• Anonym (??)

Vilka fel/sjukdomar o liknande kan upptäckas vid RUL som inte sågs vid KUB?

Jag gjorde KUB och fick lägsta risk, dvs allt såg fint ut. Nu ska jag snart göra RUL och undrar vilka ytterligare fel/sjukdomar man kan upptäcka vid RUL som inte sågs vid KUB? Jag har förstått att man kan titta närmare på alla organen, men är det något mer? Eller kunde man se det mesta redan vid KUB?

hur vanligt är det att upptäcka saker vid RUL fast KUB såg jättebra ut? 

• Svar på tråden Vilka fel/sjukdomar o liknande kan upptäckas vid RUL som inte sågs vid KUB?
  • Carabellis kusp

Detta är info från Helsingborgs lasarett;

Vissa typer av missbildningar är relativt lätta att upptäcka med ultraljud. Till dem hör ett litet antal mycket allvarliga avvikelser som innebär att fostret inte kan överleva (t ex akrani som innebär att fostrets skallben saknas). Man kan också upptäcka avvikelser som medför att barnet överlever med ett handikapp (t ex ryggmärgsbråck som innebär att ryggmärgen är ofullständigt täckt). Vissa avvikelser innebär att barnet efter behandling kan bli helt friskt (t ex bukväggsbråck). I sådana fall kan diagnos före förlossningen förbättra omhändertagandet av det nyfödda barnet och ge föräldrarna möjlighet till psykologisk förberedelse. Vissa typer av missbildningar är svåra att upptäcka vid ultraljudsundersökning. Dit hör allvarliga hjärtfel. Fyra av tusen nyfödda barn har en allvarlig hjärtmissbildning.

KUB tittar enbart på risken för kromosomfel.

• Hbsson

Det kanske är väldigt olika hur man tittar även när man gör KUB. Min bm tittade mycket på allt kändes de som, i en timme. Ryggmärgsbråck, hjärnstrukturen, skallbenet, att hjärtat tickade fint, urinblåsa, magsäck, händer och fötter, ögon näsa mm. Kändes väldigt väldigt bra att ha varit där. Fick även bra resultat på kub. Sen kan de säkert hitta något ändå på RUL då bebisen växt till sig. Men känslan i helhet är bra just nu iaf.

• Carabellis kusp
    Hbsson skrev 2016-06-12 22:17:35 följande:

Det kanske är väldigt olika hur man tittar även när man gör KUB. Min bm tittade mycket på allt kändes de som, i en timme. Ryggmärgsbråck, hjärnstrukturen, skallbenet, att hjärtat tickade fint, urinblåsa, magsäck, händer och fötter, ögon näsa mm. Kändes väldigt väldigt bra att ha varit där. Fick även bra resultat på kub. Sen kan de säkert hitta något ändå på RUL då bebisen växt till sig. Men känslan i helhet är bra just nu iaf.

Ju mer som ser rätt ut desto bättre får man anta. Jag vet av egen erfarenhet att det är för tidigt för att bedöma hjärtat, det görs bäst från v 20.
  • Anonym (Been there...)

Hjärtfel är vanliga på rul , 1/100 men dem flesta är "lättare" hjärtfel..

Vi hade tyvärr otur och åkte på ett av dem värsta, trots fint kub..

MEN 99% av alla rul ser helt normala ut!

Lycka till!

• Anonym (??)
    Hbsson skrev 2016-06-12 22:17:35 följande:

Min BM gick igenom exakt samma, hon var väldigt noggrann. Man såg båda kamrarna i hjärtat och näsbenet, vilket hon sa bådade gott. När har du RUL? 
  • ssa123

Har aldrig gjort KUB men vid ett RUL då jag trodde jag var i v 19 visade det sig att jag bara var v 16+6.

Det vi fick veta då var att allt såg fint ut, men flera saker var för tidigt att se/inte utvecklade ännu i den veckan ,så man behövde boka in nytt ul några veckor senare.

Bla var det nått med hjärnan och njurar/urinblåsa tror jag.

Så absolut finns saker som inte syns vid KUB.

KUB bedömer väl risken för kromosomfel och inget annat egentligen?

• Hbsson
    Anonym (??) skrev 2016-06-12 23:59:26 följande:
    Min BM gick igenom exakt samma, hon var väldigt noggrann. Man såg båda kamrarna i hjärtat och näsbenet, vilket hon sa bådade gott. När har du RUL? 
    Mitt RUL är den 18/7. Ska bli mysigt o se den lilla igen
Svar på tråden Vilka fel/sjukdomar o liknande kan upptäckas vid RUL som inte sågs vid KUB?