• EmmaJayawardene

Försäkringskassan och dess barnkunskap!

Försäkringskassan & dess barnkunskap!

Två år har nu snart passerat sedan min och min mans ansökan om vårdbidrag lämnade vårt hem och lades på posten. En ansökan om ett vårdbidrag för vår son, ett vårdbidrag som vi med all säkerhet vet att vi har rätt till. Två år har nu snart passerat, två år med prövningar, omprövningar och överklaganden. Allt för en statlig tjänst som vi har rätt till men ändå inte får.

Försäkringskassan motiverar sitt beslut med att den extra tid vi föräldrar lägger ner för vår 6 åriga son inte är tillräcklig för vårdbidrag. De motiverar med att den extra tid vi lägger ner inte överskrider vad som är normalt för ett friskt barn på 6 år.

Så till er föräldrar med fullt friska barn som är 6 år eller så småningom når den åldern, ja till och med till er som redan haft 6 åriga barn så gäller nedanstående (eftersom att för vår son gäller allt nedan även i äldre ålder).

Försäkringskassan menar att alla de timmar vår son ligger vaken på nätterna i rädsla, på grund av de biverkningar hans livsviktiga medicin ger honom, är likartad med den tid en frisk 6 åring är vaken under nattens gång. Så där vet ni nu vad som väntar er. Era barn kommer sova lika lite på nätterna vid 6 års ålder som hon/han gjorde vid spädbarnsåldern, ni vet den tid då de måste äta var och varannan timme (Källa: försäkringskassans slutgiltiga beslut).

Utöver vår sons normala nattsömn så pekar försäkringskassan också på att den extra tillsyn vi ger vår son under dagarna är normalt för en 6 åring. Alltså all den tid vi lägger ner på att hålla vår sons känslor i full kontroll då hans hjärta kan rusa iväg och slå alldeles för fort vid extrem ilska, extrem ledsenhet, ja till och med vid extrem lycka är likartad för det som kommer gälla för ert barn då det når 6 års ålder. Så för guds skull busa inte för ivrigt med era barn!

Sedan kan de ju också vara bra att i förväg veta att då er 6 åring har lite extra spring i benen och vill tävla med sina kompisar/syskon, ni vet; cykla fort, springa fort, hinna först, så som barn gör. Då måste tydligen ni också begränsa henne/honom såsom vi måste begränsa vår 6 åring, eftersom att det också enligt försäkringskassan är normalt för föräldrar till en 6 åring.

Den tragiska skillnaden är ?bara? att om vi inte lyckas så riskerar vårt barn att få en farlig hjärtrusning, medan ert barn riskerar att inte hinna först. Försäkringskassan verkar dock inte se skillnad på vår hjärtsjuka 6 åring och en frisk 6 åring. Så vi kan tyvärr inte få den hjälp vi behöver för att göra det som vi vet är bäst för just vårt barn.

Men nu vet ni vad som gäller för era helt friska 6 åringar i alla fall. För enligt försäkringskassan så klassas vår hjärtsjuka 6 åring som vilken 6 åring som helst!

Jag skulle kunna lägga till mycket mer, men detta får räcka för nu. Hoppas ni alla får en underbar sommar med era underbara barn! Det ska då vi se till att ha med våra barn i alla fall! ????

Med vänlig hälsning,

Emma & Sanjive

PS: Till råga på allt har vi god kontakt med två familjer vars barn har samma diagnos och liknande besvär som oss som får vårdbidrag för deras barn.

• Svar på tråden Försäkringskassan och dess barnkunskap!
  • Ramborg
    EmmaJayawardene skrev 2016-06-08 16:58:36 följande:

Försäkringskassan & dess barnkunskap!

Två år har nu snart passerat sedan min och min mans ansökan om vårdbidrag lämnade vårt hem och lades på posten. En ansökan om ett vårdbidrag för vår son, ett vårdbidrag som vi med all säkerhet vet att vi har rätt till. Två år har nu snart passerat, två år med prövningar, omprövningar och överklaganden. Allt för en statlig tjänst som vi har rätt till men ändå inte får.

Försäkringskassan motiverar sitt beslut med att den extra tid vi föräldrar lägger ner för vår 6 åriga son inte är tillräcklig för vårdbidrag. (...)

PS: Till råga på allt har vi god kontakt med två familjer vars barn har samma diagnos och liknande besvär som oss som får vårdbidrag för deras barn.

Jag föreslår att du ber dessa familjer att ta hem kopior av all utredning i deras vårdbidragsärenden. Så jämför du vad som står i papprena med vad som står om din son. Inte vad du vet om honom, och hur det verkligen är, utan vad som faktiskt står. Jag gissar att du kommer att upptäcka skillnaden.

Om det inte är någon skillnad, kan du använda det som argument i en ny ansökan.
    42.
  • EmmaJayawardene
    Ramborg skrev 2016-06-08 18:58:16 följande:
    Jag föreslår att du ber dessa familjer att ta hem kopior av all utredning i deras vårdbidragsärenden. Så jämför du vad som står i papprena med vad som står om din son. Inte vad du vet om honom, och hur det verkligen är, utan vad som faktiskt står. Jag gissar att du kommer att upptäcka skillnaden.

Om det inte är någon skillnad, kan du använda det som argument i en ny ansökan.

Tack för ditt svar!
    Vi har papper från en av dessa familjer och utefter deras ansökan och vår ansökan kan jag omöjligt förstå varför vi inte får vårdbidrag för vår son. Vi har igår fått tillåtelse att hänvisa till en av familjerna och deras ärende hos försäkringskassan då vi gör vår överklagan. Så jag hoppas att de ska hjälpa oss.

Svar på tråden Försäkringskassan och dess barnkunskap!