• Värmlandsunderverk

Vems ansvar är vuxna barn?

Hej! Min dotter har precis tagit studenten. Jag är skild och pappan har meddelat att hans ansvar slutar nu.

Jag vet att lagen kräver att man betalar underhåll fram till minst gymnasiet är slut. Men dottern har ingen ekonomi alls nu och normen "den oskrivna lagen" är att föräldrarna hjälper sina barn tills dess att de kan stå på egna ben.

Jag har bara ekonomi för att betala hälften (min del) ska dottern behöva söka socialhjälp fast att pappan har bra jobb med god lön. Jag är sjukpensionär?

Hur gör man? Lider med min dotter.

• Svar på tråden Vems ansvar är vuxna barn?
  • Holma

Han har inget ekonomiskt ansvar nu mer så soc för ditt ansvar är oxå slut

• lilly
    Utgångspunkten är att myndiga barn försörjer sig själva. Regeln om att underhållsskyldigheten upphör först när barnet går ut gymnasiet har att göra med att barn inte ska behöva skuldsätta sig för att avsluta sin grundutbildning eftersom att denna tidpunkt typiskt sett inträder efter 18 årsdagen. Jag kan hålla med om att föräldrar trots allt bör hjälpa sina barn ekonomiskt ändå, ens barn är ändå ens barn och bara för att det juridiska ansvaret upphör så upphör inte allt föräldraansvar. (Så länge barnet i alla fall försöker söka jobb/fortsätta plugga och vill komma framåt, en annan sak om man bara vill sitta hemma och lata sig). Det är ju inte världens lättaste att få jobb i dagens samhälle heller. Men nej, lagligt sett kan du inte kräva mer av fadern utan dottern anses vuxen och ska kunna försörja sig själv. 

Det du kan göra nu är att försöka få dottern att söka ett sommarjobb för att i vart fall få in en fot på arbetsmarknaden och kunna försörja en liten del av sitt liv själv. Men återigen, det är inte världens lättaste, speciellt inte om man inte redan sökt vid denna tiden. I andra fall får hon söka socialbidrag men har hon tillgångar på konto och liknande kan hon nekas det. Har hon inte planer på att studera vidare bör hon skriva in sig på arbetsförmedlingen och söka "riktiga" jobb. Vill hon  studera vidare sen i höst kan hon söka studielån då, det går att söka så man får lån tex hälften av tiden och resten bara bidragsdelen, då kan hon i alla fall bidra med lite till hushållet men ändå minska skulden lite. Vill hon studera finns det även många bemanningsföretag som hon kan söka jobb på, då kan hon få lite pengar men samtidigt hinna studera. 
  • Tow2Mater

Hon kan ju be om att få bo hos pappa tillfälligt tills hon hittar jobb?

Vilken "hälften" menar du att du har råd att betala; mat? husrum?

Fickpengar o dyl är det ju upp till dottern att skaffa sig själv nu.

• Gizmo

Dottern får ansöka om försörjningsstöd hos kommunen där hon bor.

• elyse

En väninna till min mamma sökte själv hjälp på sov efter att sonen slutade gymnasiet. Hon menade att utgifterna inte sjönk bara för att skolan var slut utan snarare tvärtom.

Din dotter får viss ersättning om hon skriver in sig på arbetsförmedlingen.

• sextiotalist

Rent krasst, vill inte pappan bidra, så finns det inget som kan tvinga honom. Ja, har hon ingen inkomst så får hon gå till soc, men de har ofta motkrav, så en lång sommarledighet och inte behöva göra något är inte aktuellt för din dotter.
    Nu är det lite sent, men visste inte du om detta och kunde förbereda din dotter för detta?

• driver28

Reglerna här är ganska solklara. Hemmavarande studerande barn har man försörjningsplikt för till de fyller 21 år. Ja ni läste rätt. 21. Studerar de inte är det 18 som gäller. Bara att kolla med FK. Om hon är 18 och tänker plugga vidare i höst så får pappa hosta upp i 3 år till. Meddelar han bara kort att han är klar nu så får han inbetalningskort från FK tills hon fyller 21 om hon är hemmavarande och studerande. Och du kan övertyga FK om det. Källa på det?

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_vaxelvis_hos_bada_faraldrarna/underhallsbidrag

• sextiotalist
    driver28 skrev 2016-06-13 11:36:14 följande:

Reglerna här är ganska solklara. Hemmavarande studerande barn har man försörjningsplikt för till de fyller 21 år. Ja ni läste rätt. 21. Studerar de inte är det 18 som gäller. Bara att kolla med FK. Om hon är 18 och tänker plugga vidare i höst så får pappa hosta upp i 3 år till. Meddelar han bara kort att han är klar nu så får han inbetalningskort från FK tills hon fyller 21 om hon är hemmavarande och studerande. Och du kan övertyga FK om det. Källa på det?

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_vaxelvis_hos_bada_faraldrarna/underhallsbidrag

Läs vad som står

När barnet har fyllt 18 år ska bidraget betalas direkt till barnet om hen går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. Barnet har bara rätt till underhållsbidrag till och med dess att hen fyller 21 år.

Det framgår inte alls att ts dotter har något kvar i sin studentexamen. Med andra ord, fullgjord gymnasieutbildning, så upphör försörjningsplikten.
    Dessutom krävs det att hon läser heltid, inte något enstaka ämne på komvux. Universitet- högskolestudier räknas inte, tveksamt om folkhögskola räknas, det ska vara på gymnasienivå och att de inte klarat av att fullfölja gymnasiet.
  • Holma
    driver28 skrev 2016-06-13 11:36:14 följande:

Enbart om dom studerar på gymnasienivå
  • Themis

Men både du och dottern måste ju ha vetat om att hon tar studenten nu, så vad är hennes plan egentligen?

Har hon sökt jobb eller studier till hösten?

Att bli 18 är att bli vuxen och då försörjer man sig själv, det är min utgångspunkt och den tänker jag överföra till min son också.

Som 18-årig dotter till en ensamstående mor hade jag sommarjobbat sedan jag var 16 och hade ett fast sommar/helgjobb. Jag hade sökt till universitetet och sökt studielån eftersom jag visste att min taskiga pappa inte skulle betala en spänn mer även om han inte precis led nöd själv.

Detta är att bli vuxen, och den som har begränsade resurser måste tänka längre fram än andra. Din dotter behöver söka jobb som en tok, och när hon får det så kommer hon att växa en hel meter.

Man ska inte gråta, man ska bli arg och rikta energin mot att klara sig själv. Jag gjorde slut med min taskiga pappa för livet när jag var 25 och jag vet att han ångrar sitt beteende, men det är inte mitt problem.

Att skapa sina förutsättningar själv kan göra en människa väldigt envis och stark och idag hade jag inte velat ha det annorlunda.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • cicci 2

Din dotter kan söka försörjningsstöd men för att få det krävs att hon i god tid innan studenten har försökt planera för sin ekonomi och börjat söka jobb i god tid innan studenten och skriver in sig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen

Har hon gjort det? Studenten kan ju inte ha kommit som en överraskning så vad har hon gjort för att försöka bli självförsörjande efter den?

Svar på tråden Vems ansvar är vuxna barn?