Pentagram skrev 2016-06-08 14:06:45 följande:
Om det är lätt att plocka ut jämfört med att göra en abort, visst, men jag tycker inte du måste behålla ett foster I din kropp bara för att det kan överleva UTANFÖR din kropp. Jag ser en rimlighet i att en tidsgräns mest för att du rimligtvis upptäcker graviditeten tids nog för att du skall kunna göra en abort UTAN att behöva vänta tills strax innan födsel, typ.
I runda slängar utförs nästan 80% av alla aborter i Sverige innan utgången av nionde veckan.
Rätten utan tillstånd sträcker sig till v.18.
Hur många menar du inte har insett att de är gravida då?
Iallafall bland yngre fertila personer.
Jag vet EN person som fått göra abort sent med tillstånd av Socialstyrelsen. Hon var 50+ och hade inte haft mens på ca ett halvår och tänkte således inte att hon kunde bli gravid längre. (Det var dumt, man ska använda skydd MINST ett år efter menopausen har jag för mig.)
Hon märkte att hon började känna att magen växte och trodde hon fått en tumör eller något liknande. Men icke, hon var gravid och halvvägs gången.
Hon hade vuxna barn och barnbarn, pappan var ingen hon kunde tänka sig att leva med och hon skulle fått ett mycket svårt liv om hon tvingats föda barnet. Utöver det hade hon konsumerat mycket alkohol och är storrökare.
I hennes fall tycker jag att det var rätt. Hade det bara varit någon vecka senare hade hon inte fått tillstånd.