• earthling

erfarenhet av parvovirus/femte sjukan?

Hej

jag söker er som har erfarenhet av parvovirus/femte sjukan. Hur fort har ni kommit igång med uppföljning (ultraljud?) och hur har det gått för er?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden erfarenhet av parvovirus/femte sjukan?
  • Marten

Parvo är väl det hundvalpar kan få, drabbar det människor också?

• KarlaVonRymden

Femte sjukan är en av barnsjukdommarna som brukar komma som nr fem, därav namnet.

Tror du att du fått den nu som vuxen? Har själv varit i tankarna om jag drabbats av denna sjukdom som vuxen vilket då ger andra symptom.

• earthling

Min 4-åring har bekräftad femte sjuka. Själv har jag förkylningssymptom och har lämnat blodprov.

Funderar på hur lång tid det tar till svar på prov och eventuella insatser. Vad gör vården om provsvaret är positivt? Någon som har erfarenhet?

Om du misstänker parvovirus KarlaVonRymden bör du kolla upp det eftersom det kan bli farligt för fostret.

• KarlaVonRymden
    earthling skrev 2016-06-13 14:54:21 följande:

Min 4-åring har bekräftad femte sjuka. Själv har jag förkylningssymptom och har lämnat blodprov.

Funderar på hur lång tid det tar till svar på prov och eventuella insatser. Vad gör vården om provsvaret är positivt? Någon som har erfarenhet?

Om du misstänker parvovirus KarlaVonRymden bör du kolla upp det eftersom det kan bli farligt för fostret.

Jag har inte skrivit något om pavovirus alls.

Om jag förstått min läkare rätt tas det inga blodprover för att se om det är femtesjukan, det görs inte på blodprov utan det är mer invecklade blodanalyser som krävs och det gör man inte i vanliga fall, enbart i extram fall.
Svar på tråden erfarenhet av parvovirus/femte sjukan?