• Cilla93

Hilda eller Hilde?

Vilket av namnen är finast? Ni kan motivera ert svar om ni vill. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hilda eller Hilde?
  • fluu

Kan nog inte välja. Gillar båda väldigt mycket, men jag tycker att de utstrålar olika. Hilde är ljuvare och Hilda är rivigare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Cilla93
    fluu skrev 2016-06-07 15:50:34 följande:

Kan nog inte välja. Gillar båda väldigt mycket, men jag tycker att de utstrålar olika. Hilde är ljuvare och Hilda är rivigare.

Jag gillar Hilda mer för att jag tycker det är mer "kraft" i det namnet, Hilde är fint men tycker det är lite för pluttigt. Sambon tycker tvärtom att Hilde har mer kraft och gillar det namnet mer. Min pappas mormor hette Hilda, hon dog långt före jag var påtänkt men tycker ändå det är lite kul med släktnamn. Nå får se om vi kommer överens. :)
  • fluu
    Cilla93 skrev 2016-06-07 16:06:58 följande:
    Jag gillar Hilda mer för att jag tycker det är mer "kraft" i det namnet, Hilde är fint men tycker det är lite för pluttigt. Sambon tycker tvärtom att Hilde har mer kraft och gillar det namnet mer. Min pappas mormor hette Hilda, hon dog långt före jag var påtänkt men tycker ändå det är lite kul med släktnamn. Nå får se om vi kommer överens. :)
    Själv tycker jag att Hilde är ljuvt, men ändå inte mesigt. Lite kraft har det ändå. Jag gillar sådana namn som är lite både och.
  • Cilla93
    fluu skrev 2016-06-07 16:12:43 följande:

Själv tycker jag att Hilde är ljuvt, men ändå inte mesigt. Lite kraft har det ändå. Jag gillar sådana namn som är lite både och.

Hmm ja kanske, jag får fundera på det lite. :) hade jag fått bestämma helt själv hade det blivit Ingrid. Vet inte om det är en pojke eller flicka, blir mest troligt Alfred om det är en pojke.
  • fluu
    Cilla93 skrev 2016-06-07 16:37:49 följande:
    Hmm ja kanske, jag får fundera på det lite. :) hade jag fått bestämma helt själv hade det blivit Ingrid. Vet inte om det är en pojke eller flicka, blir mest troligt Alfred om det är en pojke.
    Åh, Alfred är så fint!Det låter så snällt!
  • Cilla93
    fluu skrev 2016-06-07 16:38:36 följande:

Åh, Alfred är så fint!Det låter så snällt!

Ja det är superfint så blev glad när sambon gillade det när jag föreslog! :)
  • DenNamnbitne

Jag röstade på Hilda, ett mycket trevligt namn, både sött och mäktigt på en och samma gång. Hilde är också häftigt men det ser jag framförallt som ett mansnamn (kortform av namn som Hildemar, Hildebrand, Hildolf,Hilding, Hildor, mfl).

• Lottalottas2

Det märks bannemig att åren har gått.
    Alla namn ni nämnt är för mig namnet på en gammal människa från min barndom.

• Rocket Mania

Jag tycker att Hilde låter som ett pojknamn. Det hade i och för sig inte spelat någon roll för mig om jag gillat namnet och ville använda det på en flicka men så tycker jag.

Jag har lite svårt för bokstaven "H" men Hilda är fint. Hedvig och Hedda gillar jag också!

• Cilla93

Inte tänkt på att det kan låta som ett pojknamn.

• fluu

Har smakat på namnen i några dagar och har kommit fram till att jag gillar Hilde bäst.

• Cilla93
    fluu skrev 2016-06-11 13:23:07 följande:

Har smakat på namnen i några dagar och har kommit fram till att jag gillar Hilde bäst.

Jag funderar ännu. Sambon tycker att Hilde är unikare än Hilda och det är det ju.
  • 3 mf/halvar

Jag tycker också att det på svenska låter mer som pojknamn med -e på slutet, så jag röstar på Hilda :)

• Cilla93

Jah tycker inte det låter som ett pojknamn. Även om namn som slutar på e ofta är pojknamn så finns ju flicknamn som slutar på e som Signe, Tove, Tilde och Silje. :)

Svar på tråden Hilda eller Hilde?