• Anonym (Ssk)

Trivs ni nyexaminerade sjuksköterskor?

Jag är ganska ny som sjuksköterska. Ett yrke jag länge drömt om och verkligen känts rätt hela utbildningen. Problemet nu när jag är färdig är att jag bara har en klump i magen. Tycker det är svårt. För stort ansvar för mig som ny och känner ett stort obehag inför allt medicintekniskt. Jag dubbelkollar så jag blir knäpp och har svårt att släppa vad jag eventuellt gjort för fel när jag kommer hem. Är detta normalt? Kommer det gå över? Finns det något område inom sjuksköterskeyrket som skulle passa mig bättre än just en avdelning på ett sjukhus?

• Svar på tråden Trivs ni nyexaminerade sjuksköterskor?
  • hundtok

Jag kände precis likadant! Grät på väg till jobbet av ångest och stress och på väg hem mest av lättnad att jag överlevt ännu ett pass. Detta höll i sig i några månader innan det successivt började lätta och nu 10 år senare älskar jag mitt jobb. Var kvar på det första stället i nästan 8 år och trivdes väldigt bra när jag väl kommit in i jobbet och kände mig trygg.

• Anonym (Jula)

Känner igen mig så mycket! Tog examen förra veckan och har nu börjat på en avdelning. Känns inte alls bra. Känns som jag valt ett för svårt yrke, och inte som att jag kommer att klara av det. Ångest på hög nivå!! Funderar på att byta till hemsjukvård eller liknande....

• Anonym (Ssk)

Skönt att jag inte är ensam. Rekommenderar inte hemsjukvård som ny då man är väldigt ensam och måste ta mycket egna,svåra beslut som läkaren tar på sjukhus. Jag tycker det just nu är sjukt obehagligt på avdelningen jag jobbar nu att jag ska avgöra huruvida jag kan ge blodtrycksmedicinen, ge full dos insulin, blanda läkemedel rätt, kunna sätta blod, säga rätt på ronden, rapportera bra, skriva in och ut rätt, trygg hemgång, veta vad jag förväntas göra. Ja typ allt!

• Anonym (ssk 2)

Du har helt rätt känslor, du är vanlig! Ge det minst ett år! Har du bra handledning? Fråga dina kollegor om det du är osäker på, de ska få dig att växa. 

• Anonym (Ssk 12 år)

Oroa dig inte, så är det för alla i början. Och det är bättre att du dubbelkollar än inte kollar alls;)
    Jag började också på en avdelning, det är bra att börja så . Fråga dina äldre kollegor om du är osäker. Det blir bättre med tiden, lovar!

Svar på tråden Trivs ni nyexaminerade sjuksköterskor?