• Anonym (Ljuger han?)

Civilingenjör utan jobb i 2 år?

Hej! Min partner är utbildad civilingenjör sedan 2 år och under den tiden har han aldrig haft ett arbete inom sin utbildning! Han har en annan verksamhet (inte fast anställning) med varierad inkomst som ligger oftast i nivå med en civilingenjörslön! Han har slutat söka jobb och säger att inga jobb finns! Jag tjatar på honom, pushar honom för jag vill inte att han ska kasta bort en så fin utbildning.

Nu har han lovat att han ska försöka, men sagt att jag måste vara beredd på att det kan ta upp till 2 år innan han får ett jobb, om något alls! Då har hunnit bli 40! Är det möjligt för en med hans utbildning och ålder att få jobb 4 år efter examen? Känner ni nån som har lyckats med det? Är inte utbildning en färskvara som blir gammal fort?

• Svar på tråden Civilingenjör utan jobb i 2 år?
  • Guapa

Du har helt rätt. Man bör försöka hitta jobb inom "sin bransch" så snart som möjligt efter avslutad examen. Det blir inte lättare att hitta jobb med åren och efter 4 år är kan examen definitivt anses vara inaktuell om man inte underhållit den på något sätt.

• ITpappan
    Anonym (Ljuger han?) skrev 2016-06-09 21:22:03 följande:

Hej! Min partner är utbildad civilingenjör sedan 2 år och under den tiden har han aldrig haft ett arbete inom sin utbildning! Han har en annan verksamhet (inte fast anställning) med varierad inkomst som ligger oftast i nivå med en civilingenjörslön! Han har slutat söka jobb och säger att inga jobb finns! Jag tjatar på honom, pushar honom för jag vill inte att han ska kasta bort en så fin utbildning.

Nu har han lovat att han ska försöka, men sagt att jag måste vara beredd på att det kan ta upp till 2 år innan han får ett jobb, om något alls! Då har hunnit bli 40! Är det möjligt för en med hans utbildning och ålder att få jobb 4 år efter examen? Känner ni nån som har lyckats med det? Är inte utbildning en färskvara som blir gammal fort?

Det låter lite underligt. Vad är han civilingenjör inom?

Sen är ju inte utbildningen allt. Efter några år tittar man mycket på erfarenhet och personlig lämplighet.
  • Anonym (Mm)

Jag känner en kille som också är utbildad civilingenjör i maskinteknik men varit arbetslös många år, kanske sen 2008.

• Wantasy

Det där med att vi behöver fler civilingenjörer i Sverige är en stor myt.

Det där med att arbetsmarknaden skriker efter jobb är bara trams.

Vi har 30-50 % arbetslöshet i Sverige. De officiella siffrorna är tyvärr rena bagdadbobsiffror.

• sportpappa

En civilingenjörsexamen betyder inte automatiskt att man får jobb inom det man är utbildad inom. Civilingenjörsutbildningen är väldigt teoretisk och ger en bra bas att stå på. Det är inte alltid givet vad man ska jobba med utifrån den utbildning man gått eftersom den just är så teoretisk och verkligheten är ofta lite mer praktisk.

Vad har han för examen?
    Vad är det han jobbar med nu?
    Vad söker han för tjänster?

• sportpappa
    Anonym (Mm) skrev 2016-06-09 22:47:25 följande:
    Jag känner en kille som också är utbildad civilingenjör i maskinteknik men varit arbetslös många år, kanske sen 2008.
    Man måste också vara anställningsbar. Bara för att man har en fin utbildning betyder inte att man passar in på alla arbetsplatser. Det finns riktigt många ufon på teoretiska utbildningar och alla borde inte släppas ut till verkligheten utan passar bäst inom akademins värld.
  • Anonym (Ljuger han?)
    ITpappan skrev 2016-06-09 22:14:56 följande:

Det låter lite underligt. Vad är han civilingenjör inom?

Sen är ju inte utbildningen allt. Efter några år tittar man mycket på erfarenhet och personlig lämplighet.

Teknisk fysik! Men gör åldern 40 och en 4 år gammal utbildning honom oanställbar?
  • Anonym (Ljuger han?)

Teknisk fysik! Tror (utan att veta exakt) att den är en bred utbildning med olika komponenter i, tex data och sånt!

sportpappa skrev 2016-06-09 22:55:04 följande:

En civilingenjörsexamen betyder inte automatiskt att man får jobb inom det man är utbildad inom. Civilingenjörsutbildningen är väldigt teoretisk och ger en bra bas att stå på. Det är inte alltid givet vad man ska jobba med utifrån den utbildning man gått eftersom den just är så teoretisk och verkligheten är ofta lite mer praktisk.

Vad har han för examen?

Vad är det han jobbar med nu?

Vad söker han för tjänster?

• sportpappa
    Anonym (Ljuger han?) skrev 2016-06-09 23:04:41 följande:
    Teknisk fysik! Men gör åldern 40 och en 4 år gammal utbildning honom oanställbar?
    Vad är det för tjänster som han och du tycker matchar den utbildningen? Teknisk fysik räknas väl som den bredaste och mest teoretiska av alla civilingenjörsutbildningar. Så alla jobb som har någon anknytning till teknik är inom hans bransch. Han kan ju lika gärna jobba som programmerare och det är inom hans utbildning. Han kan jobba som teknisk projektledare och det är inom hans utbildning.

Ganska hög ålder med ingen erfarenhet rimmar inte så bra. Hög ålder kan ofta betyda hög lön och att man inte är lika formbar.
    Jag tycker inte att antalet år från examen är särskilt avgörande. Det som är intressant är att man har klarat av en sån utbildning. Det kräver att man förstår och kan applicera ganska avancerad saker. Exakt vad man lärt sig är oftast inte särskilt intressant. På varje nytt jobb så är det ju helt andra saker man ska kunna och snabbt sätta sig in i.
    Det som är mer avskräckande är om det går lång tid med arbetslöshet eller på jobb som inte är särskilt krävande kunskapsmässigt.
  • BruceSato1

Teknisk fysik i sig ger ingenting. Den är en mycket gedigen teknisk-teoretisk förberedande utbildning och de som går teknisk fysik kandidat har ett myckt trevligt verktygsbälte att angripa problem på, men det hela styrs av vilken master han har gått sen så det är det som är frågan. Vilken master har han gått?

Och nej teknisk fysik har ingenting med programmering att göra utan är snarare en rätt djup matematisk utbildning och hur man behandlar tensorer, vektorer, operatorer och skit. 

• ITpappan
    Anonym (Ljuger han?) skrev 2016-06-09 23:04:41 följande:
    40 år, ingen erfarenhet, och ny utbildning är en varningsklocka ja.
  • Anonym (Ljuger han?)
    ITpappan skrev 2016-06-10 18:49:19 följande:

40 år, ingen erfarenhet, och ny utbildning är en varningsklocka ja.

Vad menar du varninsklocka? Har han klarat av en sån utbildning är han väl ingen dum direkt?
Svar på tråden Civilingenjör utan jobb i 2 år?