• Anonym (Snurrig)

Utbränd? Jätteyr!

Hej!

Jag skulle vilja ha en liten bedömning av er som har/haft ett utmattningssyndrom ("utbrändhet" som det hette tidigare). Jag har visserligen varit sjukskriven för det för ca ett halvår sedan, men kan inte minnas att jag mådde riktigt så här.

I fredags när jag skulle bryta upp från jobbet började allting gunga något djävulskt. När jag skulle ta mig ut från hälsocentralen där jag jobbar (är sekreterare) kändes det som att gå i korridorerna på en färja när det är storm. Det var alltså inte karusellyrsel utan mera som att vara på havet. Så fort jag tänkte på något som gjorde mig stressad, eller barnen skrek eller tjatade om något, gungade det till ännu värre. Det lugnade sig lite när jag fick sitta ner lite, men började direkt när jag gjorde något igen.

Det hela höll på hela helgen. Första dagen kände jag mig lite svag i händer och fötter och snavade och skakade med ena handen, men det har gått över nu. Jag ringde såklart 1177 för att fråga om det kunde vara något farligt, men de sa att det lät som stressrelaterat.

Jag har två veckor kvar tills semestern. Vad tror ni - har jag gått in i väggen? Är det bästa att härda ut i två veckor till och sen "satsa" på att vid behov bli sjukskriven längre i höst? Egentligen vill jag bara få vila nu. Jag kan inte sova på nätterna heller för jag är så uppskruvad.

Har tre dagisbarn och får ta största ansvaret själv pga makens jobb och pendelavstånd. De omorganiserar och han sitter lite osäkert just nu dessutom.

Började den här anställningen för ett halvår sen med att jag trappade ner min sjukskrivning, men talade inte om på anställningsintervjun att det var för utmattningssyndrom utan skyllde på magsår (delvis sant iofs). Det gör att det känns värre att komma nu och säga att jag nog bränt ut mig. Kollegorna har nog inte märkt något heller.

Är det farligt att bara köra på? Vad kan hända?

Trötta hälsningar

• Svar på tråden Utbränd? Jätteyr!
  • Anonym (aj aj)

OM du är utbränd och fortsätter köra på, så finns stor risk att det tar längre tid att bli frisk och komma tillbaka till jobb.
    Om man blir sjuk i en sjukdom man kände till vid anställningens början finns stor risk att du inte omfattas av kollektivavtalets försäkring vid sjukdom. Dvs de 10% som arbetsgivaren betalar efter 14 dgr. Eller en månad. Beror på vilket avtal ditt företag följer.

• Birgitta02
    Anonym (aj aj) skrev 2016-06-13 12:27:56 följande:
    OM du är utbränd och fortsätter köra på, så finns stor risk att det tar längre tid att bli frisk och komma tillbaka till jobb.
    Om man blir sjuk i en sjukdom man kände till vid anställningens början finns stor risk att du inte omfattas av kollektivavtalets försäkring vid sjukdom. Dvs de 10% som arbetsgivaren betalar efter 14 dgr. Eller en månad. Beror på vilket avtal ditt företag följer.
    Alltså - om DU kände till sjukdomen men inte berättade om den för din nya arbetsgivare.
  • Anonym (Ta det på allvar)

Ja det är farligt att bara köra på! Du kan bli jättesjuk. Både fysiskt och psykiskt. Jag har också haft sån där yrsel och det var utmattningsrelaterat.

sök hjälp! Ring vårdcentralen redan idag. Prata med din partner om hur du mår och säg att du behöver hjälp. Ladda ner en avslappningsapp och lyssna på den 5 minuter varje dag. Ta detta på allvar så du inte går in i väggen och blir väldigt sjuk.

.

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (aj aj) skrev 2016-06-13 12:27:56 följande:

Oj, det visste jag inte, tack för tipset. Jag trodde inte att man var skyldig att tala om VAD man varit sjukskriven för, man behöver ju bara lämna fram baksidan av sjukintyget. Det känns ju inte helt bra att ha mörkat det, även om magsåret också var en del i det hela. Samtidigt så hade jag kanske aldrig fått jobbet om jag sagt som det var. Det känns inte så bra att likförbannat vara på väg att gå in i väggen igen efter ett halvår.... :( Hoppas semestern kan avhjälpa det.
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Snurrig) skrev 2016-06-14 10:09:48 följande:
    Oj, det visste jag inte, tack för tipset. Jag trodde inte att man var skyldig att tala om VAD man varit sjukskriven för, man behöver ju bara lämna fram baksidan av sjukintyget. Det känns ju inte helt bra att ha mörkat det, även om magsåret också var en del i det hela. Samtidigt så hade jag kanske aldrig fått jobbet om jag sagt som det var. Det känns inte så bra att likförbannat vara på väg att gå in i väggen igen efter ett halvår.... :( Hoppas semestern kan avhjälpa det.
    Det är ju så att om arbetsgivaren börjar rota i din sjukskrivning så kan de få reda på att du varit utbränd innan. Och då ryker dina 10%. Inte säkert att de gör det. Men om du får frågan ifall du varit med om detta innan så sitter du i en knepig sits. Ljuga eller tala sanning?
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (Ta det på allvar) skrev 2016-06-14 09:26:57 följande:

