• Anonym (Fan också)

Panik! ma, vill inte göra medicinsk abort!

I fredags fick jag reda på att fostret dog i v.8 skulle egentligen varit i v.11, jag hade mina aningar sedan innan men fortfarande en otroligt jobbig upplevelse att inte se någon hjärta.

Ringde in till gynakuten och fick en tid till medicinsk abort imorgon, jag bad om skrapning men fick svaret att det är väldigt sällan man gör det. Jaha okej tänkte jag.

Men nu när allt har sjunkit in sitter jag här i panik och bara gråter och gråter.

Jag vill verkligen inte göra detta med tabletter! Inte nog med att det var jobbigt att få reda på att jag faktiskt inte skulle få barn nu, men nu måste jag genomgå blödningar och smärta!

Jag har läst sååå mycket om medicinsk och skrapning och hade redan bestämt mig för att det är skrapning jag ska göra!

Vad gör jag nu? Jag orkar inte genomgå det här, jag är så fruktansvärt nervös och ångest har börjat kicka in.

Vet inte vad jag ville ha sagt med detta egentligen, behövde nog bara skriva av mig..

• Svar på tråden Panik! ma, vill inte göra medicinsk abort!
  • Pimpinellan

Beklagar! Har själv haft flera MA. Om du inte vill ta Cytotec så måste du inte. All sjukvård är frivillig. Frågan är dock hur mycket de lyssnar på din önskan om skrapning. Till slut kommer ju allt ut ändå av sig själv, men det kan dröja väldigt länge om man har otur och så länge är jobbigt gå runt med resterna kvar. Dessutom kan man ju inte gå vidare varken fysiskt eller psykiskt så länge allt är kvar. Eftersom du har en tid så gå dit ändå och prata med dom.

• Kasperina

Gå dit i morgon och säg att du funderat lite och absolut inte vill göra en medicinsk abort. Säg att det är traumatiskt nog att förlora graviditeten och att man erbjuds skrapning vid MA i andra landsting (jag har gjort två, första gången var en ofostrig graviditet då fick jag inte välja utan de sa att jag skulle skrapas, andra gången vanligt MA då fick jag välja)

• Gweny

Beklagar ditt ma! Hade själv det för ett tag sedan. Men jag fick välja...valde kirurgisk. Har hört/läst för mycket negativt om medicinskt. Allt gick som det skulle och jag blödde bara 1 dag efteråt.

Tycker du ska trycka på mer om du känner sådär.

• syntharen

Jag vet att det är svårt men du måste vara bestämd, kräv skrapning! Jag förstår dig, efter 2 Cytotec behandlingar varav den andra var fruktansvärt jobbig och dessutom ofullständig så krävde jag skrapning vid mitt tredje MA. Dom fick inte ens chansen att föreslå tabletter utan jag sa att jag ville bli skrapad när dom skulle bekräfta MA på gynakuten. Och jag fick det. Det var min andra skrapning och det är inte alls lika traumatiskt som tabletter, och man blir ju väl omhändertagen på sjukhuset istället för att plågas med smärtor och blod hemma.

Jag vet ju inte var du bor men om du bor någulunda tätbefolkat så åk till grannstaden om du inte får igenom skrapning där du bor. Lycka till och jag beklagar att du måste gå igenom det här. Men du kan bli gravid och få ett barn till slut. Jag fick 3 MA och 1 MF på raken när vi försökte få till syskon, nu är jag gravid i v 27 (imorgon är det exakt ett år sedan jag fick reda på mitt senaste MA)

• Badtunna70

Ts ta det lugnt! Mitt Ma kom ut via cytotec på 6 h helt smärtfritt i förrgår. Var inte jobbigt alls

Nu blöder jag nästan inget. Var i v 11, så mitt foster var större än ditt. Gick hur lätt som helst.

• Pimpinellan
    Badtunna70 skrev 2016-06-13 19:32:58 följande:
    Ts ta det lugnt! Mitt Ma kom ut via cytotec på 6 h helt smärtfritt i förrgår. Var inte jobbigt alls
    Nu blöder jag nästan inget. Var i v 11, så mitt foster var större än ditt. Gick hur lätt som helst.
    Det är just det att man aldrig vet innan hur det går! Min första omgång funkade inte alls vilket inte är ovanligt. Andra funkade med besked... Jag var i v.11 och hade jag haft bara lite ondare hade jag svimmat. Oxycontin plus Ipren hjälpte ingenting. Jag störtblödde i timmar så det var inte ens nån mening resa sig från toastolen för en nattbinda hade räckt typ tre sekunder. Blödde 2,5 vecka efteråt också. Vi tillhör ytterligheterna åt båda hållet jag och du, men vad ts skulle bli vet vi inte. Dessutom ligger man här på antingen b.b eller förlossning så tillhör ts ett sånt här litet sjukhus gäller samma sak och det är verkligen inte kul.
  • Melissenta

hur motiverade dem? "det görs sällan" är ingen ursäkt.
    gjorde en kirurgisk abort för en vecka sen, och den bad jag om specifikt.
    det borde gå, om inte det finns några medicinska skäl till att göra det med just tabletter.

om de vägrar av nån anledning då är det bara att bita ihop. ingen rolig upplevelse, men smärtan håller sig bara i nån timme, däremot finns det alltid risk att man kommer att ha rester kvar.. :/

• Anonym (Fan också)

Tack för alla era svar, känns lite bättre nu.

