• Farfallos

Kvinnoförtryck...

Påverkar språkbruket hur vi tänker?  -Jag tror det

Det finns en utbredd uppfattning i vårt samhälle om att kvinnor skulle vara skulle vara förtryckta. av det patriarkal samhället- Det är så det heter så fort man kan hitta några få (knappt statistiskt säkerställda) procent som skiljer mellan kvinnor och män på något område. Utöver att kvinnor är oskyldiga offer så utmålas ofta män på ett eller annat sätt som förövare. Det heter att patriarkatet förtrycker, att kvinnor motarbetas och att "män håller varandra bakom ryggen". Det förutsätts finnas någon slags konspiration mot kvinnor.

...men när män drar det kortaste strået, och även om skillnaderna ligger på 100-tals procent så är det ändå inte samma språkbruk, och aldrig skulle någon komma på den befängda tanken att skuldbelägga kvinnor för den dubbla andelen självmord bland män jämfört med kvinnor. Men när man nästan inte får använda de ord som beskriver kvinnors situation för män så kanske det är lätt att känslan att mäns utsatthet inte tas på allvar. Och hur uppenbart snett det än är så blir man anklagad för att vara en antifeminist som drar på offerkoftan så fort man försöker justera den hårt snedviridna bilden av kvinnor som offer och män som förövare.

...men titta på denna artikel i "Dagens Samhälle" från i torsdags. Där står att "Unga män halkar efter på arbetsmarknaden". Halkar efter! I åldersgruppen 20 till 24 år är arbetslösheten 50% högre bland män än bland kvinnor. Med tanke på vilken tyngd som frågan om några få procent lägre lön för kvinnor har fått, hur tror ni att den rubriken hade sett ut om det istället var kvinnor som "halkade efter"?

....men här har de vågat använda "drabbade" i underrubriken, så det kanske blir bättre---

• Svar på tråden Kvinnoförtryck...
  • DickRex

Du ger inte upp

Det är uppenbart så att det både finns ett annat språkbruk och en annan syn på hur mycket "offer" som kvinnor är jämfört med män.

• Farfallos

Jo även jag tycker att det är uppenbart men det är förvånansvärt många människor som inte orkar se det. ...eller som inte vågar säga vad de ser. Det är lite grann som i den gamla historien om kejsarens nya kläder. Alla ser hur galet det är väl ingen vågar säga någonting.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Aniiee

När jag läste rubriken hoppades jag på något intressantare. Som till exempel att 4 av 5 nedsättnande tweets/kommentarer om kvinnor/på kvinnors tweets på twitter kommer från andra kvinnor.....

You are the creators and the curators of your own lives
  • Palestrina

I samma underrubrik som det står att män drabbas när industrijobb försvinner, står ju att det finns en stor brist i kvinnodominerade yrken. Ska man förstå det så att det egentligen inte är arbetstillfällen som saknas? Kanske lönen är för låg för att vara tillräckligt motiverande, för att de unga männen som inte längre får industrijobb istället vänder sin håg till de kvinnodominerande yrken där arbete faktiskt finns.

Svar på tråden Kvinnoförtryck...