• Anonym (Ts)

Äter vegetarianer det?

Jag såg på halv åtta hos mig för någon vecka sedan. Där var det en dam som hade sagt till att den första matvärden var tvungen att byta ut hönsbuljongen mot något annat just för att hon var vegetarian. Dagen efter så var den nya matvärden tvungen att byta ut huvudrätten som bestod av kött (vet inte från vilket djur dock), istället fick hon torsk vilket hon tyckte var super. Förrätten var dessutom musslor. Hon påpekade ett antal gånger att hon är vegetarian också.

Så, avstår vegetarianer bara från kött från kor, lamm, häst etc men äter fisk? Har nämligen alltid trott att en vegetarianer avstår från helt animaliska produkter. 

• Svar på tråden Äter vegetarianer det?
  • MadHatter

Jo, det är vanligt nu mera att kalla sig vegetarian fast man äter fisk och skaldjur. Så pass vanligt att man som traditionell vegetarian oftast behöver förtydliga att man inte äter fisk- och skaldjur på bjudningar, konferenser mm.

• elyse

Att man är vegetarian innebär väl att det finns något eller några undantag som gör att man inte klassas som vegan? Eller tänker jag fel nu?

• Anonym (Ts)
    elyse skrev 2016-06-06 22:58:22 följande:

Att man är vegetarian innebär väl att det finns något eller några undantag som gör att man inte klassas som vegan? Eller tänker jag fel nu?

Ja, så som jag har förstått det så är undantagen det som kommer från djuren så som ägg, mjölk etc. 
  • Vilda Tiger

Egentligen är man vegetarian om man äter helt veganskt. Men i daglig mun är man vegetarian om man äter veganskt plus lakto-ovo, alltså mjölk och ägg.

Äter man däremot fick och skaldjur kallar man sig ibland för semi-vegetarian. Vissa äter även kyckling och kallar sig för vegetarianer. Det tycker jag är galet!

Själv kallar jag mig vegetarian nu för tiden. Jag äter ägg och mjölk (har varit vegan många år) men inte fisk, fågel eller däggdjur.

• Anonym (Ts)
    MadHatter skrev 2016-06-06 22:56:12 följande:

Jo, det är vanligt nu mera att kalla sig vegetarian fast man äter fisk och skaldjur. Så pass vanligt att man som traditionell vegetarian oftast behöver förtydliga att man inte äter fisk- och skaldjur på bjudningar, konferenser mm.

Hmm, så de är vanligt att man kallar sig det även om man äter fisk etc men det är inte den traditionella vegetarianen. Jag frågar för att jag vill veta, vad är den traditionella vegetarianen? Äter dom inte fisk?  
  • MadHatter
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-06 22:59:Nja54 följande:

Ja, så som jag har förstått det så är undantagen det som kommer från djuren så som ägg, mjölk etc. 

Nja,äter man mjölk heter det egentligen lakto-vegetarian och ägg ovo-vegetarian och båda lakto-ovo-vegetarian.

Som jag har lärt mig är vegetarian samlingsnnamnet på veganer och de olika vegetarian-inriktningarna.

På senare tid har jag lärt mig att äter man fisk heter det pescetarian och fisk + fågel demi-vegetarian. Om man bara äter vegetariskt + vilt tex (eller för den delen vegetariskt + nöt eller gris) finns inget namn så vitt jag vet.

En del menar att vegetarian inte är ett samlingsnamn utan är vegan vad gällar "ätandet", men att veganen också avstår andra produkter som innehåller djur som tex skor av läder.
  • Anonym (Ts)
    Vilda Tiger skrev 2016-06-06 23:03:07 följande:

Egentligen är man vegetarian om man äter helt veganskt. Men i daglig mun är man vegetarian om man äter veganskt plus lakto-ovo, alltså mjölk och ägg.

Äter man däremot fick och skaldjur kallar man sig ibland för semi-vegetarian. Vissa äter även kyckling och kallar sig för vegetarianer. Det tycker jag är galet!

Själv kallar jag mig vegetarian nu för tiden. Jag äter ägg och mjölk (har varit vegan många år) men inte fisk, fågel eller däggdjur.

Jo men precis, jag har ju trott att en vegetarian avstår från kött, fisk, kyckling etc men kan äta ägg, mjölk etc. Medan en vegan avstår från både djur och det som kommer från djur, dvs ägg och mjölk.  

kändes lite som om jag var tvungen att tänka om efter att jag såg programmet.
  • Anonym (Ts)
    MadHatter skrev 2016-06-06 23:09:19 följande:
    Nja,äter man mjölk heter det egentligen lakto-vegetarian och ägg ovo-vegetarian och båda lakto-ovo-vegetarian.

Som jag har lärt mig är vegetarian samlingsnnamnet på veganer och de olika vegetarian-inriktningarna.

På senare tid har jag lärt mig att äter man fisk heter det pescetarian och fisk + fågel demi-vegetarian. Om man bara äter vegetariskt + vilt tex (eller för den delen vegetariskt + nöt eller gris) finns inget namn så vitt jag vet.

En del menar att vegetarian inte är ett samlingsnamn utan är vegan vad gällar "ätandet", men att veganen också avstår andra produkter som innehåller djur som tex skor av läder.
    Jaha, så hon borde ha använt ordet pescetarian istället för vegetarian eftersom hon åt fisk, om jag förstår det rätt.
  • MadHatter
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-06 23:05:15 följande:

Hmm, så de är vanligt att man kallar sig det även om man äter fisk etc men det är inte den traditionella vegetarianen. Jag frågar för att jag vill veta, vad är den traditionella vegetarianen? Äter dom inte fisk?  

