• Trooi

10 veckors bebis äter dåligt

Hej

Min son som är 10 veckor har börjat äta mycket mindre senaste de senaste dagarna. Jag delammar och ger ersättning. Har gjort så sen han föddes då amningen inte funkat helt. Hittills har han ätit 120-150 ml varannan-var tredje timme med stor aptit. Ammar främst på morgon och natten.

Nu är är jag glad om han får i sig 80 ml per måltid. Ofta blir det max 40-50 ml. Han kan verka hungrig i början men efter ett tag börjar han spotta ut nappflaskan, spänna kroppen pch flänga runt med huvudet. Tar då en paus, han börjar slicka på händerna och söka med munnen. Då tror man att han vill äta, ger flaskan, han äter lite o sen börjar skrikandet igen.

Han har även börjat sova mer. Somnar för natten runt 21, vaknar 4-5. Då skulle man kunna tro att han är vrålhungrig när han vaknar, men nej. Han bli arg så fort nappflaskan nuddar munnen trots att han inte ätit på 6-7 h. Han kan ibland somna mitt under matningen.

Annars verkar han vara glad o pigg. Kissar och bajsar som han ska.

Någon som har liknade erfarenhet? Bör man kontakta BVC eller kan det vara nån utvecklingsfas? Börjar bli riktigt frustrande :/

• Svar på tråden 10 veckors bebis äter dåligt
  • Påven Johanna

Han blir kanske mätt av brösten? Eftersom han inte verkar dålig och eftersom han kissar och bajsar som han ska kan du nog avvakta nästa vägning. Ge honom bröstet när han bökar, han vill kanske snutta även om han är mätt.

• Trooi

Han får inte bröstet vid varje matning, för det mesta på morgonen och natten då är han mest villig att amma. Och han äter lika lite även när jag inte ammar

• BuoBä

Jag läste nyligen en tråd om ett liknande problem, med ett barn i samma ålder som hade börjat bråka vid matningen. För dem hjälpte det att byta till en napp med större hål. Kan vara värt att testa kanske?

Annars är det ju väldigt varmt nu, det kan påverka aptiten.

• Trooi

Bytte till en storlek större men det kom så mycket att han satte i halsen :/

• BuoBä
    Trooi skrev 2016-06-07 20:38:12 följande:

Bytte till en storlek större men det kom så mycket att han satte i halsen :/

Asch då, då var det inte så enkelt.
  • Asirna

Är nog mycket bättre att vända sig till barnläkaren på en gång istället för att skriva på nätet.
    Jag hoppas att det löser sig!

• Saltig

Vår dotter på 8 veckor är dålig på att äta. Har varit det i några veckor nu. Hon äter mellan 30-120 ml var fjärde timme. Vi försökte oxå byta till större hål men hon satte bara i halsen och blev ledsen.

Hon går upp i vikt så läkarna som vi träffat anser att hon är bara liten i maten och verkar klara sig på det.

Otroligt frustrerande och jobbigt då hon ätit väldigt bra i början....

• Trooi

Japp samma här. Hittills har han varit glupsk o slukat i sig allt. Nu vet jag inte vad som har hänt. Han går ju upp i vikt o är pigg o glad så hoppas det är någon fas bara. Men ändå frustrerande när man får kämpa med maten :/

• Aileen Allannah

Men testa att låta bli att kämpa då? Erbjud, truga, men bråka inte om det. Går han upp i vikt som han ska och är pigg och glad kanske han helt enkelt är liten i maten?

• Trooi

Nja bråkar gör jag inte. Det som är frustrerande är när han spottar ut nappflaskan och inte vill ha mer efter typ 40 ml när han tidigare åt 120 i ett svep.

• Semlan1988

Hej! Har samma "problem" med min dotter (13 veckor) som helammas. Sover mer och äter mindre. Vart så senaste veckan men jag har inte vart speciellt orolig då jag tänkt att det beror på värmen? Väger henne dock lite extra själv på BVC för att hålla koll och hon följer sin kurva. Kollar även hennes allmäntillstånd som är bra. Tror inte du behöver oroa dig men för att vara på säkra sidan ring 1177 och rådfråga.

• Trooi

Hans allmäntillstånd är bra och han går upp i vikt bra. Märkligt bara att från en dag till en annan är mat inte intressant längre. Ja enligt bvc kan det vara allt från värmen till någon fas. Det får väl vara så ett tag och hoppas det blir bättre snart.

Svar på tråden 10 veckors bebis äter dåligt