• Anonym (Herregud)

Min man kan inte laga mat...steker spagetti. Gud!!!

Jag orkar inte med min man. Han kan verkligen inte laga mat. Jag har alltid stått för matlagningen under den tid vi varit ett par. Nu har jag under en period börjat tjata på honom att han också ska laga mat. Så, för första gången ska han laga spagetti och köttfärssås. Han gjorde det igår.

Jag går in i köket och ser honom steka råa/torra spagettipinnar. Han tittar på mig och säger "när ska dem bli mjuka? De verkar torra och de har blivit bruna".

Jag förstår inte hur man kan vara så trög att man tror att man ska steka torr spagetti för att få den mjuk. Vem fattar inte att spagetti ska kokas!

Jösses.

Hur får ni era män att laga god mat?

• Svar på tråden Min man kan inte laga mat...steker spagetti. Gud!!!
  • SupersurasunkSara

Min man är totalt ointresserad men jag har valt att laga all mat, men han hjälper mig med att skära och hacka om han är hemma när jag börjar. (Om jag ber honom)

Han gör annat istället.

Om du vill att din man ska lära sig laga god mat så ge honom en enkel kokbok eller en matlagningskurs för nybörjare i present.
    Eller lär honom du.

Din man kanske hoppades på att du skulle se honom som ett hopplöst fall och ta över all matlagning igen, eller så kan han verkligen inte.

Hur som, lycka till och jag hoppas du får många goda middagar framöver

• caveat emptor

Riktigt så illa var inte min man men jag är kräsen så jag lärde honom helt enkelt att laga mina rätter på mitt sätt. Det gick utmärkt efter några försök för varje rätt

• Anonym (Hoppla)

Stötta honom! Ge honom en kokbok anpassat för barn t ex, så han får lära sig de absoluta grunderna i matlagning för att sedan kunna avancera.

Om han aldrig har fått vara med sina föräldrar i köket eller någonsin sett någon laga mat så kanske det inte är så konstigt att han inte kan. Även om nu spagettistekandet var lite udda och överraskande.

• Anonym (X)

Om vi nu ponerar att det här är på riktigt, hur klarade han sig när han bodde själv?

• Anonym (Herregud)
    Anonym (X) skrev 2016-06-13 13:37:35 följande:

Om vi nu ponerar att det här är på riktigt, hur klarade han sig när han bodde själv?

Utemat och Micromat eller så åt han hos sin mamma för de bodde nära.
  • Fiona M

Är han alls med på att han behöver lära sig, eller tycker han ni kan lösa matfrågan på annat sätt?

• Aniiee
    Anonym (X) skrev 2016-06-13 13:37:35 följande:

Om vi, som du säger, ponerar att det här är på riktigt, så gissar jag att han gjorde som min tjej:åt ute. Varje dag. Frukost, middag, lunch. Ibland med sina föräldrar, som är exakt lika hopplösa på att laga mat. På riktigt. Hon kan inte ens koka ett ägg utan att det exploderar.....

Men som den snälla, kärleksfulla, matälskande flickvän jag är så ägnar jag många timmar i månaden på att lära henne. Precis som TS borde göra. OM det här är på rikigt.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • HäxanSol

Usch då. Påminner mig om när jag nyss träffat min exman. Vi skulle ha picnic och jag hade köpt färdiglagad potatissallad och rostbiff i plastkartong. Innan jag hann hindra det, hade han öppnat förpackningen och slängt alltihop i stekpannan...

När han skulle laga mat till oss under åren vi var gifta, brukade det gå till så att han köpte färdiga frysta köttbullar och pommes frites. När han serverade maten var pommes friten fortfarande blöta och kalla och köttbullarna var hårda kolbitar...

Jag lyckades helt enkelt aldrig lära honom. Hopplöst fall. Han uppskattar fortfarande att komma över till mig en söndag och få god hemlagad mat, som dottern och jag lagat!

• Whitehorse1979
    Aniiee skrev 2016-06-13 13:47:32 följande:
    Om vi, som du säger, ponerar att det här är på riktigt, så gissar jag att han gjorde som min tjej:åt ute. Varje dag. Frukost, middag, lunch. Ibland med sina föräldrar, som är exakt lika hopplösa på att laga mat. På riktigt. Hon kan inte ens koka ett ägg utan att det exploderar.....

Men som den snälla, kärleksfulla, matälskande flickvän jag är så ägnar jag många timmar i månaden på att lära henne. Precis som TS borde göra. OM det här är på rikigt.
    Haha jag dör

Hur tusan kokar hon ägg?

Cool
  • Aniiee
    Whitehorse1979 skrev 2016-06-13 14:32:40 följande:
    Haha jag dör

Hur tusan kokar hon ägg?

Cool
    Tills allt vatten är borta och sedan lite till =P Alternativt i micron.....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Min man kan inte laga mat...steker spagetti. Gud!!!