Vegetarian society definierar vegetarian som en person som äter enbart vegetabilier samt eventuellt ägg och mejeriprodukter. Dvs vegetarian = vegan, laktovegetarian, ovovegetarian, laktoovovegetarian.

Äter man fisk eller annat valfritt djur är man inte att betrakta som vegetarian, men många använder ändå den benämningen och väldigt många utgår från att man äter fisk och skaldjur om man säger att man är vegetarian.
  • Anonym (Qwe)

Vegetarian= äter inget från djurriket så som kött, fisk, fågel, mjölk, ägg, honung m.m

Vegan= äter inget från djurriket så som kött, fisk, fågel, mjölk, ägg, honung eller använder något djur så som läder m.m

• Anonym (Fel)

Visst är det fel att kalla sig vegetarian om man äter från djurriket (förutom ev mjölk), men jag kan förstå att det blir så att folk gör det. Vad är alternativet, liksom.

"Jo, jag äter inte kött från landdjur, men fisk som är vildfångad slarvar jag med och så äter jag mejeriprodukter, men bara om de är KRAV-märkta". 

Eller

"Jag skippar köttet, jag är vegetarian".

Typ

• Rödaskor
    Anonym (Fel) skrev 2016-06-07 00:15:16 följande:

Visst är det fel att kalla sig vegetarian om man äter från djurriket (förutom ev mjölk), men jag kan förstå att det blir så att folk gör det. Vad är alternativet, liksom.

"Jo, jag äter inte kött från landdjur, men fisk som är vildfångad slarvar jag med och så äter jag mejeriprodukter, men bara om de är KRAV-märkta". 

Eller

"Jag skippar köttet, jag är vegetarian".

Typ

Man kan ju också säga: "jag äter inte kött men jag äter fisk"

Problemet som blir när folk som äter fisk börjar kalla sig vegetarianer är att när de riktiga vegetarianer blir bjudna på fisk för de är ju vegetarianer.
  • DenLillaSjöjungfrun

Vegetarian som äter fisk och skaldjur heter pescetarian.

Vegetarian = äter inte lands eller vattenlevande djur.

Vegan = äter inget som kommer från djuren.

• Hadraniel
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2016-06-07 02:49:17 följande:
    Vegetarian som äter fisk och skaldjur heter pescetarian. Vegetarian = äter inte lands eller vattenlevande djur. Vegan = äter inget som kommer från djuren.
    För egen del tycker jag att vegetarian rimligen borde betyda att man inte äter något från djuren. Det är väl därför man har tillägg på namnet som exempelvis lakto- och ovo-vegetarian för de som äter mejeriprodukter eller ägg? Tilläggen skulle väl inte behövas om det var så att man normalt inte åt det om man var helt vegetarian?

Sedan förstår jag inte de som måste kalla sig vegetarianer även om de äter kött från vissa typer av djur som fiskar, skaldjur ellelr kyckling. Är för mig lika främmande som att man skule säga att man var vegetarian trots att man äter ko eller griskött. Förstår inte riktigt vad skillnaden vore på att anse att man kan äta köttet från ett djur men inte ett annat och då ändå kalla sig vegetarian? I så fall borde man väl kunna hävda det oavsett vilket djur man nu äter och då blir det ju helt bisarrt?
  • Anonym (Ts)
    Hadraniel skrev 2016-06-07 09:00:23 följande:
    För egen del tycker jag att vegetarian rimligen borde betyda att man inte äter något från djuren. Det är väl därför man har tillägg på namnet som exempelvis lakto- och ovo-vegetarian för de som äter mejeriprodukter eller ägg? Tilläggen skulle väl inte behövas om det var så att man normalt inte åt det om man var helt vegetarian?

Sedan förstår jag inte de som måste kalla sig vegetarianer även om de äter kött från vissa typer av djur som fiskar, skaldjur ellelr kyckling. Är för mig lika främmande som att man skule säga att man var vegetarian trots att man äter ko eller griskött. Förstår inte riktigt vad skillnaden vore på att anse att man kan äta köttet från ett djur men inte ett annat och då ändå kalla sig vegetarian? I så fall borde man väl kunna hävda det oavsett vilket djur man nu äter och då blir det ju helt bisarrt?
    Svaret på min fråga bli då alltså att vegetarianer inte äter fisk, om man gör och ändå vill vara någon slags vegetarian så heter det pescetarian. Så hon i programmet skulle ha sagt det istället för vegetarian. 

Tror jag har fattat det rätt. Försöker hitta svaret mellan raderna hehe. 
  • Anonym (Ts)
    Rödaskor skrev 2016-06-07 00:41:30 följande:
    Man kan ju också säga: "jag äter inte kött men jag äter fisk"

Problemet som blir när folk som äter fisk börjar kalla sig vegetarianer är att när de riktiga vegetarianer blir bjudna på fisk för de är ju vegetarianer.
    Så vegetarianer äter INTE fisk? Dom "riktiga" vegetarianerna alltså.

Sen finns det dom som vill få det att låta som om dom är vegetarianer men har undantag som fisk, men dom är ingen riktiga vegetarianer? 

Har jag fatta det rätt? 
  • Anonym (simple)

Ja vegetarianer äter INGA djur, vare sig de lever i hagen, havet eller skogen.

Anonym (Ts) skrev 2016-06-07 21:27:20 följande:

Så vegetarianer äter INTE fisk? Dom "riktiga" vegetarianerna alltså.

Sen finns det dom som vill få det att låta som om dom är vegetarianer men har undantag som fisk, men dom är ingen riktiga vegetarianer? 

Har jag fatta det rätt? 

Svar på tråden Äter vegetarianer det?