• linor

Att berätta för sina barn att vi ska skiljas

Hej!

Jag och min man har bestämt oss för att gå skilda vägar. Vi har varit tillsammans väldigt länge, i 22år. Vi är väldigt överens om att detta är ett klokt beslut då vi har glidit ifrån varandra.

Vi är goda vänner men inget mer och vi känner att vi kan inte fortsätta tillsammans på det sättet.

Vi tycker om varandra väldigt mycket men bara på kompisnivå och vi har sagt att vi ska fortsätta vara vänner och göra saker tillsammans med våra barn.

Nu börjar det dock bli dags att prata med våra 2 barn som är 10 och 12 år. Det känns hemskt jobbigt och vi valde att vänta tills skolan är över. Vill inte förstöra dem sista roliga skoldagarna.

Vad ska man tänka på när man berättar för dem?

Jag kommer att flytta efter midsommar och maken bor kvar i huset. Fördelen är att barnen har nära till oss båda, det är drygt 1km mellan boendena.

Som det ser ut nu så kommer dem att bo hos mig på veckorna och hos sin pappa 3 helger/mån.

Barnen kommer att behöva dela rum, vilket dem inte gör idag men jag kommer att söka eftet större boende så det är bara under en period.

Tacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Att berätta för sina barn att vi ska skiljas
  • Jamas

Har inga erfarenheter av att själv berätta en sådan sak, och förstår att det är tungt. Men som barn till föräldrar som skilde sig när jag var 14 år och min syster 12 år, vet jag att själva berättartillfället inte egentligen har så stor betydelse. Den enskilt viktigaste faktorn är hur föräldrarna är mot varandra på lång sijt; att de berättar tillsammans, är snälla och respektfulla mot varandra och att de samarbetar. Tycker att det låter som att ni har goda chanser att klara detta.

• Klickerträna

Vad ni än gör så
    - tala inte illa om varandra inför barnen
    - sätt inte barnen i kläm
    - tvinga dem aldrig att ta parti för en av er
    - tramsa inte med att inte gå på tillställningar samtidigt
    - låt barnen känna hela känslospektrat som kommer upp med tiden
    - var ärliga, dumförklara dem inte genom att ge märkliga svar på frågor
    - se till barnens bästa, alltid

• fantasy06

Varför ska ni inte ha barnen varannan vecka om ni nu ska bo nära varandra?

barnen är ju rätt gamla så de kanske kan få vara med och bestämma. Har de varsitt rum idag där de alltid bott förstår jah inte varför de inte ska få bo där oftare än på helgerna.

Svar på tråden Att berätta för sina barn att vi ska skiljas