• Mhl01

Ömmande knölar på foten

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka ont i fötterna på utsidan vid mitten där det har bildats ganska små ömmande knölar på båda fötterna. De kan svullna efter jag gått mycket och det gör " gött ont" att trycka på. Undrar bara vad det kan vara då jag inte hört någon annan med samma problem

Mvh

• Svar på tråden Ömmande knölar på foten
  • Mhl01

Funderade på det men tror inte det då området inte har någon förhårdnad hud. Men tack för svar!

• Asirna

Vart sitter knölarna? Under foten? Sidan?

Om det sitter på sidan av foten kan det vara Halgus Valgus, det är knölar som bildar på foten och skelettet i tårna börjar oftast peka åt fel håll pga. knölen.

Har du haft det här ett tag?
    Då tycker jag att du genast ska uppsöka en fot läkare, om det är Halgus Valgus som är på gång kan det innebära problem som kan göra att du kommer ha ont när du går osv. 

Har en nära och kära med just detta problemet och denne klagar ofta om dina fötter.

Så kolla upp det här fort som möjligt, så om det är de så kan man förebygga det fort som möjligt, då Halgus Valgus är ett problem som är mycket svårt att återgärda.

• K grrl
    Asirna skrev 2016-06-12 06:25:43 följande:

Vart sitter knölarna? Under foten? Sidan?

Om det sitter på sidan av foten kan det vara Halgus Valgus, det är knölar som bildar på foten och skelettet i tårna börjar oftast peka åt fel håll pga. knölen.

Har du haft det här ett tag?
    Då tycker jag att du genast ska uppsöka en fot läkare, om det är Halgus Valgus som är på gång kan det innebära problem som kan göra att du kommer ha ont när du går osv. 

Har en nära och kära med just detta problemet och denne klagar ofta om dina fötter.

Så kolla upp det här fort som möjligt, så om det är de så kan man förebygga det fort som möjligt, då Halgus Valgus är ett problem som är mycket svårt att återgärda.

Nja, hallux åtgärdas med en enkel operation. Jag opererade mig som 22-åring och har inte haft besvär sedan dess. Måste numera (39 år) tänka på vilka skor jag använder bara.

Plus, hallux drabbar stortåleden och det här var ju på utsidan foten.
  • Mhl01

Precis det sitter på utsidan vid båtbenet tror jag det heter så halgus valgus är det inte :)

• Asirna
    K grrl skrev 2016-06-12 08:07:48 följande:
    Nja, hallux åtgärdas med en enkel operation. Jag opererade mig som 22-åring och har inte haft besvär sedan dess. Måste numera (39 år) tänka på vilka skor jag använder bara.

Plus, hallux drabbar stortåleden och det här var ju på utsidan foten.
    Jo det vet jag.

Men tyvärr åtgärdas inte dte problemet så lätt, många läkare säger det inte är någon idé att operera, för min nära blev det värre efter operationen.

Men va bra det inte är det iaf TS!

Men hur stora är dessa knölar egentligen?

Vårtor kan ju se ut som knölar också.
  • Mhl01

Ja det könns bra tror det skulle va mycket mer smärtsamt :) Det beror på hur svullna de är men inte så runda utan mer ovala, finns ingen förhårdnad eller liknande på huden så tror inte det är vårtor.

• Asirna
    Mhl01 skrev 2016-06-13 20:36:38 följande:

Ja det könns bra tror det skulle va mycket mer smärtsamt :) Det beror på hur svullna de är men inte så runda utan mer ovala, finns ingen förhårdnad eller liknande på huden så tror inte det är vårtor.

Fast förhårdnad hy och vårtor är inte samma sak.

Har du testat att se om det kan komma blod från knölarna om du klämmer?
  • Mhl01

Huden vid knölarna ser likadan ut som resten av foten och det händer inget om man klämmer :)

• Anonym (hejj)

Hålfoten, plantar fibromatosis

Svar på tråden Ömmande knölar på foten