• ElTorpo

Hjälp! Tackat ja till jobb och nu blivit erbjuden drömjobbet!

Som rubriken kort och gott!

Jag sökte 2 jobb i samma veva. Ett jag kan tänka mig(socialsekreterare på ekonomist bistånd) Nr1. och ett jag VERKLIGEN vill ha men inte trodde jag skulle bli erbjuden(Samordnare på en större kommun)Nr2. 

Då jag aldrig hörde något från Nr2 så tackade jag Ja till Nr1 och bokade in mina första intropass där, har ännu inte gått en enda introtimme utan detta börjar på måndag till veckan. Jag har heller inte skrivit på papper eller så men muntliga avtal är ju även de "avtal": 

Sedan hörde ju självklart Nr2 av sig och erbjöd mig drömjobbet! Jag mår så dåligt över detta och undrar om någon vart i samma sits?

jag har ännu inte svarat ja/nej till Nr2 utan måste ju försöka ruska av mig Nr1 på något vis innan. Sitter jag i skiten? Jag har i princip sagt till Nr1 att de kan räkna med mig på heltid från 1a aug.

HJÄLP!

• Svar på tråden Hjälp! Tackat ja till jobb och nu blivit erbjuden drömjobbet!
  • augustibebis2016

Jag jobbar med rekrytering och det händer ofta att folk tackar nej i sista sekund. Din skyldighet är mot dig själv och ingen annan, företaget blir säker skitsura men det är faktiskt inte dina problem.

• SvChris

Usch, vilken jobbig situation!

Men jag tycker du ska följa ditt hjärta och ta jobb nr2, det värsta som kan hända är att jobb nr1 blir besvikna, så länge inga papper är påskrivna kan du heller inte vara helt 100 på att dom inte drar sig ur, vilket troligen inte händer, men det kan hända.. (Har varit med om det själv) så inget är säkert utan papper. Du kommer ångra dig om du inte tar drömjobbet.

• ElTorpo
    augustibebis2016 skrev 2016-06-08 22:25:51 följande:

Jag jobbar med rekrytering och det händer ofta att folk tackar nej i sista sekund. Din skyldighet är mot dig själv och ingen annan, företaget blir säker skitsura men det är faktiskt inte dina problem.

Tack för svar! 

Du menar att även fast någon tackat ja så är det inte helt ovanligt att de sedan ångrar sig?

Jag kan tänka mig att jag bränner en bro men då jag inte kan se att jag kommer vilja jobba i den kommunen i framtiden(som jag kan med Nr2 och drömjobbet) så gör det inte ont att tänka på.

Bör jag alltså direkt ringa imorgon och säga, vad? Hur hade du velat att jag sade det, ska jag bara säga att jag ångrar mig, PUNKT. Eller berätta varför jag ångrar mig?

• ElTorpo
    SvChris skrev 2016-06-08 22:27:30 följande:

Usch, vilken jobbig situation!

Men jag tycker du ska följa ditt hjärta och ta jobb nr2, det värsta som kan hända är att jobb nr1 blir besvikna, så länge inga papper är påskrivna kan du heller inte vara helt 100 på att dom inte drar sig ur, vilket troligen inte händer, men det kan hända.. (Har varit med om det själv) så inget är säkert utan papper. Du kommer ångra dig om du inte tar drömjobbet.

Tack för svaret!

Jag vill verkligen ta jobb Nr2 och där kan jag verkligen se en framtid och ett jobb som ger mig helt andra utvecklingsmöjligheter än att jobba med ekonomiskt bistånd på en kommun som har svårt att få folk. 

Det är det jag får så grymt dåligt samvete över; att chefen på Nr1 sade att de vart så glada när jag hörde av mig då de aldrig trodde de skulle få in fler på avd. för ekonomiskt bistånd. De har alltså ingen som jag gick före, det var bara jag :(

Hur bör jag fomrulera mig i samtalet med chefen på Nr1? Fega jag vill skicka ett mail och strunta i att svara på eventuella telefonsamtal då jag är jättedålig på att konfronteras på telefon om såhär känsliga och personliga ärenden.

