• sami78

trakaserier

Hej jag är på ett sk sjukhus för psykiskt sjuka!! Och det är en personal som trakasererar mig hela tiden och jag funderar på att anmäla honom för detta så jag undrar om det kan gå igenom på något sätt om man kan få skadestånd eller något annat är det någon som kan svara på detta tro?? Vore tacksam för ett svar,tack på förhand?? Mvh en orolig medmänniska.

• Svar på tråden trakaserier
  • foodforclouds

Det första du ska göra är att ta upp trakasserierna med någon i personalen som du litar på. Jag antar att du är inlagd (?) och då borde du ha en kontaktperson som kan hjälpa dig. Där får ni se hur ni kan gå vidare och hur en anmälan skulle fungera.
    Du ska också ta kontakt med patientnämnden som finns för just den här typen av tillfällen.

www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Huruvida du kan tilldömas skadestånd eller vilka påföljder som kommer att bli av din eventuella anmälan beror antagligen på hur grava trakasserierna är.

Jag hoppas verkligen att du får stöd och blir lyssnad på. Det kan ibland vara svårt inom psykiatrin där patienter ibland misstros och deras upplevelser viftas bort.

Svar på tråden trakaserier