Anonym (Tsk) skrev 2016-06-06 15:50:29 följande:
I västra Götaland handlar det snarare om 19 000/mån, kanske t o m något lägre. 24 000 har endast några få sköterskor som jobbat över 30 år i yrket. Privat kan du komma en eller två tusenlappar högre. Många tandsköterskor är i botten usk. Samtliga är besvikna över att dom tjänar sämre än som undersköterskor. Ganska mycket sämre till och med. Det har pratats i mer än 20 år om att se över sköterskornas löner. Det som händer är att det slutar med en extra hundralapp i lönekuvertet, i stället för 200 extra får dom 300. Förvänta dej inga mirakel pengamässigt. Du kommer få en kass lön resten av livet. Tyvärr finns det inga chanser att vidareutbilda sej heller för att få mer i lön. Mitt råd är att du tar kontakt med facket i det landsting du bor i och kolla upp lönenivån ordentligt. Fråga efter ingångslönen och vad en sköterska som jobbat i 10, 20 och 30 år tjänar.
Jag bor i Västra Götaland och är undersköterska, min lön ligger på 21 000. Om jag studerar 3 terminer så kan jag väll inte få lägre lön än vad jag hade som undersköterska? Ska kolla upp det med facket men vilket fackförbund ska man kontakta då?? Tack för tipset!