• Anonym (Orolig)

3-månaders bebis, kanske svinkoppor. Snälla hjälp :(

En släkting till oss har haft svinkoppor men fått antibiotika , och var och hälsade på oss i måndags (6 dagar sen). Jag tyckte att det såg ut som att hon fortfarande hade det på händerna och hon tog på min 3 månader gamla dotter några gånger, fast jag hade sagt att det nog var bäst om hon inte gjorde det.

Dottern har varit lite röd under näsan och haft som en röd/lila "fläck" en bit under näsan sen i fredags tror jag och så är hon ju lite röd på vissa ställen men vet inte om det bara är att hon har rivit sig. Jag ringde till vårdguiden men hon jag pratade med kunde inte svara på nånting.

Vet nån hur lång tid det tar från att det bara är rött till att det blir sår/blåsor? Och vad gör man om en liten bebis får det?

Snälla hjälp , jag är jätteorolig :(

Både jag och äldsta dottern har haft det men det var länge sen så minns inte riktigt hur det började , bara hur det såg ut sen.

• Svar på tråden 3-månaders bebis, kanske svinkoppor. Snälla hjälp :(
  • Anonym (Orolig)

Försökte ta bild på hur det ser ut på dottern.
  • Anonym (Bvc)

Ring bvc och få en tid där.

Min dotter hade också svinkoppor som liten, vi misstänkte att hon fick det redan på bb:( Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan vi fick tid att kolla upp det. Men hon fick medicin (det var lite kämpigt med den minns jag)

Hon hade bla på fingrarna och vi trodde att det var för att hon sög på dom inte att det var svinkoppor. Men efter besök på bvc blev vi skickade direkt till sjukhuset och fick hjälp där.

Så vill du stilla din oro ring bvc. Det behöver ju inte vara något, det kanske är rivmärken men förstår att du är orolig.

• Anonym (Bvc)

Nu såg jag bilden och det ser väl inte riktigt ut som svinkoppor. Kanske behöver du avvakta lite..

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Bvc) skrev 2016-06-12 11:21:19 följande:

Nu såg jag bilden och det ser väl inte riktigt ut som svinkoppor. Kanske behöver du avvakta lite..

Tack för svaret! Har tid på Bvc imorn så ska fråga då.

Fick din dotter antibiotika då? Hur ger man det till en bebis?
  • Anonym (Bvc)

Ok va bra. Bvc är duktiga!

Ja det fick vi! Men det är just det jag inte minns.. Det var väl flytande som man fick spruta in i munnen. Har för mig det var lite långdraget men det gick ner och det försvann sen. Inte så kul att ge till en så liten men har man inget val och det hjälper så är det ju enda valet. Lycka till imorgon :)

• Anonym (nej)

Nej det är inte svinkoppor, kan nästan lova det till 99 %. Googla svinkoppor så kommer du förstå varför. Det är riktigt vidrigt att ha nämligen. Har hon ingen feber eller kliar sig där så är det ingen fara. Även om det skulle vara så kan du ta det lugnt, det är inte farligt, förutsatt att du upptäcker det innan barnet kliat sönder stora sår som blivit infekterade och fått hög feber. Jag har haft det i ansiktet och kan säga att det går inte att missa, man blir så pass påverkad.

Svar på tråden 3-månaders bebis, kanske svinkoppor. Snälla hjälp :(