• Lena

Se till att få påskrivet på jobb 2 först sen berättar du att du tyvärr går säga upp dig redan innan du har börjat då ditt drömjobb har dykt upp.

• SvChris

Förstår verkligen din känsla, men jag tycker att du börjar bearbeta jobb nr2, se vad det står i avtalet och att allt verkar vara enligt dina önskemål sen skriver du kontrakt.

Efter det kontaktar du jobb nr1 och berättar läget. Det kommer vara jobbigt minuterna innan du ringer och troligen när du hör chefens besvikelse, men bara efter någon timme eller två kommer du tacka dig själv och det kommer garanterat kännas bättre.

Ställ dig frågan, hade du varit chef och skulle anställa, skulle du verkligen vilja ha en person som ville ha ett helt annat jobb än ditt erbjudande? Troligen inte.

Kör med öppna kort, så har du gjort vad du kunnat. Kommer kännas mycket bättre sen

Kommer gå galant, annars kommer du ångra dig, gå på magkänsla och inte på vad ditt samvete säger, ingen kommer tacka dig för att du väljer bort ditt livschans.

ElTorpo skrev 2016-06-08 22:38:52 följande:

Tack för svaret!

Jag vill verkligen ta jobb Nr2 och där kan jag verkligen se en framtid och ett jobb som ger mig helt andra utvecklingsmöjligheter än att jobba med ekonomiskt bistånd på en kommun som har svårt att få folk. 

Det är det jag får så grymt dåligt samvete över; att chefen på Nr1 sade att de vart så glada när jag hörde av mig då de aldrig trodde de skulle få in fler på avd. för ekonomiskt bistånd. De har alltså ingen som jag gick före, det var bara jag :(

Hur bör jag fomrulera mig i samtalet med chefen på Nr1? Fega jag vill skicka ett mail och strunta i att svara på eventuella telefonsamtal då jag är jättedålig på att konfronteras på telefon om såhär känsliga och personliga ärenden.

• ElTorpo

Allt i avtalet verkar väldigt bra, innevarande lön, friskvårdstimme/bidrag, man sätter sina egna arbetstider, ingen provanställning(!) och tillsvidare.

Jag ska alltså ringa, inte maila? 

Jag har riktig svinångest för just telefonsamtalet då jag är så dålig på att få ur mig det relevanta och inte bli blödig på telefon när det gäller just sådana här personliga saker och att en part kommer bli besviken på mig. 

• Emmask
    ElTorpo skrev 2016-06-08 22:55:16 följande:

Allt i avtalet verkar väldigt bra, innevarande lön, friskvårdstimme/bidrag, man sätter sina egna arbetstider, ingen provanställning(!) och tillsvidare.

Jag ska alltså ringa, inte maila? 

Jag har riktig svinångest för just telefonsamtalet då jag är så dålig på att få ur mig det relevanta och inte bli blödig på telefon när det gäller just sådana här personliga saker och att en part kommer bli besviken på mig. 

Självklart ringer du. Då skulle jag som chef bli sur men komma över det. Mailade du skulle jag varna andra för dig. Så stor är skillnaden i mina ögon. Det ena är rakryggat.
  • ElTorpo
    Emmask skrev 2016-06-08 22:58:20 följande:
    Självklart ringer du. Då skulle jag som chef bli sur men komma över det. Mailade du skulle jag varna andra för dig. Så stor är skillnaden i mina ögon. Det ena är rakryggat.

Okej, då är valet enkelt!

Bara att ta tjuren vid hornen och säga som det är. 

Jag har ju googlat runt och blivit skrämd med både det ena o andra, bland annat att man kan bli ersättningsskyldig med en hel månadslön, ha en månads uppsägning, bli dragen upp i rätten då det faktum är ett muntilgt AVTAL som gäller enligt avtalslagen.