Ja det är farligt att bara köra på! Du kan bli jättesjuk. Både fysiskt och psykiskt. Jag har också haft sån där yrsel och det var utmattningsrelaterat.

sök hjälp! Ring vårdcentralen redan idag. Prata med din partner om hur du mår och säg att du behöver hjälp. Ladda ner en avslappningsapp och lyssna på den 5 minuter varje dag. Ta detta på allvar så du inte går in i väggen och blir väldigt sjuk.

.

Ja, någonstans vet jag ju att det är så. Det är bara att det är så olägligt. Och jag tänker att jag ska försöka härda ut tills semestern börjar, det är bara två veckor kvar, och efter det kanske jag har kraft nog att klara mig till hösten när det är lite lugnare på jobbet så jag inte sätter dem i värsta kniviga sitsen och därmed blir extremt opopulär och kanske inte är välkommen tillbaka...

Det där med avslappningsappen var en bra idé, det ska jag absolut prova!

Hur gick det för dig, gick problemen tillbaka eller brakade du in i väggen sedan?

Det som ger mig lite hopp är att jag inte har så mycket kognitiva symtom, jag är inte så glömsk som det verkar som man brukar vara vid utmattningssyndrom. Då tänker jag att det kanske inte har gått så långt. Har mestadels fysiska symtom än så länge.

Idag är yrseln bättre också, idag har jag istället jätteont i magen. Man känner sig ju lite som en pensionär när det hela tiden är något fel på kroppen. Men alla prover är bra.
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (aj aj) skrev 2016-06-14 10:12:18 följande:
    Det är ju så att om arbetsgivaren börjar rota i din sjukskrivning så kan de få reda på att du varit utbränd innan. Och då ryker dina 10%. Inte säkert att de gör det. Men om du får frågan ifall du varit med om detta innan så sitter du i en knepig sits. Ljuga eller tala sanning?
    Ja, det har du rätt i. Tur att du förvarnade mig så jag hinner tänka ut ett diplomatiskt, svävande svar ;) Jag kan ju säga något om att magsåret var ett symtom på det att jag stressade för mycket, och att det var det som var mest påtagligt. Det låter ju bra. Så har jag varken ljugit eller sagt för mycket.
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Snurrig) skrev 2016-06-14 10:15:43 följande:
    Ja, det har du rätt i. Tur att du förvarnade mig så jag hinner tänka ut ett diplomatiskt, svävande svar ;) Jag kan ju säga något om att magsåret var ett symtom på det att jag stressade för mycket, och att det var det som var mest påtagligt. Det låter ju bra. Så har jag varken ljugit eller sagt för mycket.
    Och det står inget alls om utbrändhet i dina journaler?
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (aj aj) skrev 2016-06-14 10:19:12 följande:
    Och det står inget alls om utbrändhet i dina journaler?
    Jo, i journalen på Psykmottagningen står det säkert, men så djupt får väl inte en arbetsgivare gräva hur som helst hoppas jag, hu...
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Snurrig) skrev 2016-06-14 11:29:11 följande:
    Jo, i journalen på Psykmottagningen står det säkert, men så djupt får väl inte en arbetsgivare gräva hur som helst hoppas jag, hu...
    Tvivlar jag på att de får. :)
  • Anonym (usch)

Du skaffar tre barn tätt.

Du har en man som inte tar ansvar och bara bryr sig om sin karriär uppenbarligen.

Nu är du utbränd och nu ska du kosta samhället pengar. Tragiskt, så tragiskt med människor som du TS.

• Anonym (Filippa)

TS, du är verkligen i farozonen. Sömnsvårigheter och yrsel är signaler man bör ta på allvar!
    Släpp ditt duktig flicka-tänk och se till att bli sjukskriven. Under tiden får du
    1.vila! Sova! Inte städa hemma/rensa ut garderoben osv
    2. Försök promenera en liten stund varje dag
    3 planera in yoga/mindfulness/avslappningsövningar som du kan börja med
    4 be om hjälp! Prata med andra om hur du mår

Sköt om dig och bli mer medveten om ditt eget värde.