Jag har som tur är en underbar sambo som stöttar och som ska följa med mig imon, så klarar jag inte säga emot själv så har jag i alla fall honom som backar mig!

Hon motiverade inte så mycket svaret "det gör man sällan" och jag frågade inte heller, var nog fortfarande i chock..

Ännu en fråga, om det i värsta fall blir så att jag måste ta tabletterna i morgon, behöver jag ha med mig något till sjukhuset? Så som bindor? Eller det kanske jag får där i och för sig?

• Anonym (Sara)

Jag blödde ut "allt" igår. Det slutade att utvecklas ganska tidigt, men jag hann gå 9-10 veckor innan något hände. Det som är bra med att få hjälp medicinskt, oavsett metod, är ju att man vet när det börjar. Min gynekolog sa att det tar max en vecka att vänta, men att jag kunde få en tablett om jag ville. Valde att vänta. Passade mig just då. Tror att man ska gå på sin magkänsla.

• Melissenta
    Anonym (Fan också) skrev 2016-06-13 23:11:00 följande:

Tack för alla era svar, känns lite bättre nu.

Jag har som tur är en underbar sambo som stöttar och som ska följa med mig imon, så klarar jag inte säga emot själv så har jag i alla fall honom som backar mig!

Hon motiverade inte så mycket svaret "det gör man sällan" och jag frågade inte heller, var nog fortfarande i chock..

Ännu en fråga, om det i värsta fall blir så att jag måste ta tabletterna i morgon, behöver jag ha med mig något till sjukhuset? Så som bindor? Eller det kanske jag får där i och för sig?

du behöver inte ta något med dig, förutom de saker du vill ha med dig, något gott att äta/dricka, läsa, bekväma kläder.
  • Anonym (Fan också)

Nu har jag varit på gynakuten och usch vilken läkare jag fick!

Ingen sympati eller liknande, banne för att jag hade börjat röka igen efter jag fått reda på att fostret hade dött. (Vad hade hon med det att göra liksom??)

Började förklara att ibland är man inte så långt gången som man tror att man är och det kan mycket väl vara så i vårt fall, (kul, där kom hoppet tillbaka).

Under hela ultraljuden och säkert 5 minuter efter satt hon helt tyst och skrev i sina papper, vi visste inte vad hon hade sett. Men när hon väl öppnar munnen säger hon "ja nu har jag bekräftat att det inte finns något liv där inne, vill du ha tabletterna nu?"

Och redan innan undersökningen har jag sagt att jag vägrar ta dem. Jag vill ha en skrapning.

Men efter mycket tjafs fick jag till slut en tid om en vecka. En STOR lättnad på det hela.

• Anonym (Aldrig!)
    Badtunna70 skrev 2016-06-13 19:32:58 följande:

Det finns många som reagerar illa på Cytotec. Jag fick ett kraftigt blodtrycksfall. Kröp in på akuten med ett bt på 70/44. Då hade jag bara tagit en tablett, hade jag tagit alla tre som de föreslog så hade jag förmodligen inte överlevt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Fan också) skrev 2016-06-14 12:38:32 följande:

Nu har jag varit på gynakuten och usch vilken läkare jag fick!

Ingen sympati eller liknande, banne för att jag hade börjat röka igen efter jag fått reda på att fostret hade dött. (Vad hade hon med det att göra liksom??)

Började förklara att ibland är man inte så långt gången som man tror att man är och det kan mycket väl vara så i vårt fall, (kul, där kom hoppet tillbaka).

Under hela ultraljuden och säkert 5 minuter efter satt hon helt tyst och skrev i sina papper, vi visste inte vad hon hade sett. Men när hon väl öppnar munnen säger hon "ja nu har jag bekräftat att det inte finns något liv där inne, vill du ha tabletterna nu?"

Och redan innan undersökningen har jag sagt att jag vägrar ta dem. Jag vill ha en skrapning.

Men efter mycket tjafs fick jag till slut en tid om en vecka. En STOR lättnad på det hela.

Rökning ökar risken att blöda!

Det är inte alls konstigt att läkaren sa till, om du börjar blöda själv så kan du blöda ännu mer pga. Rökningen och innan skrapningen måste du avstå cigg minst 24tim innan och efter, det finns medicinsk orsak!
  • Anonym (Fan också)
    Anonym (H) skrev 2016-06-14 14:02:55 följande:

Rökning ökar risken att blöda!

Det är inte alls konstigt att läkaren sa till, om du börjar blöda själv så kan du blöda ännu mer pga. Rökningen och innan skrapningen måste du avstå cigg minst 24tim innan och efter, det finns medicinsk orsak!

Rökningen tog hon alltså upp innan det ens var på tal om skrapning. Hon sa att det inte var bra när vi ska fortsätta försöka skaffa barn. Vilket jag vet.

Dock sa hon ingenting om att jag inte fick röka innan och efter, bra att du sa det. Det tackar jag för :)
  • Melissenta
    Anonym (Aldrig!) skrev 2016-06-14 13:31:04 följande:
    Det finns många som reagerar illa på Cytotec. Jag fick ett kraftigt blodtrycksfall. Kröp in på akuten med ett bt på 70/44. Då hade jag bara tagit en tablett, hade jag tagit alla tre som de föreslog så hade jag förmodligen inte överlevt.
    jag fick alla tre ggr jag varit i kontakt med cytotec kraftig reaktion från matsmältningsapparatens sida.. konstigt nog används just cytotec för behandling av magsår..
Svar på tråden Panik! ma, vill inte göra medicinsk abort!