• killejkpg

Reseförsäkring

hejsan, visste inte vilken kategori jag skulle placera denna tråd så fick bli något bara. 

jag har precis varit på resa med min flickvänn, hon fick förkylningsastma redan andra dagen, pga att det var så otroligt kallt på flyget tror vi. vi hade tjocktröjor på oss men var ändå fruktansvärt kallt. 

men så känner hon redan första dagen att hon börjar bli förkyld men inget mer med det, andra dagen så blir hon sämre och vi letar upp apotek för att kunna finna något botemedel. tredje dagen blir hon mycket sämre och får svårt att andas så blir en väldigt lugn dag på rummet, på kvällen får vi ringa ambulans då hon blivit jätte dålig och får ingen luft. vi får lämna sjukhuset efter ett par timmar när hon fått lite sprutor osv. redan under samma natt börjar hon bli dålig igen, på morgonen under dag 4 händer det igen, hon blir jätte dålig. vi får åka in akut till sjukhuset igen och tillbringa dagen där. nu får hon ut medicin för sin astma men måste ligga och bara ta det lugnt under 1-2 dagar på hotellrummet. 

hon har bara upplevt detta en gång tidigare med förkylnings astma så inget vanlig grej, men hon har fått ut läkarintyg osv på allt.

Jag ringde mitt försäkringsbolag Folksam, och frågade om jag som har hjälpt henne under hela resan har rätt till någon ersättning. vi tog inget extra reseskydd när vi köpte resan så från resebolaget får vi inget. men jag tänker på vård av anhörig. folksam sa till mig att jag inte har rätt till något då hon är bokförd på sin gamla adress fortfarande hos sina föräldrar och för att vi inte har samma försäkringsbolag.

Är det någon som vet om folksam bara försöker köra med mig för att slippa betala ut, har jag rätt till ersättning eller är det bara att ge upp och skita i att man fått betala en hel resa och en veckas semester åt skogen?
  • Svar på tråden Reseförsäkring
  • Anonym (hum)

Så länge ni inte är gifta har du inget att hämta ut. Sorry. Bättre lycka på nästa resa.

• Carambolan

Det skulle vara om hennes försäkringsbolag även täcker dina kostnader.

• Birgitta02

Jag tycker du skall leta upp en jurist som sysslar med sånt här. Det kostar inget att ringa och höra sig för. Antingen säger de att det är utsiktslöst eller så ger de sig i kast med det. Ring och fråga.

• Anonym (Hänt förut)
    Nedan gäller försäkring som hänger ihop med att man betalar en resa med kort, men jag gissar samma sak gäller reseföräkring som ingår i hemförsäkring. 

Från råd och rön:

"Generellt sett gäller försäkringen som följer med bankkortet för maka/make/sambo/registrerad partner och de barn upp till 23 år som är folkbokförda på samma adress som kortinnehavaren. Om du betalat din kompis resa med ditt kort omfattas alltså inte kompisen av kortets försäkring och har då heller inte något avbeställningsskydd."

Din flickvän är försäkrad via sin hemförsäkring,  men du får ingen ersättning för vård av anhörig för ni bor inte på samma adress och är inte gifta. 

Det här är en ful fälla faktiskt. T ex en mormor som bjuder sina vuxna utflyttade barn på en resa betalar med sitt bankkort. Reseförsärkingen kopplat till kortet gäller då inte barnen (t ex förlorat bagage eller försenat flyg eller vad det nu kan vara). Mormor får heller ingen ersättning om hon får resan förstörd för att hjälpa ett av sina barn vid sjukhusvård. Att de står på samma resebevis, bor i samma hotellrum osv tas ingen hänsyn till.

Min kvalificerade gissning är att du är körd för denna resa. Frågan är hur ni kan täcka upp situationen inför nästa resa. 

• Anonym (Gina)

Jag tror att de har rätt. Förlitar man sig på hemförsäkringen medan man reser så krävs att man är boende på samma adress för att omfattas.
    Det är möjligt att något bolag skulle ha skrivningen "resesällskap"  och att det kunde falla under det. Men jag är osäker. Folksam har förmodligen rätt.

Svar på tråden Reseförsäkring