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (usch) skrev 2016-06-14 12:41:02 följande:

Du har en man som inte tar ansvar och bara bryr sig om sin karriär uppenbarligen.

Nu är du utbränd och nu ska du kosta samhället pengar. Tragiskt, så tragiskt med människor som du TS.

Jag tycker nog att din människosyn, om den är som den verkar, är mer tragisk. Alla är svaga någon gång. Att vilja arbeta och försörja sina barn är inget fel. Att man sedan ibland tar på sig mer än vad man orkar är mänskligt och då ska samhället finnas där och ta emot. Vi betalar alla skatt av den anledningen.
    Anonym (Snurrig) skrev 2016-06-14 10:13:40 följande:

Ja, någonstans vet jag ju att det är så. Det är bara att det är så olägligt. Och jag tänker att jag ska försöka härda ut tills semestern börjar, det är bara två veckor kvar, och efter det kanske jag har kraft nog att klara mig till hösten när det är lite lugnare på jobbet så jag inte sätter dem i värsta kniviga sitsen och därmed blir extremt opopulär och kanske inte är välkommen tillbaka...

Det där med avslappningsappen var en bra idé, det ska jag absolut prova!

Hur gick det för dig, gick problemen tillbaka eller brakade du in i väggen sedan?

Det som ger mig lite hopp är att jag inte har så mycket kognitiva symtom, jag är inte så glömsk som det verkar som man brukar vara vid utmattningssyndrom. Då tänker jag att det kanske inte har gått så långt. Har mestadels fysiska symtom än så länge.

Idag är yrseln bättre också, idag har jag istället jätteont i magen. Man känner sig ju lite som en pensionär när det hela tiden är något fel på kroppen. Men alla prover är bra.

Jag förstår dig, ibland är det så himla olägligt. Försök kämpa i de här två veckorna, men sen MÅSTE du ta tag i det. Även om du får mer kraft och mår bättre under semestern så sök hjälp för att inte krascha igen till hösten. Skaffa en terapeut/kurator och få lite konkreta verktyg att använda. Bara gör det! Säg som det är till alla närstående.

Jag har själv vandrat lite in och ut ur väggen :) men idag mår jag bra och jobbar nästan heltid. Har jobbat hårt med att komma tillbaka dock och var ganska illa däran ett tag. Jag har jämfört med innan en nedsatt förmåga att hantera stress, höga ljud, sömnbrist etc. Yrseln känner jag väldigt sällan numera, nästan alltid i samband med dålig sömn.

Avslappningsövningar har hjälpt mig jättemycket! I början somnade jag varje gång men nu blir jag avslappnad och fokuserad istället och kan orka med allt stök runt barnen och hemmet och sånt.
    Anonym (usch) skrev 2016-06-14 12:41:02 följande:

"Usch", jag hoppas att du ändå blir bemött med vänlighet om du behöver hjälp nån gång. Vi kan alla bli svaga, sjuka och gamla och bör visa varandra empati om vi ska ha en dräglig värld att leva i. Men tänk på att det man skickar ut, i ditt fall avsky, får man ofta tillbaka senare.
  • Anonym (Filippa)

Hur har det gått TS? Hur mår du...?

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (Filippa) skrev 2016-06-15 13:29:57 följande:

Hur har det gått TS? Hur mår du...?

Hejsan, jo, jag stretar på och tänker att jag ska klara det fram till semestern. Nu har yrseln minskat betydligt och kommer bara då och då när det är som värst. Nu är det mer att jag är irriterad på barnen och har problem med magen. Jag känner mig liksom gammal på nåt sätt och kroppen gör ont fast jag bara är 34 år.

Min kollega (vi är en arbetsgrupp om 3 fastanställda) pratade igår om att hon var på vippen att sjukskriva sig för utbrändhet för att hon inte kunde sova och var yr. Så vi får se vem som hinner först...

Jag är så frustrerad över att min make inte hinner ta hand om barnen så mycket. Jag måste lämna på morgnarna för han har längre väg att pendla och sen hämta de flesta dagar och vara själv till sextiden på kvällen, så han kan gå upp och ta en lång dusch och sen åka iväg i lugn och ro medan jag ska få iväg alla till dagis. I eftermiddag ska jag hämta och vara själv med dem hela eftermiddagen och kvällen och jag fasar redan, det regnar ute och jag är så trött. Det känns som hela vårt liv styrs av hans stämpelklocka. Menmen, till hösten hoppas vi att vi båda kan gå ner i tid, då blir det nog bättre.
Svar på tråden Utbränd? Jätteyr!