• emi29

Osäker/deppig

Jag väntar mitt första barn. Min sambo och jag har varit tillsammans i ca 1,5 år och det var planerat, vi ville båda jättegärna ha barn så vi blev jätteglada när det hände.  Jag är nu i vecka 13 och illamåendet har nästan försvunnit men jag har istället blivit känslig och känns som jag bara vill gråta hela tiden.

Dessutom känner jag plötsligt en massa osäkerhet vad gäller min partner och om han kommer klara det vilket är jättetaskigt för han kommer väl klara det lika väl som jag själv hoppas jag. Men det är som om jag plötsligt bara ifrågasätter ALLT han gör och känner att han inte är tillräckligt smart, inte kan något om barn och inte förstår allvaret i att skapa en familj - samtidigt är jag så tacksam att han är den positiva och energiska personen i vår relation just nu, så det liksom vänder helt plötsligt och jag ser att vi kommer klara det jättebra.

Någon som upplevde samma sak när ni var gravida?? Känner mig så elak och samtidigt kan jag verkligen känna mig osäker när jag är "mitt uppe" i känslorna och bara tänka "ånej han kan ju ingenting"...... :/ 

• Svar på tråden Osäker/deppig
  • Anonym (Anonym)

Känner igen mig massor. Har samma tankar som du. Går konstant runt och funderar över hur vårat liv kommer att bli när bebis kommer. Har jag valt rätt partner? Osv. Jag tror att det handlar om att man nu har satt sig i den här situationen och att det inte finns någon återvändo. Inte minst så har man massor av hormoner som ställer till det. Jag tror att det kommer att bli bättre när bebis är ute.

• emi29

Ja, skönt att du känner samma (även om det inte är kul) men jag tror också det blir bättre när bebis kommer. Bara så jobbigt med tankarna som jag inte riktigt kan distrahera mig från liksom.

• CarroAN

Gravidhormoner.

Men om det mot förmodan visar sig att han inte är en bra pappa/ ni av någon annan anledning inte ska fortsätta vara tillsammans kan ni faktiskt avsluta relationen när alla hormoner (även pga amningen av egna erfarenheter) har gått ur kroppen och du kan tänka "klart" igen.

Svar på tråden Osäker/deppig