• Sallysally

    3 eller 4 år mellan syskon- erfarenheter tack

    Hej vi börjar prata om syskon till vårt barn men är osäkra på när det är bäst, om naturen vill.

    Hur är era erfarenheter med 3 år emellan eller 4 år?

  • Svar på tråden 3 eller 4 år mellan syskon- erfarenheter tack
  • hrewak

    3 år och 9 månader mellan mina och tycker det funkat bra. Bara ett blöjbarn och stora sover oftast bra på natten. Stora klarar mycket själv och har åtminstone oftast förståelse för att saker och ting dröjer eller att yngre syskonet behöver tid. Hjälper till att hämta saker/ge napp/"byta blöja" och leka med lillen och har mest tyckt det varit kul att få småsyskon.

  • sandrajosefin

    Har 4år mellan min äldsta och min mellan och lite drygt 1år mellan de två sista. Större ålderskillnad är inte alls lika krävande som två små tätt och barnen har oavsett ålderskillnaden en sådan enorm glädje av varandra nu när de blivit större. 

  • Anonym (2 år)

    Nr 2 har ff inte ploppat ut men det kommer vara exakt 2 år imellan dom. Tror inte det kommer vara så farligt. Kanske lite tröttare då jag kommer ha 2 blöj barn men det kommer löna sig när dom är äldre :)

  • Anonym (3 år)

    Har 3 år och 2 mån mellan mina och tycker att den åldersskillnaden har fungerat jättebra.

    Storasyster klarar mycket själv och förstår att lillebror är bebis och har andra behov. Hon behöver inte passas hela tiden och kan leka själv en stund medan jag t ex nattar lillebror. Hon hjälper gärna till och nu när lillebror är 8 mån och storasyster snart 4 år har de redan mycket glädje av varandra. Lillebror tycker att storasyster är det bästa som finns och är glad och nöjd bara hon är i närheten. Storasyster leker gärna med lillebror och tar hänsyn till att han är liten.

    Det kan säkert bli mer bekymmer i framtiden, det vet man ju aldrig, men för mig har det varit guld värt att syskonrelationen fungerat smärtfritt under bebistiden som jag själv tycker är jobbigast och mest intensiv.

    Jag tror att 4 år är en jättebra åldersskillnad också, storasyster är som sagt snart 4 nu och jag tror att det skulle fungerat lika bra eller bättre om lillebror kommit nu.

  • M82

    Är 3 år och 9 månader mellan mig och min mellansyrra. Kan så här i vuxen ålder tycka att det var för stort glapp emellan. Säkert skönt för mamma och pappa att inte ha två blöjbarn samtidigt, men för min del var det mest jobbigt. Vi var aldrig på samma nivå vad gäller lekar eller leksaker, när hon lekte med dockor var jag förbi det stadiet helt. Visst gick det bra att leka med syrran när ingen kompis fanns i närheten. Men det är ändå stor skillnad på att leka med ett barn på 6 år när man själv är 10 eller leka med en 10-åring när man själv är 14. Alltså helt olika intressen. Har själv en liten på 8 månader nu och vill inte har mer än max 3 år emellan, helst mindre än det oxå just för att inte mina barn ska behöva ha det som jag hade utan faktiskt ha nytta av varann och kunna leka på samma nivå. 

  • Anknytningen

    Kan man ha 3 eller fler år mellan barnen, så är det att föredra. Finns hur många undersökningar som helst på det.

    Själv har jag bara ett barn. Det har sina fördelar det med, men det optimala är 3 barn (enligt samma undersökningar).

    Jag ordnade ett bonussyskon till mitt barn istället. Det är tre år mellan mitt och pojkvännens barn. I framtiden skaffar vi kanske ett gemensamt. Eller en hund.

  • Anonym (AnnaPanna)

    Låt naturen ha sin gång. Att få syskon är inte givet. Risken om man planerar tex fyra år är att det likaväl kan bli sex år emellan. Vi planerade 1,5 år mellan våra barn och vårt första barn blev till väldigt snabbt på typ andra försöket dock tog det 4 år innan syskonet lyckades bli till.

  • Anonym (Fler år bästa)

    Jag skulle med erfarenhet rekommendera hellre fyra år emellan syskon än tre år. Dock minst tre år emellan om MAN KAN, dvs inte ta död på ett påbörjat människoliv om det blivit till tidigare... Men vill man och kan man få syskon till sitt barn, och känner att man har möjlighet att välja så är fyra till fem år mellan syskonen att föredra enligt mig. Lycka till!

  • Nelah

    Jag har 3,5 år mellan 1 och 2 och känner mig väldigt nöjd med den åldersskillnaden. Storebror var blöjfri, man kunde prata med honom, slapp syskonvagn osv. Lillebror är 2år nu och de leker tillsammans helt okej :)


    Jag vill och jag kan...
  • Anonym (Mamma)

    Blev till slut 3år och 8månader mellan mina, sååååå skönt. Nattade precis bebisen och äldsta satt och ritade på sitt rum, inga konstigheter. Tänkte just då att hur skulle detta ha sett ut om jag var tvungen att natta och hålla på med äldsta samtidigt, ångest

  • Anonym (S)

    Som syskon och som förälder säger jag: Ju tätare mellan barnen desto bättre!

    Har en storasyster som är fyra år äldre än mig, vi hade väldigt lite utbyte av varandra under barndomsåren, och nu som vuxna (tanter) har vi heller ingen större kontakt.

    Mina barn har istället 1,5 år emellan sig, och de var tajta under sin uppväxt och de är tajta nu som vuxna. Var så inne i blöjbyten etc. när yngsta kom, så det kändes aldrig "jobbigt" att ha två. Snarare skönt att perioden med vaknätter och blöjor blev kortare... Syskonavundsjuka fanns aldrig.

  • Anonym (2 år)

    Det blev 2 år och 1 vecka imellan mina. Nu är lillebror 6 månader och storasyster 2.5

    Jag tycker det fungerar bra! Dom har jätte roligt tillsammans och de älskar varandra oerhört mycket. Visst är det jobbigt ibland för jag har två blöjbarn och de har inte samma sovtider men jag hade inte velat ändra på det.

Svar på tråden 3 eller 4 år mellan syskon- erfarenheter tack