• Anonym (apless)

Hur orkar man vara 'den nya'?

Är separerad sedan två år. Har tre barn.

Ganska omgående efter separationen träffade jag en ny man.Vi kan kalla honom Pelle. Kände honom sen tidigare då våra barn är med i samma sportklubb.Även han har tre barn och är skild sedan fyra år. En väldigt 'ful' skilsmässa med mkt bråk.

Han och hans fd fru,vi kan kalla henne Fia, hade varit tillsammans sen tidernas begynnelse typ. Nästan 30 år,(han är betydligt mkt äldre än mig) bortsett från att de separerade för ca 12 år sedan och levde isär en period men hittade tillbaka till varandra, gifte sig och fick tredje barnet.

Hur som helst så har vi tagit det väldigt lugnt framåt i vårat förhållande. Under hela första året visste ingen alls att vi ens dejtade. Vi gjorde så av respekt mot våra barn och våra fd. För att undvika onödigt tjafs innan vi visste vad vi vill med varandra.

Förra sommaren gick vi ut med att vi är ett par och alla barnen och min fd tog det riktigt bra.

Det gjorde dock inte Fia som anser sig lurad då hon insåg att vi träffats långt innan hon visste.

Pelle och Fia har en extremt ansträngd relation till varandra och det tjafsas mkt hit och dit. Främst runt de två yngsta barnen. Den äldsta är vuxen och utflugen.

Jag visste ju såklart detta, men hade liksom inte trott att jag skulle bli så indragen i skiten. Nu är det mesta,enligt Fia, mitt fel.

Jag och Pelle hade eg inte för avsikt att flytta ihop, men nu i februari föll vi över drömboendet. Ett hus stort nog för alla fem barnen, med perfekt läge som gör att ingen av barnen behöver byta skola el liknande då huset ligger mitt mellan allas skolor.

Vi stortrivs! 'Tyvärr' trivs Pelles barn så bra att de helst vill vara hos oss jämt.

Mellanbarnet är 16 och bestämmer ju själv. Hon har nog inte sovit hos Fia sen i början på mars. Däremot kan hon ofta åka förbi och titta in hos henne. Lillkillen på 11 år bor vv, men det är ständigt tjafs när han ska tillbaka till Fia.

Fia är en jättebra mamma, men hon bor i lägenhet mitt i city och jobbar mycket.

Hos oss är både jag och Pelle hemma till middagstid varje dag. Huset är stort, tomten är stor. Många kompisar ryms osv osv. Jag tycker det känns rätt naturligt att barnen gärna är här pga dessa praktiska omständigheter.

Fia tror att jag köpt 16 åringen och gullat in mig hos 11 åringen och att det är därför de helst vill vara här.

Rent ut sagt Fia HATAR mig. På riktigt. Och det blir bara värre för var dag.

Jag vill inte ha det så. Alls. Jag vill att vi ska kunna ha om inte annat en neutral relation.

Går det komma dit? Ni med erfarenhet av samma, och isf hur??

Eller måste man lära sig leva med allt det tjafsande baktalandet och bråkandet

? Och hur orkar man isf med det?

Ursäkta för långt inlägg, behövde skriva av mig

• Svar på tråden Hur orkar man vara 'den nya'?
  • Anonym (Madde)

Jag förstår och jag skulle känna likadant som du om jag var i din sits. Det är ju obehagligt att veta att någon hyser så starka negativa känslor för en. Du formulerar dig så bra, så kanske kan du skriva henne ett brev? Menar inte att du ska smöra in dig. Kanske snarare en vänlig men bestämd ton. Men få med det att hon är en jättebra mamma. ;) Vem vet, kanske du kan få henne på fall.

• Anonym (Tufft)

Fast det låter också tufft för Fia - tänk att bli bortvald av sina egna barn. Har hon haft ekonomiskt utrymme att köpa ett hus där ni bor? Hon kanske inte kan komma hem tidigt varje dag för att hon försörjer sig? Jag skulle nog tycka att ni bör stötta barnen i att vara med sin mamma, tragiskt med ungar som väljer bort föräldrar av materiella skäl..

• Anonym (Mama)

Ni köper stort hus och middag varje dag?Stackars barnens mamma.Låt barnen ha kvar sin mamma,det här är ingen tävling.Koncentrera dig på dina barn och liv,ta inte andras barn med stort hus och middag.

