Tack för svar!

• Svar på tråden Däck, akut
  • Decx

Är tyvärr inte i närheten men är det bultarna eller själva däcken som sitter fast?

• Danne90
    Aikido skrev 2016-06-06 00:25:51 följande:

Är du ovän med alla verkstäder i hela Härnösand?

Ne, men vågar inte köra dit

Polisen kanske tar mig.
  • Danne90
    Decx skrev 2016-06-06 00:43:55 följande:

Är tyvärr inte i närheten men är det bultarna eller själva däcken som sitter fast?

Skulle ha sagt det, men ja, det är bultarna.
  • Anton Chigurh
    Danne90 skrev 2016-06-06 07:02:05 följande:
    Skulle ha sagt det, men ja, det är bultarna.
    Det finns däcksfirmor som lever på att sälja däck till random people. Dom har i 100 % av fallen av tjänsten:

Byte av hjul i sitt utbud. 

Hjulbultar som sitter hårt kan vara ett jävla aber att få loss.

Jag vet. Jag har jobbat som reperatör på dumprar, grävlastarare, skogsmaskiner, traktorer mm mm, och lite grann även med bilar. Förstås.Glad Ibland, så räcker inte fälgkorset till. Inte ens en redig förlängare, typ denna, så...Danne, en däckverkstad, alt vanlig bilverkstad. 

Du får chansa på att Bylingen är upptagen med att vakta på....nåt.

Som sista utväg, dra ut dubbarna på däckseländet, sen kör du lagligt....DOCK, så skall du självklart inte fortsätta köra på vinterdäcken trots att dubbarna är utdragna. Vinterdäck på bilen sommartid kan orsaka din (eller andras) tidiga död, vägegenskaperna är RIKTIGT usla när du kör på vinterdäck sommartid. SÅ BYT FÖR HELVETE TILL SOMMARDÄCK OAVSETT.

Och nej. Jag bor inte i Härnösand.

Mvh //Anton parking
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • zZzZz

hävkraft heter det, använd ett rör och förläng spärrskaftet/f'älgkorset, sen är det bara häva och det släpper, lite 5-56 på bultarna kan göra susen med... :)

• Aikido
    Danne90 skrev 2016-06-06 07:01:14 följande:
    Ne, men vågar inte köra dit
    Polisen kanske tar mig.
    Känns som ganska liten risk eller gör polisen ofta däckrazzior i Härnösand?

Eller gör som resten föreslår - fixa ett rör så du får en hävarm. En meter så klarar du att dra sönder ett fälgkors med handkraft (eller bulten) om det vill sig.

Eller kolla vad en bärgare tar. De brukar vara duktiga på att meka också.
  • Nonym

Du har laglig rätt att köra till verkstad med bilen som den är nu.

• Danne90

Tack för alla råd, uppskattat!

En väninna till min mamma känner någon som ska hjälpa mig imorn, förhoppningsvis så blir det bra.

Hare gött!

Svar på tråden Däck, akut