• tinatim

Uppsägningstid när man jobbar som timanställd??

Hej! jobbar som timanställd inom vården, sk behovsanställning. 
    men har schema från v,25 och fyra veckor framåt. 

har nu blivit erbjuden en tjänst som personlig assistent istället, 100% med start omgående. 

är det någon som vet hur långt tid uppsägning jag har? det känns taskigt att sluta på hemtjänsten men jag jobbar bara som timanställd där, men samtidigt har jag schema i sommar så då räknar dom ju med mig där. dom har haft svårt att få tag i vikarier som kan jobba över sommaren. 

kluven!!:(( 

• Svar på tråden Uppsägningstid när man jobbar som timanställd??
  • Birgitta02

Vad står i ditt anställningsavtal?
    Jag hade helt klart gått.

• Pondus

Om man googlar lite hittar man:

I LAS (lag om anställningsskydd) så ses inte ?timanställning? som en riktig anställningsform, utan man är antingen tillsvidareanställd eller visstidsanställd (vikariat etc.). Att vara ?timanställd? innebär ju, som du skriver, att man blir anställd varje enskilt arbetstillfälle och då gäller ett par saker. Dels har du ingen skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass, men samtidigt kan du inte tacka nej till pass du antagit, utan måste då ansöka om semester. Om ingen kvot för arbetstimmar eller uppsägningstid står angivet i ditt avtal, så behöver du heller inte tacka ja till pass som erbjuds under den månad som din arbetsgivare hänvisar till.

Om jag tolkar detta rätt så måste du jobba de timmar du tackat ja till men du har ingen uppsägningstid

• Cadencee

Är du timanställd är det bara att ringa chefen och säga tyvärr du kan inte jobba :) om du inte skrivit på något speciellt avtal för just dom veckorna vill säga, då kan det gälla annat men det ska framgå av avtalet!

• tinatim

jag är timanställd men i mitt anställningsavtal står det att jag är visstidsanställd tom augusti..

• Cadencee
    tinatim skrev 2016-06-11 22:38:32 följande:

jag är timanställd men i mitt anställningsavtal står det att jag är visstidsanställd tom augusti..

Tror det bara är att säga hejdå till chefen. Jag hade också typ avtal över sommaren när jag var timanställd men kunde i princip säga samma dag jag började mitt vik att tyvärr jag vill inte jobba. Surt för arbetsgivaren men så är det (det är alltså min dåvarande chef som berättat att man får göra så).
Svar på tråden Uppsägningstid när man jobbar som timanställd??