• Anonym (ida)

Tycker du ska släppa taget om hennes känslor. Ja hon är sårad och ledsen. Det är man oofta efter separationer. Vissa längre än andra. Du kan inte hjälpa henne. Koncentrera dig på ditt liv och på att vara en bra människa istället. 

• Anonym (Bea)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-13 06:20:35 följande:

Ni köper stort hus och middag varje dag?Stackars barnens mamma.Låt barnen ha kvar sin mamma,det här är ingen tävling.Koncentrera dig på dina barn och liv,ta inte andras barn med stort hus och middag.

Fast de nya barnen är ju del av hennes liv genom att hon har blivit tillsammans med deras pappa? Ska de inte få ta del av hennes middagar eller bo i huset bara för att det är taskigt mot deras mamma? Det handlar väl inte om att hon vill tävla utan för att hon har råd,vilja och möjlighet att leva så. 
  • Anonym (jahapp)

Skit du i Fia.. hon får ordna sina problem bäst hon vill och har inget med hur ni lever era liv.
    Det är möjligt att hon känner en massa.. Men för detta ska ni inte anpassa era liv och val för henne... Gör ni det så slutar det med att ni får sälja huset och gå skilda vägar.. Då har Fia lyckats..

Fia har problem och de problem är hennes sak att lösa. O så får din karl sätta ner foten en smula mot sitt X...

• Anonym (...)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-13 06:20:35 följande:

Skojar du?

På vilket sätt tar ts andras barn? Barnen väljer att vara hos pappan då där finns mer plats och de får lagad middag var dag. Förstår att mamman blir ledsen men det är inte på något sätt ts fel!
  • gbgumman

Jag skulle ställa högre krav på barnen. Särskilt 11 åringen. Det är varannan vecka som gäller. Det är viktigt att även mamman fortsätter ha en bra relation med sina barn. Skulle också säga till 16 åringen att hen inte får dissa sin mamma så.

• Anonym (qq)

Det är alltid svårt. Man kan inte styra hur andra människor reagerar eller beter sig. I detta fallet är det uppenbart att Fia och mannen har "skit" mellan sig som kanske aldrig går bort. Vissa människor ältar. Även om hon kanske inte vill ha tillbaka mannen så är hon säkert bitter över hur allt gick.
    Hon inser säkert logiskt att det ju bara är bra att barnen har det bra när de är hos sin pappa, men så "råkade" han ha träffat dig och det spelar ingen roll att det är du. Hade det varit en annan kvinna hade hon känt likadant. Hon känner sig sviken av mannen, att han inte sagt som det var tidigare (och säkert andra saker) men det är inget du kan göra något åt, det är hennes problem. Tyvärr spiller det över på barnen och ja, tonåringar kanske väljer att sluta bo v.v. när de är så stora som 16-åringen. Det handlar inte alls om att du har "köpt" dem, jag antar att pappan kanske ändå skulle bott i ett hus även om han inte hade träffat dig? Dessutom kan det vara så att mamman, om hon nu är så upprörd över detta, visar det inför barnen, då kanske de hellre vill vara hos er för att ni är trevligare.

Att ni kan jobba så att ni är hemma en del, tja det är ju bra, bara att gratulera. Vi är nog många som skulle önska att vi kunde göra så mer än vad vi gör, och så även denna Fia. 
    Mamman känner sig otillräcklig gentemot er. Det är synd att hon och mannen inte verkar kunna ha normal kommunikation mellan sig. Det låter egentligen som om de borde gått i samtalsterapi efter uppbrotten, det kanske går att göra nu? Bara för att rensa upp, kanske tom ta med barnen i såna samtal, få Fia att sluta känna att hon måste "tävla" materiellt och sluta upp vara sur över att livet kanske inte blev som det var tänkt.

• Anonym (K)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-13 05:20:35 följande:

Varför är det synd om mamman? Det är det hon vill, ha en bra relation med barnens mamma. Är man i en ny relation med barn skall alla behandlas lika, skall bara hennes barn få äta på kvällen? Förstår inte dina argument?
Svar på tråden Hur orkar man vara 'den nya'?