Jag behöver inte oroa mig för nåt sånt?

• v i r r a
    ElTorpo skrev 2016-06-08 22:34:17 följande:

Tack för svar! 

Du menar att även fast någon tackat ja så är det inte helt ovanligt att de sedan ångrar sig?

Jag kan tänka mig att jag bränner en bro men då jag inte kan se att jag kommer vilja jobba i den kommunen i framtiden(som jag kan med Nr2 och drömjobbet) så gör det inte ont att tänka på.

Bör jag alltså direkt ringa imorgon och säga, vad? Hur hade du velat att jag sade det, ska jag bara säga att jag ångrar mig, PUNKT. Eller berätta varför jag ångrar mig?

Har du någon uppsägningstid på nr1?

Jag tycker du ska prata med nr2 och verkligen säkerställa att du har det jobbet innan du drar dig ur från nr 1. Helst skriftligt från nr2 innan du tackar nej till nr1.

Hade jag varit du hade jag berättat läget för båda arbetsgivarna. För nr1 skulle jag vara ärlig och säga att det känns riktigt jobbigt att det råkat bli såhär. För nr2 hade jag berättat för att förklara varför jag snabbt vill ha det på pränt.

Om båda tjänsterna är inom kommun i samma del av landet och kanske tom inom socialtjänstens områden är det inte otroligt att du förr eller senare kommer i kontakt med nr1. Tvärt om. Det är en liten värld trots allt och Nätverk, kurser, konferenser etc samordnas ofta.

Det är inte säkert att du är körd hos nr1 för all framtid heller. Inte om du sköter det snyggt och ärligt. Att vara attraktiv på arbetsmarknaden är inget dåligt

Som sagt - Se bara till att du verkligen har säkrat jobb nr2 innan du tackar nej till nr1. Det är väl ganska osannolikt men risken finns annars att du blir av med båda jobben.
  • Lena

Uppsägningstid har du, sannolikt en månad, men den räknas från när du säger upp dig och inte när du skulle börja jobba.

• ElTorpo
    Lena skrev 2016-06-08 23:43:55 följande:

Uppsägningstid har du, sannolikt en månad, men den räknas från när du säger upp dig och inte när du skulle börja jobba.

Okej. 

Jag har just nu arbete under uppsägningstid på mitt nuvarande arbete(ett nattjobb på 70%). Där är jag helt uppsagd och klar 1a juli. 

Menar du då att om jag säger upp mig(fast jag inte arbetat en minut hos Nr1) så måste jag "jobba" en månad hos nr1? Det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna jobba och tillföra något hos Nr1 som socialsekreterare på kontorstid då jag inte är inskolad det minsta. Samtidigt som jag jobbar klart på mitt nuvarande NATTjobb...

• Lena

Du lär inte behöva jobba din uppsägningstid men de kan kräva det. För jobb där upplärning krävs är det dock ovanligt.

• Spegelbilden

Jag har arbetat med rekrytering och det händer att folk drar sig ur i sista stund. Såklart sjukt jävla irriterande men det är som det är. Man vill heller att personen säger till på en gång än börjar och sen slutar efter ett kort tag. Om det var nyligen du tackade ja till jobbet är det bra, för då kan de kanske ge tjänsten till nummer två på listan. Var det länge sen så finns det risk att det inte finns någon reserv. En vettig rekryterare tackar aldrig nej till de som varit på intervju fören förstahandsvalet har signat ett avtal, så om du har tur ställer du kanske inte alls till det så mycket för dem. Förklara läget och be så mycket om ursäkt men förklara att du inte kan tacka nej till ditt drömjobb. Om inte rekryteraren är helt dum i huvudet så har de förståelse för det även om de kanske blir irriterade. Jag säger för övrigt som någon annan redan skrivit att du bör ringa och inte maila. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Tackat ja till jobb och nu blivit erbjuden drömjobbet!